Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    7 253
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    116

ChristerN senast vann den dag 20 Mars

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 249 Expert

2 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Silvermedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholms skärgård

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Så länge ingen svarat/citerat kan man ändra sitt inlägg - om jag kommer ihåg rätt. Nu kommer jag posta detta och sedan lägga till beskrivning hur man gör - hoppas jag! När inlägget är postat kommer det upp en menyrad som ser ut så här Där valde jag Redigera och sedan sparade jag den nya texten
  2. Fast i mitt fall hade det inte varit så bra. Behövde att de olika delarna i kapellet satt ihop så jag kunde sy i samma söm och samma hål igen. Det senare då jag sydde för hand.
  3. Klart du kan fortsätta använda dem. Går motorn dåligt kan du ju alltid test att byta. Det är väl bara vissa Evinrude som långsamt går sönder med fel/dåligt tändstift.
  4. Man kan tycka vad man vill om de olika regler som gäller längs olika kuster men Trilux 33 funkar bra på Ostkusten. Sen beror det ju på vid vilken marina eller båtklubb man ligger vad de har för krav. Skulle det stället ni kommer ligga på inte ha några särskilda krav eller inte kräva att ni intygar att botten är målad med en bottenfärg som är godkänd just nu, är det bara att vara glad att ni kommer ha en botten som klarar sig flera år. Skulle de kräva godkänd bottenfärg så återstår det för er att skrapa bort nuvarande färg och måla med godkänd färg (eller ingen färg alls). Inte jättestort jobb om jag förstår de som gjort det. En kompis hade en segelbåt på ca 50 fot som han skrapade på 4 x 4 timmar.
  5. Jag har lackat en enda sak i båtar med 2k-lack. Några durkar i förra båten. 2k för att få hög slitstyrka. Där lackade jag i en källare som höll ca 7-8 grader och det funkade fint. Beror kanske på vilken sorts lack man använder. Vill minnas att det var någon lack från International, kanske Perfection, som också hade rekommendation att användas vid minst 10 grader. Det som jag tyckte var svårigheten var att längsta tid före övermålning var ganska kort. Typ 4-5 dagar vid 10 grader. Tror som @Peter_K att det oftast är bäst att använda 1k-lack på båtar.
  6. Enklast är kanske att följa mitt råd från tidigare i tråden och köpa denna och skära till. Den korkbaserade klarar olja och därmed även bensin.
  7. Har erfarenhet av det där. Hade "en" söm som släppt och bestämde mig för att sy den lilla biten själv för hand. Slutade med att jag tillbringade 50-60 timmar med att sy då jag efterhand upptäckte att fler sömmar var dåliga. Fick väl sy om samtliga sömmar i det kapellet. När jag sedan satte upp det på båten så sprack kapellet - förmodligen för att jag tvättat det flera gånger med ShipShape. Jag arg? Inte då 😕 Det där med att laga sömmar på ett kapell är väl lite som att jaga rost på en gammal bil (om nu någon kommer ihåg hur det var i ungdomen). Man hittar bara mer och mer ...
  8. Det kan jag intyga att det är sant. Rekommenderar det bara till de som har mycket mögel på kapellet. Sen kan jag tycka att lite fläckar inte spelar så stor roll. Patina! Huvudsaken är att möglet är borta för det är inte hälsosamt och det tar många medel bort. Om man använder SS så rekommenderar jag att man låter kapellet ligga i blöt länge efter sista sköljningen och sedan lufta länge. Det luktar ganska starkt av klor.
  9. Frågan kanske inte riktades mot mig med jag svarar ändå. Det finns de som är ”frälsta” på alla märken men jag skulle välja Honda alla dagar i veckan då det är ett kändare märke. Tänk också på det som jag skrivit tidigare att närheten till en verkstad som repar/servar just ditt märke på motorn ska inte underskattas. En Yamaha-mek kan tex inte koppla sin dator till en Mercury eller Honda. Sen finns det ju många erfarenheter av olika märken. Jag hade en Yamaha 50 4t från 2000 (förgasare) som fick gå ganska mycket de första åren och fick bra service genomgående. Efter ungefär 20 år så gick den varm utan att de som körde märkte något och sen var den inte mycket att göra med så jag sålde den som repobjekt. Trots att jag ”bara” fick ca 20 år ur den motorn så köpte jag en Yamaha (eg Selda men typ same-same) för att jag har en Selda-mek nära.
  10. Tror du får leka lite McGyver, dvs hitta på något som lutar mot skrovet med tillräcklig kraft eller trycka dit en pinne med lagom längd mellan skrovet och något stabilt.
  11. Mina tankar kring din renovering. 1. Tändstiftet skulle jag inte byta om det har rätt gnistgap (finns nog i någon gammal manual, direkt på motorn eller kanske på nätet) 2. Ett enkelt sätt att kolla gnistan är att sätta det urskruvade stiftet mot godset och sedan dra i startsnöret. Då ska det komma gnista. 3. Vet inte vad de olika skruvarna är men inte ovanligt att det finns ett högfartmunstycke och lågfartsmunstycke på förgasare. Sen kan det finna en tomgångsjusteringsskruv men ingen av skruvarna ser ut att vara det tycker jag. Var dock väldigt försiktig med att ändra skruvarna och skruvar du ut dem så kolla först hur många varv du har ner till botten (försiktigt!) så att du kan ställa dem i utgångsläget efter renoveringen. 4. Packningar finns att köpa i ark som man sedan kan klippa till för att få rätt storlek. Se till att använda en packning som tål bensin. Lycka till!
  12. Jag har en liknande stege fäst under badbryggan som vi drar fram när vi ska bada. Funkar också att dra fram om man råkat hamna i vattnet. Bra är om de har något stopp som gör att stagen inte glider ur kassetten vid gång, vilket våran har. Det är svårt att se om stegen du visar är avsedd att fästas under en badbrygga och du har heller inte riktigt skrivit hur du hade tänkt montera den.
  13. Sannolikheten för det är väl nära noll skulle jag säga. Precis som med alla maskiner så behövs det så småningom bytas grejer som inte ryms inom begreppet service, iaf inte i min värld. Kamremmarna är ett exempel. (Bilverkstäderna har iof bara "servicetekniker" och inga reparatörer så jag kan ju vara fel ute?) Det finns många som köper en beggad motor och tänker att varje timme jag får ut av den kan jag räkna som vinst medan andra tänker att risken för motorstopp är så mycket större med en beggad än med en ny och det är det värsta jag kan tänka mig så jag köper nytt. Var du själv befinner dig på den skalan kan nog bara du själv veta. Glöm inte medlemskap i SSRS oavsett. En annan aspekt är att om det idag finns välfungerande tex Yamaha från år 2000 är det inte säkert att de som tillverkades 2010 kommer fungera lika bra när de blir 25 år. Man vet ju aldrig detta i förväg om man inte har en djup insikt i hela produktionskedjan för varje årsmodell.
  14. Fast det är väl ingen motorbåt med utombordare? Det var väl det frågan gällde…
  15. Lyckligtvis, skulle jag säga, har vi harmoniserade regler för hur passfotona ska se ut nu. Tänker på alla passbilder jag sett där personen inte alls gick att identifiera. Eller som på 70-talet när vi i Stockholmstrakten hade 50-kort som många satte en bild av sin hund på istf sig själva. Inte lätt att vara spärrvakt eller busschaufför då.
×
×
  • Skapa nytt...