Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

ChristerN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3 273
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    8

ChristerN senast vann den dag 4 Mars

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

167 Expert

1 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Hedersmedlem
  1. KAD 44P-B + 290DP-E

    Grattis till en fin båt! Hade en sån som förra båt och vi var nöjda med allt förutom att gången är lite stötig i en planande båt så vi gick över på en halvplanare (Saga 315). En KAD 44 i en 29C är nog perfekt och tar dig fram snabbare än den AD41 som vi hade. Även om jag ogillar kapell så gillar jag kapell över akterdäck. Skönt att inte alltid behöva sitta inne men ändå inte ute. Är inget kapell på dina bilder, fick ni med något?
  2. Höja frånkopplingsspänning Biltemas skiljerelä

    Hej. En liten återkoppling. Satte in en diod som en tillfällig lösning för att testa i helgen. Funkar precis som jag tänkt mig! Reläet bryter just under 13V och startbatteriet håller sin laddning (och spänning) mycket bättre än tidigare. Jag ville testa detta medan båten ligger i sjön så det blev en liten ful-lösning för att se hur det skulle fungera. Får fixa det permanent i vinter då nuvarande lösning blev en dubbel sockerbit tejpad på ena batteriet. Behöver plocka bort minst två batterier för att komma åt att montera det permanent. Har dock inte bestämt om jag väljer strömbrytare så jag har en backup eller om jag litar på dioden. Jag funderar på varför inte reläet från början har en tidigare frånkoppling då även de med klena generatorer och svaga startbatterier borde ha nytta av att starten får ordentligt med laddning innan förbrukarbanken får sin del. Nåja, det kanske är någon sorts standard, vad vet jag. Vill tacka bidragsgivarna i denna tråd för de idéer ni bidragit med!
  3. ARN

    Två båtföretag på listan från augusti avseende hösten 2016. https://www.radron.se/svarta-listan/
  4. Bogpropeller

    Vet inte vad det kostar men för det mesta om man lämnar till ett företag att göra något så vill man, bägge parter, att jobbet ska bli rätt gjort. Om du gör delar av jobbet själv så riskerar du att firman skyller på din del av jobbet om något inte blir som du tänkt dig.
  5. Bensinladdare ombord

    Köpte själv ett elverk för några år sedan för att få till laddningen när jag ligger ensam i en naturhamn och solpanelerna inte ger något tillskott till batterierna. Mitt elverk har fått stanna hemma från år två då det tar för mycket plats i båten. Hade jag haft mer plats hade jag använt det flera gånger då jag, trots mycket solpaneler, har haft många tillfällen att använda det.
  6. Vad hände med Forgus31?

    Måste erkänna att jag inte noterat din (Forgus) frånvaro men när du nu skriver så känner jag ju igen att du inte synts så mycket som förr. Känner med dig och tänker, liksom säkert flera här, tänk om jag råkar ut för samma! Lätt hänt och en obehaglig känsla. Hoppas det ordnar sig, både med båten och ditt framtida båtliv! Och välkommen tillbaka!
  7. AQ170 vita avgaser

    Jag har inget svar på dina frågor men dristar mig till att slänga ut en varning: Köp inte en båt efter endast besiktning på land! Nu kanske du inte tänkt göra det men varningen känns på något sätt befogad i sammanhanget (allt för många köper utan att testa ordentligt).
  8. Tips på Motorbåt 30-35 fot

    Att fylla både kravet på hyfsad bränsleförbrukning och stabilitet i grövre sjö är svårt. Det är dock en relativ fråga, men kommer man som du från en segelbåt antar jag att du kommer bli rätt chockad över bränslekostnaden på de flesta motorbåtar. Jag har en Saga 315, väldigt lik Nimbus 320 som nämnts ovan, som borde uppfylla de flesta av dina krav. Jag tycker dock att bägge dessa är lite i minsta laget om man är fyra ombord. Det funkar men helst ska två av dem vara både unga, kära och viga för att trivas i stickkojen. I den storleksklassen föredrar jag en motor och, som sagt, en bogpropeller. Två motorer blir dyrare i service och reparationer och kommer dra mer bränsle. Även axeldrift är att föredra, anser jag. Billigare i service och mindre stöldrisk. Dock är nackdelen att det drar lite mer bränsle. Kvaliteten på Saga är bra. Har dock inte skärskådat Nimbus 320 så jag vet inte hur de är. Hade en Nimbus 29C tidigare och Sagan har minst samma kvalitet, och är ofta billigare. Hoppas att mina tankar hjälper dig vidare på vägen.
  9. NYTT BÅTBATTERI LADDAR UR!

    Jag förutsatte att mätaren var nollställd. På min sitter det en knapp som jag tror det står Zero på. Den måste man trycka på när man har mätaren precis bredvid det ställe man ska mäta på. Har för mig att någon klok skrev om detta tidigare i tråden.
  10. NYTT BÅTBATTERI LADDAR UR!

    Slutsatsen är att du har något som drar lite. Jag har en "tomgångsförbrukning" som ligger strax under 1A. För mig är det några mätare som är igång, ett gaslarm och kanske något annat. Men jag har solpaneler som täcker detta. Vill du komma fram till exakt vad det är som drar måste du koppla bort en kabel i taget och då har du en otrolig nytta av din tångampere-mätare. En gissning som jag inte vet om det ens är möjligt är att du har någon krypström i huvudbrytaren. Kanske skulle koppla ifrån den och kolla hur anslutningar och kontakter ser ut? Hittar du vad som drar lite (och det inte är huvudbrytaren) kanske du kan sätta en speciell brytare mot denna komponent.
  11. Min första segelbåtssemester

    Kul läsning. Välskrivet. Tänkte på det där med kluckandet och att du blev väckt av det. Var samma för mig i början. Nuförtiden kan det hända att jag vaknar av det men hjärnan kollar bara att det inte är några andra ljud och jag somnar om mycket snart. Och med en otroligt skön känsla. Och även jag har svårt att somna om i vanliga fall.
  12. NYTT BÅTBATTERI LADDAR UR!

    Att koppla bort plus-kabeln gör ju att du vet att inget kan dra ur batteriet. Inte ens en länspump som kanske behövts idag, hoppas det klarar sig. När du nu kommer tillbaka till båten kan du först mäta batteriet med "pinnarna" och mätaren inställd på DC typ 20V. Du bör nu få ett värde på minst 12,7V. Har du lägre beror det antingen på att batteriet är dåligt eller att det inte blev laddat under din tur igår. Sen kopplar du på pluskabeln och mäter på samma sätt spänningen på batteriet. Får du lägre värde än vid mätningen ovan har du något som drar ström. Om du nu mäter med tången över pluskabeln, inställd på DC A-mätning, kan du se hur mycket ström som dras ur batteriet. Har du en elektrisk länspump så kommer den kanske att sätta igång när du kopplar på pluskabeln. Vissa båtar har pump och andra har självdränerande skrov. Återkom med dina mätvärden så kan många kloka här ge dig förslag på hur du ska gå vidare. Lycka till!
  13. Stor båt som i stort sett första båt?

    På min betydligt mindre båt (31 fot) med bara en motor som jag köpte ny har jag på sju år lagt ca 250 i driftskostnader, dvs service på varv, vinterförvaring exkl täckning (som jag gör själv), försäkring och diverse förbrukningsmaterial. Jag gör det mesta själv förutom service och upptagning och sjösättning. Till det har jag lagt ca 150 i förbättringar, där jag räknar in täckställning och två rejäla pressar bla. Där har du en jämförelse. I din kalkyl tycker jag att du räknar lite lågt på både förvaring, försäkring och service men lite högt på bottenmålning. Jag målar med en bra bottenfärg och målar kanske vart femte år och duttar i lite de andra åren.
  14. Stor båt som i stort sett första båt?

    Hej och välkommen till MG! Visst är det möjligt! Det finns tusen saker att tänka på med större båtar. Nämner några här. En större båt i den storleksklass du pratar om har betydligt större massa än den Buster du hitills kört. Det betyder att det är svårt att hantera med mankraft det man missar. En större båt kräver mer underhåll då den har betydligt fler saker som kan gå sönder. Jag brukar säga att en bobåt ska, förutom framdrivningen och styrningen, ha egen strömförsörjning, eget vatten och egna slangar pch rör, egen värme, eget lyse och en massa annat. Det är helt enkelt fler saker som kan gå sönder. En större båt är ibland lite knepigt att hitta båtplats åt, tex på båtklubb. Det är också svårare att komma iland från en större båt när man lägger till i naturhamnar. Men alla dessa saker kan man lära sig och med planering brukar det gå. Se till att du har en person med dig vid köpet som kan en massa om båtar så slipper du gå på några minor. Lycka till!
  15. Vad drar en bil-båt-stereo?

    En ampere är väl inte så mycket? Har för mig att de flesta bilstereos ska ha en säkring på 15 A. (Och ja, jag fascineras också av att kolla hur mycket ström olika grejer drar!)
×