Gå till innehåll
lördag 21 oktober 2017

Gelis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 975
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Gelis senast vann den dag 7 Juni 2016

Gelis hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

144 Expert

4 följare

Om Gelis

  • Placering
    Amiral
  1. knackar i motorn

    Ja om det är avgasläckage som låter så kan det vara både det billigaste och dyraste felet, troligtvis det dyraste. Billigast om det bara är packningen, men det brukar inte finnas någon packningsyta kvar att täta mot i toppen, detta går att fixa med en stålring. Ännu värre om det frätt hål i avgasporten. dvs dyrt och besvärligt då toppen är skrot, om man inte känner någon som är duktig på att svetsa aluminium, vilket fall som helst måste toppen bort från motorn. Sedan så är troligen avgaslimpan slut då blev det ännu dyrare.
  2. knackar i motorn

    Nej, det där är en ventilbåge. Den är till för att demontera ventilernas knaster för att få bort ventilerna ur toppen. Toppen måste alltså vara bortmonterad från motorn.
  3. knackar i motorn

    Nej, du drar runt den för hand tex med ett spärrskaft och hylsa till vevaxelns remskiva. Ja slitage ger ventilslammer.
  4. knackar i motorn

    Det är inte troligen vid avgasbälgen det läcker utan uppe vid toppen där avgaslimpan är monterad mot avgaskanalen. Toppen är av aluminium och gillar inte saltvatten, tyvärr så ligger 4:e cylinderns avgasport väldigt nära vattendumpen i avgaslimpan och det blir lätt ett litet baksug vilket gör att det bildas en saltvatten dimma som fräter på aluminiumet just i 4:e porten. Avgaslimpan har en mellanvägg i utloppet för att förhindra just det fenomenet, är den bortrostad (vanligt fel) så kommer just det här felet som ett brev på posten.
  5. knackar i motorn

    Ursäkta men jag blir lite konfunderad. Du har en annan tråd som heter "motorn startar ej" men här verkar den fungera men knackar ???!!! Du skriver i princip tidsmässigt lika för dessa två fenomen. Vilket fall som helst, det vore ju bra om du kunde avgöra om det är ett metalliskt knackande eller typ något annat ljud. 4:e Avgasporten har ju varit på tal för att utesluta den så stoppa ner näven under avgaslimpan mot topplocket närmast akterspegeln. ock känn om det blåser avgaser där. Avgasläckage kan låta som knack. Justera ventilerna på en B23 gör man inte själv, om man inte har en bricksats och tillhörande verktyg.
  6. Det går åt lite vatten, helt riktigt. Man måste ha tillgång till rinnande vatten så man kan fylla dunken vartefter motorn suger ur vattnet. Koppla slangarna rätt?? Du ska i princip bara lossa en slang. Lokalisera var sugslangen från pumpen tar vägen, antingen går den till en hel avgasstövel eller så går den till en bottengenomföring (mest troligt). Skarva den slangen med lämpligt rör och slang som räcker till hinken/baljen du har under avgas/vattenutsläppet. Nu kan det ju vara så illa ,som skrevs tidigare, att pumpen inte orkar suga vatten med långslang. Då blir det lite meck, en dränkbar pump (12V/220V är smaksak funkar vilket som) i hinken vid avgasutsläppet som pumpar upp vatten till en dunk i båten som motorn suger sitt vatten ifrån. Där har du din återcirkulation av vatten, motorn kommer upp i temp snabbare med återcirkulation.
  7. Du måste tömma motorn, avgaslimpa, oljekylare på vatten innan du kör in glykolblandningen. Ta bort termostaten finns igen anledning att göra. När motorn och dess kringkomponenter är tomma på vatten så kommer impellerpumpen att fylla upp motorn och övriga komp. som varit tomma på vatten med glykolblandningen. Om du inte dränerar så finns stor risk att något utrymme står med vanligt vatten och inte får glykolblandningen. spelar ingen roll om du plockat bort termostaten. Resultat: frysskada Hur du väljer att varmköra är upp till dig. Antingen med återcirkulation eller med rinnande vatten till en dunk som motorn suger vatten ifrån. Går åt ca 20 liter glykolblandning, så ta hand om det och spara till nästa år. Mao kör inte ut det på backen, både miljövidrigt o slöseri med stålar.
  8. Då motorn troligtvis har sjövattenkylning så måste motorn dräneras på vatten innan du kör in glykolblandningen. Och nej en liten hink räcker inte till varmkörningen, du bör nog ha ca 20 liter som cirkulerar runt. Du återanvänder alltså kylvattnet som Pentax skriver, räcker inte sugslangen så skarvar du den. Sedan så skulle inte jag starta motorn med drevet i det där läget. Bryter ganska bra i knuten/arna.
  9. Jag har aldrig sett en VP impeller i vaccumplast mina ligger i en blå VP kartong och gjort så sedan 2002. Nu är inte min maskin en TMD40 utan en V6:a men impellern är väldigt lik den på bilderna. Byter min vart 5:e år syns inte ett fel på den , men byter ändå.
  10. Ventilation kylskåp

    Det är inte så att kylskåpet tar luften ifrån akterdäck och sedan ventilerar ut den via bänkskivan. Vad är det för Coronet?
  11. knackar i motorn

    Näe är inte någon ide med att byta olja, fixa oljetrycksmätaren så du vet om du har rätt tryck eller inte.
  12. Bravo 3: Glapp

    Men det är väl vid det gula på tappen 12 det brukar ge sig på Mercruiserdreven?
  13. knackar i motorn

    B23:an har inte hydrauliska tryckare, utan fasta vilka då således inte kan jävlas pga oljebytet. Däremot kan det kanske bli lite mer ventilslammer om man använt en tjockare olja tidigare och om ventilspelet är onödigt stort. Men ventilslammer och knack är lite skillnad mellan dessa ljud Men TS ar väl slängt i en 15W40 olja vad jag förstår av tidigare trådar vilket jag tycker skulle vara helt ok. Om man nu inte tidigare tryckt i motorn massa STP eller liknande tillsatser för att dölja saker.
  14. knackar i motorn

    Att du har rätt nivå har inget att göra med oljetrycket. Om motorn är förstörd eller inte går inte att svara på här. Dock så vill jag nog säga så här, om man inte har koll på om det finns oljetryck antingen via mätare eller lampa så är det lätt att det går åt helvete. Och hur vet du att mätaren lagt av och inte oljetrycket tackat för kaffet. När man byter olja o filter så tar det några sekunder för motorns oljepump att fylla filtret med olja under den tiden är trycket i princip noll. av den anledningen så måste man kolla att trycket kommer upp när motorn startat. Kommer inte trycket efter några sekunder stänger man av och startar igen då ska trycket komma i princip direkt. Nu kan det ju vara så illa att din maskin är sopslut då du inte vet om du har tryck eller inte. Har det varit så att den haft så lågt tryck att mätaren inte ger utslag, men varit precis på gränsen till ras så kan det nog vara så att sekunderna utan det ev. lilla tryck som fanns kvar så kan nog filterbytet varit spiken i kistan. Men detta scenario gäller bara om mätaren är hel, är den trasig så finns det en hel del andra orsaker till att motorn knackar.
  15. knackar i motorn

    Har du oljetryck efter oljebytet, bytte du även filter?
×