Gå till innehåll
tisdag 17 oktober 2017

Bosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 894
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

Bosse senast vann den dag 23 Mars

Bosse hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

195 Expert

Om Bosse

  • Placering
    Amiral
  1. Inte så länge vad jag förstått. När du låtit det cirkulera så att glykolblandningen bör du varva upp maskinerna med ett rejält gaspådrag och omedelbart dra upp dödaren, då blåser du ur avgasböjen. Du kan även spilla bort de första litrarna innan du kör ner det i återvinningshinken för att minska utspädningen. Nästa år kollar du bara med en spectrometer hur glykol du måste fylla på för att uppnå önskat frysskydd. Denna manöver underlättas betydligt om man är två såklart. /B
  2. Jag tror inte heller att det räcker, sethakan. Vad u kan göra är att samla upp glykolen i ett kärl i slutändan av systemet. lossa kylvattenslangen där den går på avgasslangen och låt kyltvattnet gå ner i en större hink när det börjar komma. Då kan du iaf. rädda merparten av glykolblandningen och återanvända nästa år. Glykol är ganska billigt om man köper det på rätt ställe och sönderfrusna block är dyra. Pm:a mig om du behöver mer info. /B
  3. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Idén om försäkringsbedrägeriet kom inte från mig hoppas jag, det var aldrig min tanke iaf. /B
  4. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Bara att plöja ner /B
  5. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    En bra plats att stå på, en dunk diesel, en ask tändstickor och lite tålamod så är den snart väck. /B
  6. Att säga att man inte behöver stöldförsäkring pga båten nog inte blir stulen är som att inte ta på sig säkerhetsbältet i bilen för att man aldrig krockat. /B
  7. Bussningar sjövattenpump till vp 2003T

    Kolla även så att det inte är skador på axeln om så är så slits de nya packboxarna ut de också. /B
  8. Tappade impellervingar

    Antingen i slangarna till eller så i värmeväxlaren, kan vara räliga att hitta, inga filter. /B
  9. Konstigt lekage efter impellerbyte

    Om du ändå skall ha dän pumpen för att byta axialtätningarna så byt kam (12) och lock (4) samtidigt så ha du i princip en ny pump som håller många är framöver. Kolla även axeln (8) noga också, minsta slitage på den sliter hårt på tätningarna. /B
  10. Tyda siffrorna i aktern.

    Det ser ut att vara en hemmagjord typskylt. En del försäkringsbolag kräver ett skrovnummer för att man skall få försäkra sin båt och om man då inte har något sådant så vill dom att man gör en egen skylt, med ett påhittat nr, och sätter dit. Detta för att båten skall kunna identifieras om den blir stulen. Vad jag kan se säger din skylt inget om ev. motorstorlek. /B
  11. Kokande VP MD 11C

    Det lutar ju åt att toppen eller packningen hälsat hem, tyvärr. Jag tror inte det var luft som bbblade ut ur expansionskärlet, troligare är av att det är avgaser. Av med topparna och felsök. /B
  12. Hej Bosse

    Kokande VP MD11c

    Du verkar kunna mycket om dieslar. Har du något tips om mitt problem?

    Mvh, Lars-Åke

     

  13. Utmärkta grund av atlantica

    Detta är väl inte 100% verifierat, men jag hör det från en vanligtvis mycket säker källa. /B
  14. Utmärkta grund av atlantica

    Om jag intr minns helt fel så var det en tysk turist som ställde en officiell fråga till Sjöfartsverket sjökarteavdelning om dessa var lagliga, och efter utredning visade det sig att dom inte var det. Vad jag förstod så var mer mindre överens om att dom var bra och gjorde nytta men inte reglementsenliga varför Atlantica tvingades dra in dom . Synd tycker jag själv då dom gjorde stor nytta på så många sätt, höll ner antalet grundstötningar med allt vad det innebär. Dessutom är det nog det enda som Atlantica nånsin gjort bra. /B
  15. Nationalitetsflagga i masten

    Om man har utländsk besättning som man vill skryta om sätter man deras nationsflagga under BB vantspridare. Under SB för man som vanligt överst destinationsflagga och där under ev. klubbflaggor. /B
×