Gå till innehåll
måndag 21 augusti 2017

Bosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 888
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

Bosse senast vann den dag 23 Mars

Bosse hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

194 Expert

Om Bosse

  • Placering
    Amiral
  1. Bussningar sjövattenpump till vp 2003T

    Kolla även så att det inte är skador på axeln om så är så slits de nya packboxarna ut de också. /B
  2. Tappade impellervingar

    Antingen i slangarna till eller så i värmeväxlaren, kan vara räliga att hitta, inga filter. /B
  3. Konstigt lekage efter impellerbyte

    Om du ändå skall ha dän pumpen för att byta axialtätningarna så byt kam (12) och lock (4) samtidigt så ha du i princip en ny pump som håller många är framöver. Kolla även axeln (8) noga också, minsta slitage på den sliter hårt på tätningarna. /B
  4. Tyda siffrorna i aktern.

    Det ser ut att vara en hemmagjord typskylt. En del försäkringsbolag kräver ett skrovnummer för att man skall få försäkra sin båt och om man då inte har något sådant så vill dom att man gör en egen skylt, med ett påhittat nr, och sätter dit. Detta för att båten skall kunna identifieras om den blir stulen. Vad jag kan se säger din skylt inget om ev. motorstorlek. /B
  5. Kokande VP MD 11C

    Det lutar ju åt att toppen eller packningen hälsat hem, tyvärr. Jag tror inte det var luft som bbblade ut ur expansionskärlet, troligare är av att det är avgaser. Av med topparna och felsök. /B
  6. Hej Bosse

    Kokande VP MD11c

    Du verkar kunna mycket om dieslar. Har du något tips om mitt problem?

    Mvh, Lars-Åke

     

  7. Utmärkta grund av atlantica

    Detta är väl inte 100% verifierat, men jag hör det från en vanligtvis mycket säker källa. /B
  8. Utmärkta grund av atlantica

    Om jag intr minns helt fel så var det en tysk turist som ställde en officiell fråga till Sjöfartsverket sjökarteavdelning om dessa var lagliga, och efter utredning visade det sig att dom inte var det. Vad jag förstod så var mer mindre överens om att dom var bra och gjorde nytta men inte reglementsenliga varför Atlantica tvingades dra in dom . Synd tycker jag själv då dom gjorde stor nytta på så många sätt, höll ner antalet grundstötningar med allt vad det innebär. Dessutom är det nog det enda som Atlantica nånsin gjort bra. /B
  9. Nationalitetsflagga i masten

    Om man har utländsk besättning som man vill skryta om sätter man deras nationsflagga under BB vantspridare. Under SB för man som vanligt överst destinationsflagga och där under ev. klubbflaggor. /B
  10. Startproblem Volvo Penta

    1. Förgasare, undrar vart du sprutar in startgasen? Det finns ingen förgasare på en dieselmotor. 2.Ta det försiktigt med startgasen, den kan ställa till mycket oreda. 3. Hur är kompressionen? 4. Hur är startströmmen? /B
  11. Gummilisten mellan skrov och däck.

    Jag gjorde det exakt det jobbet förra helgen, jag har haft isär min styrpulpetare och precis limmat/nitat ihop den igen, gummilisten var något av ett äventyr att få tillbaka. Just denna helg hade dessutom alla mina "kompisar" bestämt sig för att inte svara i telefon eller på annat sätt visa sig. Båten stod surrad på min trailer och och fick sätta traktorn som mothåll i längsled och eftersom jag har en liten anknäbb i fören drog jag ihop den där med ett rejält krickrack-band och fästen den sen med en maskingängad skruv. Sen ställde jag 4-hjulingen lite snett bakom och kopplade vinschen i listen och började dra, då höll båt och trailer på att välta. Så jag fick ställa bilen tvärs båten och binda fast den i dragkroken. när jag började vinscha så kom den sig så fint, vinschade lite slog lite med stängselsläggan och vinschade igen. Det blev såpass bra att jag fick kapa bort 25-30cm från listen mot vad det var gjort från början. Jag var visserligen rejält svettig när jag var klar, men ändå ganska nöjd. Borde kanske fotodokumenterat detta spektakel men det var lixom inte läge att börja fippla med kameror i allt detta. /B
  12. Uppgradering av maringuiden.se

    Lycka till, hoppas det går som planerat. /B
  13. Byta ratt?

    Kilen lossnar när ratten lossnar, tänk inte på den nu. Lyssna på Pentax. Var gärna två, en som drar i ratten för kung och fosterland med båda händerna och en som klappar till mitt i rattnavet med med en koppar/plast-slägga eller med ett mellanlägg av något stumt med mjukt. Att under lång tid (1 dygn) spraya med rostlösare hjälper också till. Räkna med några blåmärken för den som drar i ratten, när den lossnar så lossnar direkt. /B
  14. Dyvikans ständiga problem

    Yes, why not? /B Men är det verkligen där det läcker då? Det kan ju vara så enkelt att det läcker mellan mässingen och plasten, då hjälper det ju inte vad du lindar pluggen med. /B
  15. Dyvikans ständiga problem

    Yes, why not? /B

×