Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Orvadet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Orvadet

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Aha, tack för svar, kollade lite noggrannare nu (trångt) det var grön färg på den så blev lurad. Den går in under en liten plastbox direkt in i generatorn. Och med lite googlande så kom jag vidare. Skickar med bilden jag hittade. Fast med smartpass/d250sa borde den kopplas efter huvudströmbrytaren på startbatteriet istället eller?
  2. Läs "bruttovikt" i länken. Finns ingen lag om bromsar heller, men ska lasten överstiga vikten på dragfordonet måste det finnas fungerande och godkända bromsar. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Sedan vad man får göra och vad som är tillåtet är ju inte alltid samma sak
  3. Här hittar du lite info, jag sprang på detta på andra forum men kommer inte ihåg vilka då det var några månader sedan. https://www.google.se/search?dcr=0&source=hp&q=sea+sickness+ear+plugs&oq=sea+sickness+ear&gs_l=psy-ab.3.1.0i19k1l3j0i22i30i19k1.335.10427.0.12635.19.17.1.0.0.0.78.974.17.17.0....0...1.1.64.psy-ab..1.18.978.0..0j35i39k1j0i131k1j0i10k1.0.oVnbzlhlLm4
  4. Nja, inte alltid, de har manuella hydrauliska bromsar på sina 10tons vagnar och då är det andra regler som gäller.
  5. Om trailern saknar bromsar och är ofjädrad räknas det som efterfordon, traktorn (eller annat dragfordon) måste då väga minst lika mycket som trailer+båt gör tillsammans för att det ska vara lagligt.
  6. Det sprids ett botemedel mot sjösjuka på en del amerikanska forum nu, nämligen stoppa i en hörselpropp i ena örat. Pga detta ska tydligen hjärnan konstatera att det är något fel på öronen och slutar lita på dem när den får olika tolkningar från ögon och balanssinnet. Har inte fått verifierat att det fungerar och jag får inte själv sjösjuka så lätt men är nog värt att prova för er som lätt drar på er åkomman.
  7. Hur växlar du mellan landström och invertern till alla 220uttag i båten?
  8. Mäklaren var helt ok med mig, hans versioner kanske inte till 100% stämde med de tidigare ägarna, (mycket trevligt äldre par), men när jag suttit med dem i någon timma i båten så har jag järnkoll och båten är en drömbåt för mig.
  9. Tycker också det verkar mycket, masten på den jag köpt är 18,6 meter över vattnet (1 meter längre än original) så det är iof rätt stor segelyta. Vikten har väl heller ingen jättebetydelse utom i acceleration. De förra ägarna säger att de ofta seglade från på pappret mycket snabbare båtar i lite hårdare vind. All dokumentation, dvs 4 pärmar original broschyrer, ritningar, osv finns på min så ska forska i området om jag hittar var siffran kommer ifrån. Det kan väl också varit så att det har varit en jäkligt duktig seglare som kommit i mål lite för snabbt i några tävlingar så lys blivit uppjusterad pga det.
  10. Mjaha, Azguz, du saknar tydligen totalt respekt för andras hälsa och fritid eftersom du fick mig att köpa en rw36 idag . http://www.batagent.se/3094 Skämt åsido, måste tacka för all info jag fått i den här tråden om båten. Den är helt magiskt fin inuti och kommer modda en hel del likt det du gjort. Jag är också akut nyfiken på din autopilotinstallation och om den är tillräckligt kraftfull när det börjar blåsa och gå lite vågor. Vi kommer säkert höras en hel del i den här tråden.
×
×
  • Skapa nytt...