Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Jahlberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jahlberg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

447 profilvisningar
  1. Vill börja med att tacka för allas engagemang och bra svar. Tack så mycket! För två veckor sedan tog jag med en bensindunk till båten och hällde i 10 liter. Till min förvåning fick jag utslag på bränslemätaren efter detta. Tanken gick upp till 20-22 %. Mycket bra! Därefter tankade jag full tank och bränslemätaren hänger sedan dess med fint. Kan det ha varit en rörlig del som har fastnat och som sedan "lossnade" när det kom lite mer bränsle i tanken?
  2. Givaren verkar vara nyckelordet här. Hur kan jag komma åt denna för undersökning? Ber om ursäkt om jag verkar bortkommet Tack för svaren
  3. Kom hem ikväll efter en heldagsutflykt på Mälaren med min Flipper 640DC 2016 års modell med en Mercury 150HK EFI utombordare. När jag håller på att lägga till med båten i hemmahamn visar helt plötsligt bränslemätarna tom tank. Den sjönk från ca 25% till 0% på en sekund. Det finns två displayer; en analog och en digital. Bådar visar 0%. När jag sedan stängde av ström och satte till igen gick den digitala mätaren upp 1-2% för att sedan visa 0% igen. Jag har sökt på forumet för att hitta liknande fel men inte blivit klok på om de är överensstämmande med mitt problem. Därav undrar jag vad ni anser, finns det något jag kan undersöka själv (jag behöver isåfall rätt detaljerade instruktioner då jag inte är helt hemma på motorteknik och tillhörande områden), vad tror ni kan vara fel? Tack på förhand!
  4. Typiskt. Batterierna är endast dryga året gammalt. Ska se om garanti fortfarande gäller, men det är väl tveksamt. Tack förhjälpen!
  5. Äntligen nere vid båten igen 1. Ok 2. Ok 3. B = 12,6V, A = 12,3V 4. OK 5. Ok 6. B = 14,6V 7. OK 8. OK 9. A = 14,5V, B= 14,5V 10. A = 14,5V Funderar på om jag gjorde fel igen, skulle jag ha stängt motorn vid mätning på punkt 9?
  6. Nu så! Med lite vackert nationaldagsväder blev det båten och möjlighet att kolla spänningarna på batterierna. Mätte batteri B först, 12,6 V. Gick att starta med bara batteri B. Slog över till A+B, likvärdig spänning där. Sedan på batteri A som hade kanske 12,4 V. När jag försökte starta på batteri A får jag bara ett långt pip, Men inget felmeddelande på displayen. Ska man kanske inte kunna starta på A batteriet av någon anledning?
  7. Tack för tydliga informationsinsamlingsinstruktioner! Ska skaffa mig en voltmätare och åka ner för att genomföra detta. Batterierna ska ju ha underhållsladdats under vintern av mitt servicevarv. Har ju antagit att de kollar av batterierna innan de monterar dem också. Men men
  8. Min tanke också. Men jag har kört några timmar med båda batterierna inkopplade så det borde ha laddats upp. Batteriet är endast 1 år gammalt.
  9. Hej! Efter vinterförvaringen och årlig service (utförd av varv) har jag märkt att jag inte kan starta min utombordare (Mercury 150 EFI) med endast ett av mina två batterier aktiverade. Med endast A-batteriet aktiverat och att jag vrider runt runt nyckeln i tändningslåset ges ihållande pip från vad jag tror är reglageboxen. GPS, stereo och övrig elektronik verkar få ström med ett batteri. Slår jag däremot över till båda batterierna; A+B ges inga pip och det går finfint att starta. Vad tror ni fel? Tack på förhand
×
×
  • Skapa nytt...