Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

jimmiesvensson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jimmiesvensson

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! Vet att detta kanske inte är ett forum för båtmotorer men tänker att de bästa svaren finns här, bland de som älskar motorer! Min thermokingmotor gick på slutet av sommaren varm och började koka flertalet gånger. Genom att envist stänga av, låta motorn "luftkyla" (tur det blåser mycke på västkusten ) och sedan starta igen och samtidigt trycka på slangarna för att få igång cirkulationen så lyckades jag ibland få igång kylningen. Mycket mer svart rök i avgaserna på slutet av sommaren. Motorn har slutna sjövatten (yttre) och sötvattensystem (inre) och växlar värmen i värmeväxlaren. Jag trodde (med usla motorkunskaper) att det kunde vara den mekaniska cirkulationspumpen eller skit (rost, alger etc.) i ledningarna. Rost i inre sidan och/eller alger sjögräs i värmeväxlare/yttre ledningarna. Vid upptagning i höstas så inspekterade jag värmeväxlaren. Det var en del sjögräs i växlaren och det kan eventuellt ha bidragit, men det är bra flöde på den sidan det bara spyr ut vatten ur avgasröret. Igår skruvade jag loss cirkulationspumpen för inspektion (vet inte hur jag ska funktionskontrollera den, men den ser bra ut.) Lite rostig möjligen och lite smårester av svart lack som släppt från pumpen och hamnat i systemet. Kanske kan det täppa till någonstans vidare men svårt att besikta utan att riva motorn? Jag såg däremot att kylvattnet i inre systemet är svartfärgat. Smak av glykol/vatten men vet inte riktigt hur olja smakar . Jag tror nästan säkert att det är olja i kylvattnet eftersom det separerade och det svarta la sig i botten på muggen. Jag har läst mig till att det då kan vara topplockspackningen som är sönder. Kan det vara något annat? är denna svår att byta? Dyr? Något jag bör kontrollera innan jag byter den? Visst kan jag ej tillverka egen topplockspackning, den måste tåla högt tryck och då kan jag ej använda samma som till vattenpackningar, där jag klipper egna av packningspapper från biltema. Motor: Något ombyggd Thermoking 3.88s (Yanmar). Har suttit och drivit kylbilsaggregat tidigare. årsm:1995 âr tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Jimmie
  2. Hej! Min thermokingmotor gick på slutet av sommaren varm och började koka flertalet gånger. Genom att envist stänga av, låta motorn "luftkyla" (tur det blåser mycke på västkusten ;( ) och sedan starta igen och samtidigt trycka på slangarna för att få igång cirkulationen så lyckades jag ibland få igång kylningen. Mycket mer svart rök i avgaserna på slutet av sommaren. Motorn har slutna sjövatten (yttre) och sötvattensystem (inre) och växlar värmen i värmeväxlaren. Jag trodde (med usla motorkunskaper) att det kunde vara den mekaniska cirkulationspumpen eller skit (rost, alger etc.) i ledningarna. Rost i inre sidan och/eller alger sjögräs i värmeväxlare/yttre ledningarna. Vid upptagning i höstas så inspekterade jag värmeväxlaren. Det var en del sjögräs i växlaren och det kan eventuellt ha bidragit, men det är bra flöde på den sidan det bara spyr ut vatten ur avgasröret. Igår skruvade jag loss cirkulationspumpen för inspektion (vet inte hur jag ska funktionskontrollera den, men den ser bra ut.) Lite rostig möjligen och lite smårester av svart lack som släppt från pumpen och hamnat i systemet. Kanske kan det täppa till någonstans vidare men svårt att besikta utan att riva motorn? Jag såg däremot att kylvattnet i inre systemet är svartfärgat. Smak av glykol/vatten men vet inte riktigt hur olja smakar . Jag tror nästan säkert att det är olja i kylvattnet eftersom det separerade och det svarta la sig i botten på muggen. Jag har läst mig till att det då kan vara topplockspackningen som är sönder. Kan det vara något annat? är denna svår att byta? Dyr? Något jag bör kontrollera innan jag byter den? Visst kan jag ej tillverka egen topplockspackning, den måste tåla högt tryck och då kan jag ej använda samma som till vattenpackningar, där jag klipper egna av packningspapper från biltema. Motor: Något ombyggd Thermoking 3.88s (Yanmar). Har suttit och drivit kylbilsaggregat tidigare. årsm:1995 âr tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Jimmie
×
×
  • Skapa nytt...