Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Kruzovice

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kruzovice

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

528 profilvisningar
  1. Ja jag har tänkt på det att det kanske blir lite väl tungt med den motorn. Får väl ge mig ut och leta efter en lättare motor. Kanske det finns ngn på forumet som har ngt intressant till salu eller vad är den mest optimala motorn som jag ska söka efter ?. Något förslag ???? Tack
  2. Det syns ingen backslagsspak på bilderna. Kolla med säljaren så att det inte bara är en reduktionsväxel som sitter bakom motorn. En del äldre motorer användes med propeller med vridbara blad (bladen flöjlas) där bladen vreds förbi nolläget för att få backfunktion (s.k.KaMeWa-propeller,, var vanlig på äldre Albinmotorer i t.ex. Vega) och då kommer motorn inte att passa för dig. Ja det stämmer jag har inte heller sett ngn spak och har aldrig hört talas om reduktionsväxel, men finns det inte backslag så får jag leta vidare för det är anledningen för att jag ska byta motor
  3. Den befintliga bilmotorn har ett slutet system utan limpa där en kopparslinga sitter utanpå på skrovet och kyls av havsvattnet. Inte riktigt optimalt för har man fullgas 10 min så blir den överhettad.
  4. Sä här ser motorn ut idag som är monterad
  5. Så här ser motorn ut som är monterad idag
  6. När det gäller att meka ihop ev ett backslag till denna motorn så har jag ingen patentare på det, fiskar efter förslag. Vad tror ni om att sätta dit denna motorn ist ?
  7. Ok Tack. och enl säljare ska den vara renoverad och priset ligger runt 3000 kr. Känns som om det är ett bra pris även om det är lite att modifiera med den, Annars så kan man ju ha ett slutet kylsystem med en kylare och en fläkt, tar väl upp lite mer plats bara..
  8. Hej ! Vad skulle vara en bra motor till min Longtailboat och vad är det som talar emot denna Ford motor, är den för stor ? Ni skriver att den är sötvattenkyld, kan man bygga om den till saltvatten ist ? Vilket är bäst bensin eller diesel ?
  9. I dom kanaler som jag kommer att köra måste jag kunna stanna någorlunda snabbt där det är begränsad bredd, mötande båtar och andra båtar som kör ut från sina båtplatser. Vill ju inte ta upp en visp på 4 meter och riskera shoppa någon i bitar. Blir till att hitta ett backslag som man kan meka dit, tycker att det borde väl någon i Thailand också ha behövt för att stanna på mer begränsad yta.
  10. Precis som på "helbilden" Där e ju kulten utåt ich proppaxeln i båten.. vik ut den överrelingen och ner i vattnet.. då har du back..
  11. Den är förrästen 11 m lång och med propelleraxeln så är den hela 15 m. Funderar på bogpropeller också.
  12. Jo då den är från Pattaya och är intagen på 90 talet någon gång. Så jäkla cool, fick tag i den förra året och ska ha den i vattnet till sommarn. Finns ju en del små fix. Som det är nu så sitter det en Nissan diesel 4 cyl utan backslag, men måste verkligen kunna backa med den så jag får väl hitta en annan motor till den. Har satt ut en blänkare på en Ford motor som jag söker info om. finns på samma forum. Eller om det finns ngn kanske som har en motor som kan tänkas fungera till denna unika båt.
  13. Hej ! Jag har fått dessa bilder skickade till mig, det är en Diesel Ford och jag kan inte få någon mer info om motorn än att det är en Nils Gustavson motor. Vem vet ngt mer om den ? # Hur stor är den. Cylindrar Kw Hkr. # Är det backslag på den # Är det ett slutet kylsystem eller tar man in havsvatten # Ålder ca # Mm mm Tacksam för svar
  14. Kruzovice

    Longtailboat

    Hej ! Jag undrar om någon vet vad som är bästa tänkbara behandling när det gäller trä på en longtailboat. Och vad är det för träslag egentligen. Finns också ett antal sprickor somm känns lite för stora för att dom ska svälla ihop, vad behöver jag för att täta dessa. Tack
×
×
  • Skapa nytt...