Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

trucker1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    344
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

trucker1 senast vann den dag 2 December 2018

trucker1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

94 Expert

Om trucker1

  • Placering
    Kommendör

Profile Information

  • Plats
    Gävle

Senaste Profilbesöken

2 468 profilvisningar
  1. Länge sedan jag skrev något i tråden,Silverlinen ligger kvar i garaget då jag börjat renovering av stugan.Så flipper får agera fraktbåt och gör det med bravur,fraktar lätt 300kg plank på ena sidan. Men nu till dagens fundering,hittade en gammal kompass i stugan och tänkte direkt på Silvern,frågan är ju om det kommer att funka då den tydligen har sin historia från gamla engelska plan typ Spitfire. Den behöver ju en helrenovering,fast o andra sidan är den ju bara "original" en gång. Tankar på detta
  2. Det första jag gör vid motorproblem är att "läsa" tändstiften, det går att få ut så mycket info om hur maskinen mår då.
  3. Nu var det ju inte biltema jag gick in på,åkte ju till en firma som säljer slang och i mitt fall så beställde jag bensinslang som falerade. Och när det gäller stålomspunnen så köpte jag dessa en gång på 80talet ,aldrig mer.
  4. När jag renoverade min Silverline så inköptes slangar på hydroscand efter 3månader så hade dessa svällt till dubbel storlek.Var dock inga problem att få nya och dessa har funkat bra. Är nog ett lotteri detta med gummi eller avsaknaden av detta nu är det mest skitplast från gamla petflaskor i allt som tillverkas.
  5. Jag har en Merc raksexa 115-85/86 på en 19fot Silverline båten är runt 6met. Har också en Flipper 600 mittpulpet med en Merc 150-2017 båten är 610. Upplever dessa motorer ganska lika fyrtakten med ett bättre bottenvrid men saknar klippet som 2taktaren har vid högre farter. En sak som är ganska anmärkningsvärt är att raksexan har snudd på hälften av volymen på den nyare på 3liter. Toppfart raksexa 42,5 Toppfart 150 runt 44 dock med betydligt mindre förbrukning.
  6. Innan du börjar plocka sönder hela motorn så ta o plocka ur stiften och läs av ansiktena. Sätter en femma på att den inte går på alla,sen har du nog tjuvluft. En 8a ska utan problem kunna gå på 400rpm om den är kry. Ett enkelt sätt är att starta från kall låt den gå30-40 sek stäng av o jämför värmen på stiften med fingertopparna.
  7. Har inte kollat så noga än men pro xs är ju möjligt,men är nog inte så många hp det ger. Kommer nog att byta prop först då den bara varvar 5100.
  8. Nu har jag hinnit med några turer med Flippern och är nöjd med båt och motor. Inga problem att hoppa upp i plan,men nog saknar jag klippet från raksexan. Motorn går tyst o fint och det märks på gången att det är en 3liters. Har som mest kört 43knop som förövrigt var helt odramatiskt vilket borgar för ett bra skrov. Vid dryga 30 knop ligger den på 3900rpm,ev kan man finlira med prop och höjd men i dagsläget sitter jag nöjd,ev skulle vara om jag gör en uppdatering på boxen i vinter.
  9. Vilket skräp,är övertygad att problemen är borta med nya kittet.
  10. Ser ut att vara för dåligt flöde när du kör den med borrmaskin,så något är galet med impeller,hus,
  11. Måste ge en eloge till Merc när man möts av detta under kåpan,annars brukar det vara ajabaja inte röra.Scanna med mobilen så får du film på det mesta.
  12. Äntligen efter 80mil står den i carporten,blir lite tvätt o service framöver. Supernöjd med bumsen som drog 0.54 ner och 0,82 hem med 1500kg på kroken. Kommer mer bilder framöver
  13. Flytskum,fukt,vatten osv spelar ingen roll,detta ska plasten klara under lång tid. Kan inte se något annat än att detta är ett fabrikationsfel. Hursom lider jag med dig
  14. Blev en flipper kommer lite bilder när jag hämtat den.
  15. Har äntligen hittat en båt,kommer info när den är hämtad. Så sugen att få hem den men väntar på fin väder 🚤
×
×
  • Skapa nytt...