Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

grubbe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om grubbe

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

1 007 profilvisningar
  1. Jag tömde inte tanken som inte ens var halvfull under vintern nu, la in båten på förvaring början av oktober och starta upp den början av juli utan några problem och gick hur bra som helst. Tankar man sen blandar man upp gamla soppan med ny och får upp oktanet. Jag har vattenavskiljar filter innan motorn och ser inte alls varför man ska hålla på tömma tankar?
  2. Jag har en 4-takt utombordare och man ska varje år göra årlig service med ny motorolja, filter, växelhusolja,bränslefilter, tändstift m m. Varför det? Jag har kört 3 ggr och några timmar sen service förra hösten inkl impellerbyte och nu under sommaren bytte jag kamrem. På en bil motor behöver man aldrig byta tändstift förens efter 5-8000 mil, bränslefilter har jag aldrig bytt trots jag kört 6500 mil och den funkar fortfarande, motorolja håller minst 500 mil, 2500 mil med long life olja. Och hur ofta byter man växelådsolja på en bil? Aldrig! Det står tom min utombordare är baserad på Ford sierras 4-cylindriga bilmotor Haha! Några kanske säger båten går hårdare i vattnet, ja en del beroende på hur man kör men det finns uppförsbackar på vägen också och starter är lika trögt som en båt nästan beroende på underlag men knappast så mycket hårdare man ska behöva byta tändstift hela tiden. Jag kommer nog ligga på 10-15 tim körning denna säsong. Jag har haft bilar som stått 6 mån och aldrig sprutat in konserveringsspray i några cylindrar och dom startar direkt. Kolvarna är ju indräkta i oljefilm när man stänger av cylindrarna och ska inte börja rosta! Så vad är detta för larv med så rigorös service hela tiden? Det verkar vara något mycket mystiskt med utombordsmotorer... Som jag ser det behöver man bara kolla växelhusoljan inte är grådaskig och just in case, konservera cylindrarna sen kan man göra service vartannat år, speciellt ifall man kör lite.
  3. Han sa inte motorn är helt förstörd eller skrot, men han sa han aldrig sett en så rostig och rutten, att givarna och svänghjulet var rostiga och sabbade, att den inte ska se ut såhär, att den ser ut ha legat under vatten och skaka på huvudet och i andemening det bara var skit/skrot typ. Att jag gjort en dålig affär. kamremsbytet kostade 800 kr material+ 1.5 timmes jobb, så 1800-2000 kr kanske sa han. Ok han går på semester nästa vecka och min trailer är på verkstad tills i EM, får lämna in den imorgon bitti och hoppas han hinner fixa den innan helgen om konsumtlagen ska gälla, annars står jag utan motor tills augusti nästan. Har inte hunnit sjösätta båten överhuvudtageto ch det är min första sommar med båten, köpte den i början av sep förra året och körde 4 veckor. Jag kollade allt på motorn när ja köpte den och aldrig har jag sett någon guide som säger man ska skruva av kamremslocket och titta där under, utan bara kolla kompen, kylvatten, servicehistoria, propeller axel och om allt ser bra ut från utsidan.
  4. Ok, så vad ska jag göra då? Ska jag lämna in den hos honom igen eller hos en annan verkstad som får titta på vad som hänt? jag funderar på lämna in den hos honom och säga att jag ska vara med och titta när han felsöker/mekar och varenda pinal han gör med motorn...så han inte blåser mig. Han har inte skickat ut faktura heller på 1 månad för kamremsbytet vilket jag tycker är skumt. Det är en auktoriserad liten verkstad.
  5. Har en 4-taktare -98 som fungerade när jag ställde av den vid vintern, tog den sen till meken nyligen och bytte kamrem och trodde jag skulle sjösätta den sen, en auktoriserad meck. Efter han bytt remmen fungerar inte motorn och han ringde redan från butiken att han fick fel, "check engines" som blinkar 4 ggr på displayen och 3 pip signaler. Googlade att detta är "cranckshaft position sensor" Mecken säger hela motorn är skrot, att han tror den legat under vatten, allt är rostigt och motorer inte ska se ut såhär. Mycket riktigt var båda givarnas kontakter rostiga och dom sitter vid kamremen. han frågade om jag haft pressening över motorn vilket jag haft över vintern. Kan en motor rosta sönder för det? Finns ju tom båtöverdrag för motorer att köpa. jag tog hem den för jag trodde batterierna var slut vilket dom var, och att han försökte mjölka mig på mer pengar. Sandpapprade sen givarnas kontakter och ladda batterierna men den vägrar starta och "check engine" Nu står jag med en motor som inte en startar när jag servat den på hösten och bytt kamrem för nästan 7000 kr. Kan båda givarna gå/rosta sönder under vinterförvaringen på detta vis? 2 andra mekar jag pratade med på telefon efteråt trodde han gjort något fel vid kamremsbytet. Alla mekar är auktoriserade. Jag lägger upp några bilder hur min motor ser ut, är den verkligen så risig? lite rostiga skruvar och på svänghjulet, sen har färgen släppt och det börjat pulvra sig lite vid motorblocket, men så blir det väl av värmen från motorn att färgen släpper? Den är enda nästan 20 år motorn. Jag är helt ny på båtar men känner mig lurad på något sätt, aldrig vart med om jag lämnat in en bil för service sen fungerar den inte sen. . Skulle uppskatta kommenterar om allt över hela denna situationen och hur motorns skick ser ut. Mvh grubbe
  6. Att köpa en motorbåt daycruiser för 100 000 kr är det billigaste jag någonsin ägt. Har alltid hört det är så dyrt att äga båt men det är ju rent dösnack. Försäkring: 1500 kr/år inkl sjöassistans. Båtplats i klubb: ca 2000 kr. vinterplats: gratis hos släkting. service 4-takt motor: 1100-1200 kr material, jobbet gör man själv på några timmar. hos firma 3000-3500 kr. båtvård: ca 500-1000 kr, för rengöringsmedel, oxalsyra, småfix. bottenfärg behövs inte då det är sötvatten. Reparationer: nytt batteri, kamrem och impeller vart 3-5e år kostar 2500 kr resp 1700 kr. sen kan väl något med motorn rasa men det är inte ofta det händer. värdeminskning: knappt någonting. totalt= ca 6000 i drift, sen tillkommer bensin men 400 kr räckte långt att köra trots nästan 100 hästkrafter i motorn, kom minst 8 mil. Sen ska jag hyra ut båten och räknar med dra in 7000 kr per vecka, på några år har man återbetalt inköpspriset och driftskostnader. ' Att äga båt är det billigaste jag någonsin ägt. Varför har man alltid hört det är så dyrt? Det är ju princip gratis och man tjänar pengar på det. .
  7. Är nyliben 1a båtsägare Har köpt en uttern 5100 dc-99, suzuki df70 4-stroke 1998 och trailer 80 km/h från år 2000 för 91000 kr utomlands. Motorn går jättebra och jag tror den har 200 tim. Trailern gick dock inte igenom besiktningen, trasigt hjullager, bromsarna behövde justeras, och baklyktorna eller kontakten vid bilen glappar. Det luktar även bensin i båten så man blir groggy efter en timmes körning. Frågor: 1. Är det en bra båt och motor och fick jag den till ett bra pris? Alla jag sett i Sverige har sunkiga blårykande 2-takts motorer och 30 kärror för runt 90 000-100 000 som billigast. 2. Jag har ingen dokumentation på motorn. Vad hände om suzuki df70 får kamremsbrott, är det ventilsallad då? Har läst på nätet att denna modell inte får ventilsallad.... Om den får så byter jag kamrem i vår innan torrsättning! Vad är skäligt pris för detta jobb inkl material på firma? 3. Gjorde första servicen, fick bytt motorolja, oljefilter, växelådsolja, bränslefilter, impellerbyte. Anoden och tändstift tittade han bara på som såg bra ut och han smörjde eller kollade ingenting annat på motorn? pris 4250 kr inkl allt. Är det ett ok pris eller blev jag lurad? Han pratade om att man behövde byta vattenavskiljar filter kanske också.. 4. Hade problem med vinterförvaring och har lagt båten under ett båtöverdrag bara och en pressening runt motorn och trailern framsida mot rost. Men när det regnade fylldes halva båten med 100 liter vatten då båtöverdraget åkte ner i sittbrunnen. Har nu sågat ut plywood plankor iställt för a-ställning lagt över båten med båtöverdraget över och det ser ut att funka bra, även när de kom massa snö nu. Ska även spruta in konserveringsspray i cylindrarna nu och spraya motorns elektronik med 5-56 och lägga torrbollar i ruffen. Ska nog ta bort batterierna också. alla dynor och kapell har jag tagit bort. Tanken ligger det nog 5 liter soppa kvar och jag har inte tagit bort någon bensinslang från motorn. Behöver jag göra något mer för vinterförvaring eller kommer denna setup att funka?
  8. Här är hela kittet monterat, hur ser det ut och syns någon klämma? https://minfil.org/i6Efo7b3b1/thumbnail_IMG_0115.jpg Vinscharna var omöjliga att rubba först men tog i ordentligt så lossna ena och går fint, andra går rätt trögt.
  9. Nice :-D Vilken trevlig överraskning. Hade tippat på en femhundring eller tippen. Vad är utlösare då? Fäste för vinscharna finns på den där spöhållaren, man sätter dom i metallhål vid sidan....
  10. Jaha ok, vad är rätt pris då för detta paket tro? Ser ut som bra vinschar iaf och inget plastsskit.
  11. grubbe

    Vad är detta?

    Nyss köpt ny båt och hittade dessa grejer i ruffen. https://minfil.org/jdD8o0bfbc/20160914_005210.jpg Vad är detta för grejer man fått på köpet och vad kan det vara värt ifall man vill sälja? Ser ut som gigantiskt ställ för fiskspön men dom andra vinscharna vet jag inte vad det är, seriöst tjock vajerlina på iaf.
  12. Envis som jag är så köpte jag den. Tog ut allt kontant och åkte ner och betalade den cash och bad om kvitto på betalning skett. Det var visst en uttern 5100 dc -99, med suzuki df70 4-stroke 1998 (enligt säljaren 200 tim gångtid knappt men det vetefan) inkl trailer från år 2000, brenderup 1000 kg, kapell. Den har cdspelare med högtalare, något svartvitt billigt ekolod, gps (utan plotter såg jag nu morr) 2 batterier, kompass, fendrar, ankare och någon ställning för massa fiskespön. Den har allt jag vill ha förutom gps plottern då. Sen sa dom det var hamnkapell men det ser ut som någon pressening liknande sak. glömde kolla hamnkapellet och gps plottern. Prutade ner den från 79900 danska (ca 100 000 sek) till 68000 danska( ca 86000 kr) Har inte sjösatt båten än utan den står på trailer, har fått veta av försäkringsbolaget att massa trailer, motorlås och kedjor behövs till bryggan så. Måste väl fixa sjökort också kan ja tänka mig... Detta är min första båt och håller på jagar trailerlås och motorlås nu som jag inte vet hur jag ska få tag i eller montera. Båten ska i sjön i helgen iaf så man hinner köra några veckor innan vintern :-) Jag ser fram emot att köra den snart. Får jag motorras direkt eller något blir jag vansinnig
  13. Hej igen, Det jag undrar mest är med betalningen så det inte blir några problem om jag överför dom till killen med svenska båtfirman. Om vi skriver ett tillägs dokument eller ett nytt kontrakt där det står jag betalar till denne borde väl funka rent juridiskt? Jag vill inte bli blåst på den fronten liksom Vissa säger jag bara ska avstå köpet, är det pga av motorn, betalningen, trailern el vad menar ni? Ja kommer bryta kontraktet om dom inte ger mig rätt original trailer regbevis det är en sak som är säker. Jag har ju redan skrivit kontrakt, vad händer om jag struntar i betala och hämta den och bara åker hem nu?! Det är en uttern 5500 dc. Jag har varit tittar på 2 andra i sverige fast med 2-takts motor och jag tyckte dom var i samma halvslitna skick interiörtmässigt som den danska och 2-takt vill jag inte ha, stank t om moppe i 20 knop fart och vibrerade mycket mer än 4-taktaren. Sen tänker jag på miljön.
  14. Är Spekulant på en motorbåt i Danmark 80 mil hemifrån. Det är en firma och båtförmedlare med lokal och stort lager. Var nere och titta på den och skrev kontrakt men det gick inte betala den med IBAN överföring(pengarna drogs inte direkt från mitt konto) så jag fick inte ta med den. Dansken ringde någon kille på en svensk båtfirma i malmö som sa jag kan swischa pengarna till honom istället. Jag pratade med denna kille i telefon. Har kollat upp honom, verkar seriös och det är någon båtagent firma han har. Hur säkert är det? Är det lugnt ifall att betalning swischas till denna svenska båtagent swisch konto eller finns det några fallgropar? Jag funderar på be skriva om kontraktet isåfall hos den danska firman och att det står att betalning sker till dennes swisch konto? Annars kan väl dansken säga jag inte betalat även fast jag har båten hemma? Andra alternatvet är att jag måste åka ner igen med kontanter(urdålig kurs mot överföring) eller betala i förskott när jag inte fått kontraktet vi skrev i handen utan bara en kopia fick jag. Jag har ingen lust att betala i förskott när det handlar om nästan 100 000 kr. Dom tar ju inte visa kort heller annars hade det inte varit några problem alls. Och vad händer om jag drar mig ur och åker hem när kontraktet är skrivet? Har ju inte betalat någon handpenning ens. Andra saker som hände: Han skrev fel skrovnummer på kontraktet 2 ggr så jag fick rätta honom Passagerar stolen var lös i båten och jag fick prisavdrag på den. Registreringsbeviset till trailern var en kopia och ägaren var ett danskt namn och inte den som är säljaren på mitt båtkontrakt som var typ arabisk. jag måste ha original registreringsbevis för att omregistrera trailern enligt transportsstyrelsen. . Båten verkar ha stått länge och varit svårsåld, lyckades pruta 14000 kr och det är ett bättre pris än motsvarade båt i sverige, ca 15000 kr lägre. Motorn gick bra på tomgång först, under körning 10-15 min, sen i hamn tyckte jag den knackade mer på tomgång. Inte som en diesel men den knackade lite. Problem? Det är en 4-takt 70 hk utombordare från år 2000. Jag har hållt på med den här affären i mer än 1 mån nu då dom svarar segt på mail, dåliga på svara i telefon emellanåt och sen hade dom semester nu i juli och låg bemanning. Sen det danska språket.... Jag kan inte så mycket om båtar och det är mitt första båtköp men jag vill verkligen ha denna båt då nästan inga i sverige har 4-takts motor eller 80-trailer. Hjälp mig hur jag ska gå tillväga och vad mer jag bör tänka på i denna affär.
×
×
  • Skapa nytt...