Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Vattenburen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Vattenburen

  • Placering
    Kadett
  1. Hej och tack för svar! Är det denna? http://marindesign.se/bogpropeller-craftsman/2-craftsman-bogpropeller-55-kgf/ Tillkommer det någon mer del, denna är ju lite billigare? Sen har vi också tänkt att ha ett typ trimsystem. På båtmässan för 2 år sedan såg vi ett system som verkade väldigt bra, oavsett tvära svängar så såg det till att båten alltid låg stabilt. Tror den använde sig av vattenstrålar e.d.? Någon som har länk eller annan kunskap om det (eller eller liknande)?
  2. Tack Bhemac ska hålla utkik. Tar gärna emot förslag på storlek bogpropeller och längd peke för en 26 fots båt. Fått höra att man skall inte snåla när det gäller bogpropeller, men inget konkret.
  3. Hej och tack för feedback. Tittat på dina länkar, mycket intressant för en novis. Har hittat en annons på blocket : https://www.blocket.se/goteborg/Bogpropeller_motor_75229815.htm?ca=15&w=3 men inte en susning om den skulle passa? Smart det där med att kunna nå propeller, det hade jag missat. Kommer lägga det på lego, tar med det.
  4. Hej igen! Både vad gäller Biam och Joda var vi för långt ifrån varandra, så nu är beslutet fattat, det blir motorbyte, utbyggd badbrygga, ny peke, elektriskt ankarspel och bogpropeller! Man kanske kan hålla kostnaderna nere lite genom köpa begagnat? Tips? Hur är det med bogpropeller, hört att man inte ska snåla, tips på storlek eller annat? Maxim 26.
  5. Jovisst är det hur man bor och idkar soltimmar, även närheten till båten hemifrån. Vi bor på en ö, blåser ofta! Vi har några hundra meter till båten, så även om det blåser upp så en sjötur inte är det man önskar mest, så tillbringar vi ändå en hel del tid i båten, bryggseglar. En av oss är soldyrkare, plockar bort kapelltaket får sol och lä. Den andra behåller taket och skugga akterut med vovve. Även motorrummet ligger i skugga. Även om jag aldrig skulle tordas ifrågasätta min bättre hälft behovet av kapell, så är det ju smidigt med valfrihet. Sen att det filtrerar bland en oöverskådlig skara fina objekt underlättar också. Men frånsett kapell så verkar det som det inte är några större nackdelar med ombyggnad? Hur står sig Hyundais 125hk och 290SP mot originalet (MD21/110S) som var mittmonterad? Vore också intressant vad nyare motorn med mindre hästar gör för skillnad eller har ny teknik uppvägt?
  6. Hej George och tack för en härlig input! En massa saker jag tänkt på men vissa hade försvunnit i bruset. Kapell är intressant, då min fru absolut inte vill ha HT utan kunna öppna upp för sol med vindskydd så var den saken avgjord... Något annat är skansdäck, om det är som jag tror, att man kan gå via den akterut? Tittat på några härliga "färdigbyggda" som Marex, Joda, Biam, Draco, Polar, självklart Nimbus, finns massor men fyrbenta vännen går inte så lätt utmed. Vi går mestadels i naturhamnar, backa in känns inte naturligt. Badbrygga kommer vi att bygga ut befintliga, kostar runt 30-40k, ny motor med diverse tillkommande delar ca 200k och bogpropeller och ankarspel runt 30k, vi har ett icke monterat elektriskt ankarspel. Så cirkus 270 000 och då hämtar man nyckeln i vår. En annan sak är åldern, vi har nog runt 10-12 år max som aktiva på sjön, tanken att köpa 90 talare och räkna in ett kommande motorbyte på den, mot att vi köper ny nu som bör vara ganska prisvärd om 10 år. Modellen är ju som flera sagt trevlig. Vi söker kanske inte den mest ekonomiska lösningen, om än man inte vill bli hell skinnad... Lutar åt ombyggnaden just nu, även om vi ska ge ett svarsbud på Biam. Verkar som tilltänkta motor och befintligt drev är ok ur båtägarsynpunkt?
  7. Ja den är ombyggd och sitter i aktern nu, med bibehållen akterruff.
  8. Tack för svaret! Läst på och då verkar Maxim26 ha 64hk (MD21/110S) som original, men kanske blir annorlunda då den satt i mitten och annat drev? Det stämmer, vi räknar med 270k. Vårt drev ska vara väldigt bra av vad jag läst?
  9. Hej Peter och tack för snabbt och informativt svar! Speciellt det där med 271:an. Det skiljer till Joda 300000 initialt, vi har sgs räknat bort den. Inte fått någon uppgift om antal timmar, men heller inte frågat så här inledningsvis. Vill inte slösa varken säljaren eller vår tid innan vi kan/vet lite mer. Biam är 100k billigare att lägga emellan. Då skiljer det inte så där jättemycket till splitter ny. Hur tror ni att Hyundai skulle göra sig i Maximen? Motorsvagare än nuvarande men den är också lite overkill har vi fått höra.
  10. Hej! Går i valet och kvalet hur vi ska göra med vår Maxim 26. Är en AQ171A SP290. Haft den ett par år utan direkt vana av inombordare. Varit en del småkrångel med sjöpump, generator osv. Inget allvarligt, men man blir inte yngre, inte heller motorn. Vi är väldigt förtjusta i modellen, men kommit på att midcab nog är mer för oss. Läst några trådar här om dom som vi har som favoriter. Tre saker vi prioriterar, komma ner till badbryggan med hunden, ganska brant med akterruff. Elektriskt ankarspel för att frun som gillar fiska ska kunna gå ut, jobbar bara kvällar själv. Lite samma anda och skäl till bogpropeller. Mest ekonomiskt hade varit sälja vår och köpa, men vill inte ha två båtar samtidigt, så ett byte i första hand med dom extra kostnader det blir. Vi har tittat och gillat bl.a Joda 290-95 med KAD42 290Dp. Även Biam 880 -89 AQ271/290DP. Ganska mycket pengar emellan, och vårt andra alternativ är ombyggnad. Tog in lite offerter på Marstrand under båtmässan och för en ombyggnad av nuvarande badbrygga, ankarspel och motorbyte till Hyundai SesAll U125P (125 hk), utväxling 2:1 med adapter (vår är flyttad till aktern med bibehållen akterruff) ca 270.000 Dom vill ha mer emellan på Joda så mest aktuell känns Biam. Men då blir det nästan samma årtal på motor. Velar fram och tillbaka, vore gott lämna in och hämta nyckel i vår, men inte fel få "allt" direkt heller. Läst och imponerats av kunnigheten och tips i liknande trådar, så tar gärna emot feedback!
  11. Hej! Går i valet och kvalet hur vi ska göra med vår Maxim 26. Är en AQ171A SP290. Haft den ett par år utan direkt vana av inombordare. Varit en del småkrångel med sjöpump, generator osv. Inget allvarligt, men man blir inte yngre, inte heller motorn. Vi är väldigt förtjusta i modellen, men kommit på att midcab nog är mer för oss. Läst några trådar här om dom som vi har som favoriter. Tre saker vi prioriterar, komma ner till badbryggan med hunden, ganska brant med akterruff. Elektriskt ankarspel för att frun som gillar fiska ska kunna gå ut, jobbar bara kvällar själv. Lite samma anda och skäl till bogpropeller. Mest ekonomiskt hade varit sälja vår och köpa, men vill inte ha två båtar samtidigt, så ett byte i första hand med dom extra kostnader det blir. Vi har tittat och gillat bl.a Joda 290-95 med KAD42 290Dp. Även Biam 880 -89 AQ271/290DP. Ganska mycket pengar emellan, och vårt andra alternativ är ombyggnad. Tog in lite offerter på Marstrand under båtmässan och för en ombyggnad av nuvarande badbrygga, ankarspel och motorbyte till Hyundai SesAll U125P (125 hk), utväxling 2:1 med adapter (vår är flyttad till aktern med bibehållen akterruff) ca 270.000 Dom vill ha mer emellan på Joda så mest aktuell känns Biam. Men då blir det nästan samma årtal på motor. Velar fram och tillbaka, vore gott lämna in och hämta nyckel i vår, men inte fel få "allt" direkt heller. Läst och imponerats av kunnigheten och tips i liknande trådar, så tar gärna emot feedback!
×
×
  • Skapa nytt...