Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Makro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 622
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    22

Makro senast vann den dag 27 Mars

Makro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 125 Expert

1 följare

Om Makro

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Senaste Profilbesöken

5 112 profilvisningar
  1. Jag har använt Angelwax produkter med gott resultat och nu har de även en egen marinserie som heter Ark Marine anpassad för båtar. Men poleringen kommer du ju naturligtvis inte ifrån även om sprayerna är lättanvända. När jag polerar använder jag Angelwax AIO, all in one i ett steg och sen spraylackskydd (QED) på det. Lättjobbat med bra resultat. 303 som keramiskt skydd har jag inte provat men använder deras produkter för rengöring och impregnering av kapell och kapellrutor, 303 Multi surface cleaner samt skydd för plast och gummi och alla dessa tycker jag är riktigt bra.
  2. Alt 3 aq 271 v8 bensin tror jag mest på. Forbina 8000 med ungefär samma vikt och AD31 känns undermotoriserad, V6 i en 717 kanske funkar men jag har kört en Flipper 666 med V6 och den känns rapp och fin men har bara halva vikten så en semesterlastad 717 kan nog kännas trött. Sen funkar väl alla motoralternativen men det är så tråkigt när det går trögt upp i planing och man får logga nära toppvarv för att ens göra 20 knop men 717C är kanske ganska lättdriven och förlåtande där. Fråga ägarna vad båten toppar med full last och fulla tankar.
  3. Vad har du för motor och generator, inom eller utombordare? Gamla utombordare kan ju ge ”tändknatter” i stereon.
  4. Välkommen till MG. Visst kan man använda Google om man inte vill få tips från medlemmar i forumet men man kan ju också kolla datum på trådar innan man svarar eftersom frågan inte längre är relevant efter två år.😉 Men var inte ledsen för det, du är inte den förste och du är varmt välkommen med dina båtfrågor och diskussioner 🙂
  5. Varför så många säckar, kan inte sandsäcken vara fäst i två öljetter så linan hänger som ett V? Eller tänker du många små?
  6. Du har ju fått bra tips om att vara noggrann med att kolla hur blandskruvarna står innan du börjar justera, i övrigt brukar det vara bra att kolla flottörens nålventil så att den tätar, annars kan motorn flöda, få för mycket bensin på låga varv. Annars är det ju inte mycket mer än att se till att alla kanaler och munstycken är rena.
  7. Nu var det inte tillverkaren Targa som avsågs här utan modellen Targa som görs av Fairline. Fairline Targa har gjorts in många storlekar med både drev, IPS och axlar medan Targabåtarna bara tillverkas med drev och IPS, mig veterligen har de aldrig gjorts med axel/ axlar. Sen är ju tyvärr kontruktionen sån på Fairline Targa att man inte har något skydd under propellrar och drev då det är v-bottnade båtar med dubbelmontage, så går man på brukar det bli både dyrt och mycket jobb. Det är väl ett att de få tillfällen det är bättre med drev: byt drev och åk vidare.
  8. Ja nu läste jag spetsgattig. Och det är inte flottans tiohuggare heller då som är rätt slanka och som ros av 10 man med varsin åra samt en styrman vid rorkulten? Tänker att dessa säkert byggts om till både segel och motordrift. Jag var med och tävlade i tiohuggarrodd på 90-talet och det finns ju flera på öarna utanför Göteborg, så dessa borde du ju ha sett? Är modellen du tänker på ännu mer spetsgattig än dessa?
  9. Den med lite grön färg är väldigt lik farfars gamla båt och den på bilden benämns som skeppsbåt eller livbåt. Inte riktigt samma fason som jiggarna ovan.
  10. Min farfar hade en sån som hos oss kallades för slup annars har jag sett benämningen jigg eller gigg om det nu är ungefär samma slags flytetyg? Klinkbyggda som du säger med platt "julleakter" och ofta vitmålade skrov med översta bordet lackat. Du nämner 7-8 meter men jag ser dem från ca 4.5 m och uppåt i längd, om vi nu tänker på samma båttyp som sagt. Min farfars gamla båt som även min far seglade med hemmagjort sprisegel fick jag ärva när jag var 10 år men den var då i för dåligt skick för att med enkla medel få sjöduglig så den slutatde som utfylle i en av de så kända påskbrasorna på ön men på senare år har jag börjat att leta efter en "slup" igen för att fylla det tomrummet i båtägarhistoriken. Tyvärr har jag ingen fler detaljer med jag kommer att följa tråden eftersom jag lika intresserad av att få veta mer. Finns ju även nybyggen
  11. Borde inte VC17 eco funka som bas med inblandning av koppar?
  12. Är inte kostnaden något problem när det gäller service så är ju IPS trevligt, jag har kört en 45 fot med IPS och det är ju nästan löjligt enkelt med joystick. Men jag tycker att man kommer långt i manövreringen med dubbla raka axlar också, jag använder sällan bogpropellern på min 30 fotare med dubbla drev och då "svarar" ju dubbla axlar bättre på manövreringen tycker jag men IPS är vassare. Bara en sån sak som att "parkera" skutan brevid kajen medan man går runt och lägger fast är ju toppen.
  13. Ja det var bättre förr......
  14. Jag hade samma utgångsläge och köpte Julas typ A och gjorde om fästena och det funkar fint.
  15. Jag använde också en del kabel som inte var förtennad när jag byggde om mitt system, däremot så var jag noga med 6-kantpressning och krympslang med lim på alla kabelskor och såg till att krympslangen även täckte hålet i rörkabelskon (det finns utan hål med, jag vet) På mindre kabeldimensioner körde jag rullpress och krympslang med lim.
×
×
  • Skapa nytt...