Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

derbyboy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    146
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om derbyboy

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

690 profilvisningar
  1. Svårt att veta för en novis vad man ska kolla på men har en motor en felkod föranleder det kanske en vidare utredning.
  2. Vad kan man mer få fram från boxen som kan vara intressant vid ett köp?
  3. Från vilket är ungefär finns det databoxar som man kan lösa av?
  4. derbyboy

    Motortimmar

    Hej, Tänkte köpa mig en båt, typ Buster L (50hk+) eller större. I annonserna står det ofta hur länge motorn gått, kan man lita på siffran som presenteras eller är det lätt att manipulera? Jag antar att den siffran som presenteras kommer från displayen som sitter vid förarplaten. mvh
  5. Jag är spekulant på en Uttern 430 (favorit) som tillverkades mellan 1968-1973. Den är 430 cm lång och 170 cm bred. Vikt150 kg. Jag tänkte hänga en 15hk 2-takt på spegeln. Någon som haft en sådan och kanske kan komma med synpunkter, inspel eller bara något allmänt. Upplevs en sådan båt som stabil? Jag vill ha en stabil båt som jag kan puttra runt med i Stockholms mellersta skärgård. Åka och fiska eller ta familjen till någon badklippa.
  6. Ok, nu har jag undersökt lite till. Från den där dosan till förbrukarbanken går det en kabel. Kag tog bort den och mätte med motorn på och med varv. Multimetern visade 14,5 volt. Jag satte tillbaka sladden på förbrukarbanke och körde igång motorn igen och då visar multimetern 12,5 volt. Alltså kommer det fram 14,5 volt men när jag kopplar ihop kabeln så visar multimetern som om kabeln inte var inkopplad. batteriet tar inte emot laddning eller vad betyder detta?
  7. Någon som har tips på vad jag kan göra för att förhindra att elverket äter tändstift? Är inte riktigt redo att gå över på alkylat
  8. Känns surt att behöva byta efter 20-30h men det kanske får vara så.....ett tändstift kostar ju bara 40 kr
  9. Jag ska kolla upp detta. Mycket tyder på att det har blivit något fel med den där spännande "burken". Min varvmätare har nämligen till och från börjat spöka rejält (varvet går ner till 0 för att sedan gå upp normalt och sådär håller det på tills jag startar om motorn).
  10. Det visade sig vara tändstiftet som återigen lagt av...... Kan någon förklara varför mitt elverk äter tändstift. Måste byta efter 20-30h. Det spelar ingen roll om jag rengör och filar stiftet utan jag måste byta till ett nytt. Tändstift har jag köpt på Mekonomen och Biltema
  11. Haha! Pentax, jag förstår vad du menar. Det kan bli sådär man sitter hemma och funderar på hur det ser ut på båten.....och så blir det fel (dock vill jag fortfarande tro att jag sett ett Relä från BT). Ledsen för fadäsen. Georg, jag tror inte det kan saknas en hel kabel men jag ska mäta lite när jag lättat ankare. Någonstans slutar ju Generatorns ström. Hittar jag inte felet så kan jag ju..... ...dra en kabel från + på startbatteriet till + på förbrukaren med ett Skiljerelä mellan.
  12. Haha, det här blir bara bättre och bättre, jag har inget Skiljerelä. Svart och röd går från startbatteriet till generatorn. från generatorn går det röd kabel till förbrukarbanken via en märklig dosa (från 70-talet). Märkt med A B C D + - och BE.
  13. Skiljerelät kan alltså lagt av och släpper aldrig igenom spänning...låter troligt
×
×
  • Skapa nytt...