Gå till innehåll
lördag 21 oktober 2017

Togero

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    125
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Togero

  • Placering
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Järfälla

Senaste besökare till profilen

58 profilvisningar
  1. Går att köpa ny topp för 2-3000. På Blocket finns de emellanåt men se till att det verkligen är 531-toppen, den är efterfrågad av motorhobbyister och klart dyrare än den vanliga varianten (530).
  2. Håller med Gelis: Gissningsvis har toppen gått varm och slagit sig varvid topplockspackningen börjat läcka. Då blir det glykol + olja i cylindrarna. Om det nu är detta (och du inte fått rost) kan det räcka med planing av toppen+ urstädning. Något gjorde dock att den gick för varmt så det borde man kolla upp varför, kan vara stopp i kylvattenslingan.
  3. Låter drastiskt, byt till Weber-förgasare. Gjorde underverk för min motor vad gäller starten, prestandan var ingen skillnad: http://misab.se/artikel.php?kid=&sok=6-8810&id=1498
  4. Inkoppling varvräknare

    OK, tack. Då vet jag.
  5. Inkoppling varvräknare

    Finns ingen grön kabel i motorn. Det är en Volvo Penta AQ151c. Signalen från tändspolens minussida är grå. Belysningen är helt fristående från signalen så den behövs inte. Men plus behövs väl?
  6. Inkoppling varvräknare

    Hej, är det någon som vet hur man kopplar in denna? Den gröna misstänker jag är signal, svart brukar vara jord, men vart ska plus in?
  7. Fet blandning

    Verkar som om kamremmen hoppat en kugg.
  8. Fet blandning

    Finns en del om Colortune också:
  9. Fet blandning

    Som motorn är inställd nu har jag mätt med takometer och ställt in så att jag får högsta möjliga varv på tomgång. Lågan är fortfarande gul men det är så bra jag kan få till det.
  10. Fet blandning

    Rätt många som använder den. Dock inte i Sverige men i brist på annat... Stiften är sotiga så att den går fett är nog ganska säkert.
  11. Fet blandning

    Har införskaffat en "Gunson colortune" som gör att man kan se in i kammaren då tändstiftets övre del är gjord av glas. Flamman ska se blå ut med en liten gul anstrykning när blandningen är perfekt. Dock verkar flamman se gul ut hur jag än vrider på blandskruven (har en AQ151c). Motorn går som bäst vid ett läge, skruvar jag in skruven mer eller mindre går varvet ner så det verkar finnas ett läge som är mindre dåligt än andra. Gul låga betyder att motorn går fett hur jag än vrider på blandskruven (har en Weber 32/32, köpte ett kit från Misab). Någon som har en idé om hur jag får mindre fet blandning?
  12. Inkoppling av laddare

    Vilket inte funkar vintertid, så jag kopplar laddaren till starten?
  13. Inkoppling av laddare

    Blir ju samma sak nu med skiljerelä: När startbatteriet är fulladdat öppnar skiljerelät så att husbatterierna ska laddas. Blir inte riktigt klok på hur det ska kopplas?
  14. Inkoppling av laddare

    Låter otrevligt med batterisyra i båten, om än ganska låg koncentration. Finns det någon nackdel med att flytta solcellskablarna till startbatteriet? Alla kopplingsscheman jag sett har dessa kopplade på förbrukarbanken men ser ingen direkt anledning att ha det så.
  15. Inkoppling av laddare

    "Alla" rekommenderar ju att batterierna ska hållas så fulladdade som möjligt, vad är logiken egentligen?
×