Gå till innehåll
måndag 21 augusti 2017

Thallatha

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3 187
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    71

Thallatha senast vann den dag 30 Maj

Thallatha hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

608 Expert

Om Thallatha

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Kungshamn
  • Interests
    http://marescriptor.se/
    https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265747440

Senaste besökare till profilen

529 profilvisningar
  1. Åh, denna sjösjuka!

    Jag hade en chef en gång som ofta sa, när man kom med nåt väl genomtänkt:"Där sa du ett ord i fommet" Det är bra att du använder den betydelsen av ordet tro som gällde i det sammanhang som citatet ovan avser. Tro - en fast övertygelse. Det du skriver betyder alltså att äta knäckebörd i samband med sjösjuka är ett fungerande medel - för att inte ha en tom mage. Det varkanske också så, att man hade inte så mycket att välja på ombord på en fiskebåt. Om man forskar för att slipp jobba är väl frågan. Halva tiden går åt för att söka pengar till sin forskning. Jag har två döttrar som har forskarutbildning - i mattematik. Efter några "hundår" har bägge börjat jobba med beräkningar på ett par stora industrier.
  2. Epoxibehandling, vad valde ni?

    "OBS! Pigment i valfri kulör (vit, mörkblå eller svart) tillkommer." https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/hard-norrlandskust-insjo/lefant-tiger-coat-750ml
  3. Åh, denna sjösjuka!

    Det är nog en väldig förenkling att alla blir sjösjuka och påverkade därav. Det finns ju en gammal sanning; "Med statistik kan man bevisa precis vad som helst." Min mor var fruktansvärd sjösjuk. På den tiden kunde man få gratisbiljetter till både Kiel och Fredrikshamn med Stena. Hon älskade att handla - om det var billigt. Hon spydde varje gång oavsett hur slät vattenytan var. På äldre dar fick hon problem med balansen, ungefär samtidig försvann sjösjukan. Jag har varken ärvt min mors affärssinne eller lust att handla, däremot hennes - på ålderns höst - dåliga balan, och detta redan från jag var liten. Jag kan snubbla på mina egna fötter på en slät trottoar. Det där med knäckebröd är nog en gammal beprövad tradition. Man skulle inte ha tom mage om man hade ont av sjösjuka. Det där med ingefära som Stefan nämnde kan va nåt liknade. Stefan är ju Smögare och har haft mer kontakt med fiskare och sjömän än vad nån i min stenhuggarsläkt nånsin har haft. Det finns säkert många knep för att slippa sjösjuka, både traditionellt beprövade och vetenskapligt bevisade.
  4. Åh, denna sjösjuka!

    Om du menar att alla är sjösjuka och att det försämrar förmågan att fatta rätt beslut. Hur bra skulle då inte alla kappseglare, som verkar va extremt fokuserad under en kappsegling ha varit - om dom inte varit sjösjuka. Det där att alla är sjösjuka och är påverkade av detta tror jag är en stor överdrift. Den känning jag har av sjön, är när jag kommer hem efter ett antal dar i båten. Mitt hus som jag trodde var grundat på den Bohuslänska graniten, så nog egentligen på ett gungfly. Hela huset gungar. Jag har sett människor som varit sjösjuka - en del är ju fullständigt totalt utslagna och klarar ingen ting. Sen förvånar det mig att så många säger sig va sjösjuka och ändå håller på med båtar och segling. Hade jag mått dåligt av sjösjuka varje gång jag skulle ut med båten - för nöjes skull -haejag aldrig någonsin fortsatt med båtlivet. Det sägs ju att en del fiskare var sjösjuka varje dag, hela livet, när de var ute och fiskade - men de hade väl nästan inget val - för att överleva. Något alternativt jobb fanns väl knappast, här ute i obyggderna.
  5. Epoxibehandling, vad valde ni?

    Har lagt epoxygrundfärg på 4 båtar. Har använt mig av Internationals Gelshield. International rekommenderar minst 5 lager - på den senaste båten blev det visst sju. Brukar använda mig av "Tumstocksmetoden" (egen beprövad teoeri) när jag blandar. Blir lika exakt som Peter_K´s - blanda hela burkenmetod. Brukar planera jobbet så att jag bara behöver palla om båten en gång och få täckning över hela botten.
  6. Åh, denna sjösjuka!

    Å katten - det hade jag ingen aning om. Men när du säger det så. Två gånger på 68 år har jag haft känning av sjösjuka. Första gången stod jag och spikade kabel i ett trångt utrymme i en skuta under färd. Det var ganska guppigt och till slut kände jag för att gå upp och ut på däcket. Andra gången var jag med och transporterade en fiskebåt mellan Kungshamn och Vänersborg. Båten skulle till Stockholm. Jag åtog mig att splitsa i ändar i 6 stora fendrar. Satt nere i det gamla lastrummet, som nog luktade både båt, fisk och räk. När jag började på den 6;e började jag känna som om jag skulle spy. Man hade valt att gå på utsidan Klädesholmen och det rullade ganska ordentligt. Som tur var (för mig) blev det ett förfärligt väsen uppe på däck, så jag rusade upp. Det var en reservkoppling - en rund järnklump på sina modiga kilo som legat löst på däcket - som for fram och tillbaka över däcket i sjögången. Vi lyckades låsa fast kopplingen med en planka, när den hamnade nere vid relingen i en överhalning. Tur att kopplingen inte slog sönder räckan och tur att den började fara fram och tillbaka över däcket - annars hade jag fått spytt. Ett lite problem för oss som normalt aldrig är sjösjuka, är att nån som följer med kan bli sjösjuk för nästan ingenting. En av mina kompisar som är en van seglare och som seglat på betydligt större vatten än jag, skulle följa med till Väderöarna för ett par år sen. Det fanns inte i min vildaste fantasi att nån så van seglare skulle bli sjösjuk bara för att segla 15 distansminuter över öppet hav, i relativt lite sjögång. Vi kom nästan inte ens ut på havet innan han spydde. Å andra sidan så finns det människor som inte vet vad sjösjuka är. Hade med en ivandrarkompis från syrien. Han ville med ut och dörja makril. Vi fick ganska skapligt och han satt bakåtvänt och drog upp makril unde en stund. Plötsligt blev han sjösjuk. Vad det var förstod han inte och det hjälpte inte att jag försökte förklara. Han hade fått nån allvarlig sjukdom och måste till doktorn med en gång.
  7. Kontaktor/relä till ankarspel

    I min tankevärld är ett relä avsett att styra svaga strömmar i tex en automatik. En kontaktor klarar att bryta stora strömma. Du behöver väl nästan ett par reläer för att få till funktionen och ett par kontaktorer för att styra motorn upp eller ner!? Lasse_L´s skiss borde fungera.
  8. Bo permanent i segelbåt

    Den optimala tråden i ämnaet; http://www.maringuiden.se/forum/topic/39849-projekt-bo-i-båt/?tab=comments#comment-253652
  9. Vintersegla

    http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html
  10. Däcksbeslag för kutterstag

    Har gjort nåt liknade (fast på en annan båttyp) - tyvärr har jag inga bilder tillgängliga
  11. Förtöjningsfjädern skavt på gelcoaten

    Märkena är nog bara att polera bort - det hade varit värre om det varit förtöjningslinan som legat och skavt. Varför kan du inte lägga in bilder!? Har ar du inga - eller är de för stora!? Förr gjorde jag bilderna mindre i ett fotoredigeringsprogram. Nu när man tar bilder med mobilen, brukar jag maila dem till mig själv och välja att förminska bilderna när jag lägger in dem i mailet.
  12. Autopilotproblem i Visby

    Förr när man seglade med rorkult, kunde man ju surra den på ett smart sätt och fåettroderlås. Eller använda hackebräda på de av mina båtar som hade en dylik. Är din båt välbalanserad kan du kanske göra en enkel surrning av ratten. Krok - tamp - calvleats
  13. Signalfigurer på segelbåt för motor

    Jag har faktiskt både ett hopfällbart klot och en kon, som jag alltid har ombord - men aldrig använnt. I den L32 som jag köpte år 2000 fanns många "onödiga" prylar. Nån tidigare ägare hade köpt det mesta som fanns att köpa i tillbehörskatalogen. Tex en Uv - som ju är värdelös när det gäller att skrämma fåglar. Nåt som jag använt mig av är en rengbågsfärgad vindstrut. Var bra att hissa om man låg i nån hamn och man väntade gäster. Det var lätt att hitta rätt båt i mängden. Nu när "regnbågsfolket" fått en oproportionerligt stort medialt och annat utrymme, vågar man väl inte använda den, med tanke på att den kan missförstås.
  14. Autopilotproblem i Visby

    Hur var historien med elefanten som fått snabeln avbiten av en krokodil!? Fast länken visade på rätt "multimeter" - hurra, jag fick med alla bokstäverna.
  15. Autopilotproblem i Visby

    I en autopilot, där fluktgatkompassen satt monterad i samma låda som manöverpanelen, hade balansvikten lossa och ramlat ner på lådans botten. Detta gjorde att kompassen svängde okontrollerat och autopiloten, Autohelm 2000, styrde ungefär som om den var berusad.

×