Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Jocke_Lundgren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Jocke_Lundgren

  • Placering
    Kadett
  1. Jo, det är frilägesknappen i mitten. Har letat efter den magiska stoppskruven som finns på andra modeller (vanligtvis under spaken) men det finns ingen. Kan ju kanske finnas någon annanstans men jag har inte hittat den. Ska nog kontakta lewmar för en sprängskiss. /Jocke
  2. Hej, Jag har testat att ta bort det svarta gummilocket och lossat på bulten. Dock fick jag ändå inte av spaken. Ev. kanske spaken ärgat fast så jag tog i för lite, vågade dock inte tokdra innan jag viste vad jag gjorde... /Jocke
  3. Hej, Helt klart ett i-landsproblem men här kommer det... Som ni ser på bilden är det mycket smuts bakom plexiskivan. För att rengöra måste jag ta bort spaken till växelreglaget. Har dock inte lyckats lista ut hur. Har letat sprängskisser på nätet men inte lyckats hitta ngt (vet nog inte vad jag ska söka efter). Motorn är en VP D1-30 från 2008. Tacksam om någon kan hjälpa mig! /Jocke
  4. Hej, Vi var där förra sommaren och jag kollade lite inför det. Gästhamnen i Sandviken ska tydligen vara utbyggd så problemet med svall och oskyddat läge borde vara mindre. Dock hade jag lite svårt att hitta info/bilder om gästhamnen i Sandviken. Vi valde till slut Nävekvarn eftersom det verkade trevligare. Genom turistinformationen hittade vi en tjej som kunde skjutsa oss fram och tillbaka till Kolmården för 500 kr. /Jocke
  5. Det är en sure power multi battery isolator 1202. Googlade och det är som vi trodde. Hur vet jag vad som är start 1 och förbrukning 2. Ser ut som om allt är ihopkopplat... Det är de två batterierna till vänster som har kablar till isolatorn. Misstänker att det vänstra är start eftersom det går en grov kabel från det till på/av vredet för "engine/moteur". Jocke
  6. Hej! När jag tig ur batterierna för byte behövde jag ta loss en del kablar. Lyckades missa att märka upp de tre röda till batterisolatorn. På anslutningarna står det 1,2 och A. Ska A vara till generatorn? Hur vet jag vilken ska mot 1 resp 2? Tack på förhand! / Jocke
  7. Jahaaaaa.... Läser tråden om val av förbrukningsbatteri och inser att "långladdning" tillsammans med strömförbrukning (typ i Gästhamn) inte verkar vara lämpligt vare sig det är AGM eller våta batterier. Då har man lärt sig det idag, bra!
  8. Tack för snabbt och bra svar! Då vet jag att det funkar. Dock verkar det lite för lätt att glömma att stänga laddaren efter några timmar då jag i princip bara laddar när jag använder ström. Då kanske det är lugnast att ha kvar vanliga våta batterier. Av utrymmesskäl så är de storlekar jag kan välja på klart begränsat. Speciellt de tre mindre batterierna får tex inte vara högre än 190 mm och längre än 28 cm. Det större har lite mer spelrum. Annars hade Biltemas 95 ah AGM varit perfekt. /Jocke
  9. Hej! Eftersom mina våta "vanliga" batterier gav upp i höstas behöver jag köpa nya inför säsongen. Just nu har jag 3 st 70 ah Tudor och 1 st 100 ah Tudor. Efter lite sökande här på MG och andra forum har jag lärt mig att man måste kolla om laddaren och solcellsregulatorn fixar olika batterityper. Där kommer min första fråga. Har tittat i manualen för för laddaren och där står: "Warning: the battery charger must be used only with re-chargeble lead/liquid electrolytic batteries ore lead/geal (sealed or non-sealed)". Laddaren har tydligen två lägen och kan ladda enligt den bifogade bilden. Så kan någon kunnig hjälpa mig om den klarar AGM? Var på en av de fyra större tillbehörsaffärerna i helgen och kollade på AGM. Tänkte köpa 3 st 60 ah och ett 100 ah. Då började försäljarna fundera på om det var bra att blanda olika ah-storlekar. Det kommer inte vara samma märke men är det inte batteritypen som är det viktiga? Tack på förhand! /Jocke
  10. Hej, Fick svar från Navionics. Uppgraderingen kostar ca 1 300 kr. /Jocke
  11. Jag har ett Gold Small CF-5G482S2 (4GB) som köptes i juni 2014. Är det någon som vet om det går att köpa till en uppgradering så att det istället blir det som heter 44XG baltic sea och vad det i så fall kostar? Detta kan man nog ta reda på med hjälp av Navionics programvara för uppgraderingar. Dock har jag ingen ingen kortläsare för CF och vill inte betala knappt 300 kr för att sen upptäcka att det inte går att uppgradera. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...