Gå till innehåll
fredag 20 oktober 2017

siteadmin

Administratörer
  • Innehålls Antal

    390
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

siteadmin senast vann den dag 12 Februari 2015

siteadmin hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

16 Trovärdig

Om siteadmin

  • Placering
    Kommendör
  1. Sjöräddningensdag på Gullholmen

    Här kommer lite bilder från sjöräddningensdag på Gullholmen.
  2. Hjertmans och Maritim går samman.

    Svenska Hjertmans och norska Maritim har samarbetat under många år. Nu tar bolagen nästa steg och genomför en nordisk konsolidering. På så sätt skapas en stark nordisk koncern med fokus på lönsamhet. Hjertmans och Maritim kommer att fortsätta använda sina respektive varumärken och alla anställda arbetar kvar som tidigare. Formellt sett genomförs affären så att Hjertmans köper Maritim (Norway Marine Supply AS) i Arendal och kedjans egna butiker i Kristianstad och Fredrikstad. Franchise-butikerna i Oslo, Bergen och Stavanger fortsätter sin verksamhet på samma sätt som tidigare. Det är grundarna Øyvind Jørgensen och Arnfinn Jensen som säljer den norska verksamheten. Øyvind Jørgensen och Arnfinn Jensen startade verksamheten for snart 35 år sedan. ”Affären är en naturlig utveckling av branschen. Norge är en liten marknad och det är viktigt att kunna köpa stora volymer av olika typer av båttillbehör för att få konkurrenskraftiga priser till våra kunder. Hjertmans är en viktig samarbetspartner för Maritim sedan många år och en konsolidering var ett naturligt nästa steg.” säger Andreas Nilsen, VD i Maritim. Han säger också ”Jag är VD i Maritim sedan två år tillbaka och ser fram emot att tillsammans med Hjertmans ta bolaget till nästa nivå. Det är extra roligt att komma in i en ny familj efter en god start på året. Vi har under 2017 fortsatt den goda utvecklingen från förra året och haft en stark tillväxt hittills trots att våren varit kall.” ”Maritim är Norges största återförsäljare av båttillbehör och ett företag som vi på Hjertmans samarbetat med länge. Den nya koncernen kommer (inklusive franchisetagare) få en omsättning på uppemot 400 MSEK med god lönsamhet. Vi är glada att Øyvind Jørgensen och Arnfinn Jensen vill fortsätta arbeta på sina nuvarande positioner även efter att de sålt sitt livsverk.” säger Stefan Järudd, VD i Hjertmans. Frågor besvaras av: Stefan Järudd, VD i Hjertmans på telefon +46 76 767 12 22 Andreas Nilsen, VD i Maritim på telefon +47 907 75 450
  3. ÅF Offshore Race är igång

    Starterna, i KSSS klassiska kappsegling runt Gotland, löpte lugnt och stilla med ofta spridda fält. Den enda incidenten var i starten i klassen SRS A när First 40.7 Blueprint missbedömde sin position. När de försökte undvika en eventuell tjuvstart kolliderade de istället med startbåten. Blueprint fick då göra en helomvändning och snurra ett varv som straff. Sista starten var Classic-klassen, med alla vackra träbåtar. De seglar inte lika långt som de andra båtarna utan vänder nere vid Visby. Havskryssaren och förra årets Classic-vinnare, Ballad, fick en drömstart. Med i startfältet med gamla träbåtar är tyska båten Peter von Seestermühe som medverkade i det första racet runt Gotland 1937, och nu efter 80 år är tillbaks. Nu har fältet inlett det 350 nautiska mil långa äventyret. De snabbaste båtarna kan förväntas anlända Sandhamn redan på måndagskvällen, men för de allra flesta blir tävlingen mycket längre än så – troligen 2–3 dygn. Bifogade bilder får användas fritt redaktionellt. Fotograf: Linnea Hedberg För mer information besök www.ksss.se eller kontakta Mats Olsson på mats@ksss.se eller 070-633 6130
  4. Senast Phil Robertson, 30, seglade på Marstrand upplevde han karriärens höjdpunkt. Segern i finalen av Match Cup Sweden 2016 gav honom och hans lag Phil Robertson Racing ett VM-guld och en rekordstor prischeck på en miljon dollar. Den här säsongen startade med Nyzeeländaren i samma goda form och efter seger i premiärtävlingen i Australien leder de världscupen. Men Robertson är försiktig med att läsa in för mycket i det när han förbereder sig inför GKSS Match Cup Sweden 2017. – Jag förväntar mig att motståndet blir betydligt tuffare i år, säger han. Många lag har tagit stora kliv framåt så det kommer inte bli lätt att försvara titeln på Marstrand. Men vårt fokus är att vinna tävlingen igen och vi vet att vi har vad som krävs. Och Robertson känner inte av någon extra press när han ger sig in i tävlingen som en förhandsfavorit. – Säsongen har egentligen precis startat och att försvara VM-guldet ligger längre fram i tiden. Många unga lag har slagit sig in i eliten så jag tror vi får se några nya ansikten på prispallen. Nu ser jag fram emot Marstrand med fint väder och massor av åskådare. Ett ungt lag som visat framfötterna de senaste månaderna är Neptune Racing och deras skeppare Sam Gilmour. Efter en rad starka resultat toppar de Internationella Seglarförbundets senaste ranking över matchracingseglare. – Det ger oss extra självförtroende att veta att vi är rankade högre än motståndarna men det förändrar egentligen inte våra förberedelser inför Marstrand, säger 23-åringen Sam Gilmour från Australien. Både Sam och hans äldre bror David Gilmour har säkert fått ett och annat tips från deras far Peter Gilmour som är en legendar inom matchracing med hela sju segrar i Match Cup Sweden. Men Sam har också egna meriter att luta sig mot och han har hunnit samla på sig en hel del erfarenhet av att segla M32. Inför starten av GKSS Match Cup Sweden har laget tävlat i M32 Series i Göteborg och sparrat med landsmannen Matt Jerwoods lag Redline Racing. Nu vill Sam bli nästa Gilmour som får lyfta bucklan på Marstrand. – Målet är att maxa vår potential i varje race och om vi gör det bör vi vara kvar när tävlingen ska avgöras. Förra året blev vi utslagna innan kvartsfinalerna men nu vet vi att vi höjt vår potential. GKSS Match Cup Sweden startar nu på måndag 3 juli och avgörs med finalseglingar på lördag 8 juli.
  5. Hej, Vilken modell på biltelefon har du?
  6. Inte imponerad av det här nya.

    Hej. Tack för er feedback. Uppdateringen var nödvändig för att vi skulle kunna försätta att utveckla maringuiden.se . Vi ber om ursäkt för konverteringsfel som dyker upp och vi skall göra vårt bästa för att rätta till dessa som fort vi kan. Vi är tacksamma om ni fortsätter att lämna feedback. //Siteadmin
  7. Fritidsbåtens historia.

    Sjöhistoriska, en del av Statens Maritima Museer, har sammanställt en bild av fritidsbåtens historia. Från 1600 talet till dagens datum. En intressant läsning och siten är full av annat intressant också. Är kan ni läsa denna sammanställning www.sjohistoriska.se
  8. Monster Waves

    Ibland är havet rätt mäktigt...
  9. I Finland finns enligt Trafiksäkerhetsverket Trafis senaste undersökningar drygt 1,1 miljoner båtar, vilket gör Finland till ett av de båttätaste länderna i världen i relation till befolkningsmängden. ”Finland har långa traditioner både inom båtlivet och båttillverkningen. Man kan ta i beaktan de nordiska båtfararnas behov och framför allt i Sverige uppskattar man den finska båttillverkningens kvalitet. Sverige är de finländska båtbyggarnas främsta exportland, varför man lyssnar lyhört till signaler från de svenska båtmänniskorna”, berättar Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo. Sverige har alltid varit ett viktigt exportland för Finland och år 2016 steg Sverige till Finlands viktigaste exportland. Värdet av exporten växte med hela 17 procent. ”År 2016 exporterade Finland nästa 4200 båtar till Sverige. Värdet av exporten var nästan 59 miljoner euro d.v.s. ca 564 miljoner kronor”, fortsätter Pajusalo. Betydelsen av den svenska marknaden framgår också av de finländska tillverkarnas heltäckande deltagande i Allt för sjön-utställningen. Under ”Proudly made in Finland”-temat finns 11 företag och 14 båt- och utrustningsbrand representerade på mässan. Total deltar 15 av Finnboats medlemsföretag, vilka presenterar över 50 båtar. Av de finländska nyheterna för säsong 2017 presenteras bl.a. Aquador 30HT, Aquador 35 AQ, Bella 620 C, Buster Phantom, Buster S, Buster XL, Buster Q-smartskärm, Finnmaster S6, Finnmaster Husky R5, Finnmaster Husky R8s ja Grandezza 25s. Även mässans största båt, Nord Star 47 SCY, kommer från Finland.
  10. Allt För Sjön 2017

    Öppettider och priser 4-12 mars 2017 Öppettider: Lördag-söndag 4-5 mars kl 10-18 Måndag-torsda 6-9 mars kl 11-19 Fredag 10 mars 11-20 Lördag-söndag 11-12 mars kl 10-18 Entrépriser: Online (på nätet) Vuxen 160 kronor Vuxen 2 dagar 200 kronor Barn 12-17 år 60 kronor Barn 7-11 år 30 kronor Familj (2 vuxna + 2 barn 7-11 år) 330 kronor Grupp (minst 10 personer) 140 kronor/person Priser i kassan Vuxen 180 kronor Vuxen 2 dagar 240 kronor Barn 12-17 år 80 kronor Barn 7-11 år 40 kronor Familj (2 vuxna + 2 barn 7-11 år) 370 kronor Grupp (minst 10 personer) 160 kronor/person Student 110 kronor (gäller endast måndag-fredag och mot uppvisande av giltig legitimation) Mer info hittar du här http://www.alltforsjon.se/
  11. Bra väder och positiva ekonomiska signaler är viktiga faktorer för de flesta segment i båtbranschen. De senaste två åren har påverkats gynnsamt av båda dessa faktorer och nu kan båtbranschen äntligen blicka fram emot en stabil försäljningsökning inom alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll. ”En tydlig trend är att små båtar blir fler - och stora båtar blir större. Distributörer, handlare och producenter ser alltså en tydlig utveckling, att man antingen väljer ett enkelt och lätthanterligt båtliv med en liten ändamålsenlig båt för dagsutflykter – eller så investerar man i en stor och rymlig flytande sommarstuga med all tänkbar bekvämlighet. Oavsett segment så ser vi en ökning av helt nya båtmänniskor, vilket gläder oss” avslutar Mats Eriksson.
  12. Maringuiden och forumet som app...?

    Hej Kenneth. Ledsen för sent svar. För närvarande finns det inga tankar om någon app. Vårt ramverk är och skall vara mobilanpassat och det funkar även i Tapatalks App. //Siteadmin
  13. I går på Båtmässan i Göteborg så korades vinnarna av Årets Segelbåt 2016/17 För femte året i rad arrangerades Årets Segelbåt av Båtmässan i Göteborg och maringuiden.se. Vinnarna i år blev.... Från vänster: I Prestandaklassen Italia 9,98 med Michael Berg. “ VM-seger 2015 och igen 2016 gör Italia 9,98 till en sensation i högsta ligan. Mästerlig fördelning av deplacement, extraordinär acceleration och behaglig stabilitet, balanseras perfekt av fina linjer och propert utförande i denna äkta racer-cruiser.” I klassen Semester/Cruisingbåtar vann Solaris 42 med Dines Pontoidan. ”När stil och substans förenas. Sofistikerade, snabba Solaris 42 är lika inspirerande att segla som att vara ombord i. Båten seglar som en gudinna, har elegant inredning och är exceptionellt välbyggd med inlaminerade skott. Substans och stil förenas föredömligt i denna tjusiga italienska. I klassen Speciella båtar blev det Corsair 600 med Jan Ljungberg som tillslut stod som vinnare. ”En pulshöjande nöjesmaskin och en kick för fartlystna livsnjutare. Mycket segel, låg vikt, förnämlig stabilitet plus huv för vindskydd, sittriktig sittbrunn och trailerbarhet fulländar denna välgjorda australiska flerskrovsbåt. http://www.maringuiden.se/nyheter/_/b%C3%A5tkr%C3%B6nikor/vinnarna-av-%C3%A5rets-segelb%C3%A5t-201617-r3753
  14. Vinnarna av Årets segelbåt 2016/17

    Vinnarna i år blev. Från vänster: I Prestandaklassen Italia 9,98 med Michael Berg. “ VM-seger 2015 och igen 2016 gör Italia 9,98 till en sensation i högsta ligan. Mästerlig fördelning av deplacement, extraordinär acceleration och behaglig stabilitet, balanseras perfekt av fina linjer och propert utförande i denna äkta racer-cruiser.” I klassen Semester/Cruisingbåtar vann Solaris 42 med Dines Pontoidan. ”När stil och substans förenas. Sofistikerade, snabba Solaris 42 är lika inspirerande att segla som att vara ombord i. Båten seglar som en gudinna, har elegant inredning och är exceptionellt välbyggd med inlaminerade skott. Substans och stil förenas föredömligt i denna tjusiga italienska. I klassen Speciella båtar blev det Corsair 600 med Jan Ljungberg som tillslut stod som vinnare. ”En pulshöjande nöjesmaskin och en kick för fartlystna livsnjutare. Mycket segel, låg vikt, förnämlig stabilitet plus huv för vindskydd, sittriktig sittbrunn och trailerbarhet fulländar denna välgjorda australiska flerskrovsbåt.
×