Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

raol

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 414
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    14

raol senast vann den dag 27 Augusti

raol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

185 Expert

Om raol

Senaste besökare till profilen

346 profilvisningar
  1. Svårforcerad fastlåsning

    Jag tror att större utombordare måste få elektroniska startlås, så att de inte kan startas utan rätt nyckel. Det har i alla fall funkat bra för bilar. Det krävs att de görs extremt driftsäkra bara. Eller att man utan rätt nyckel bara kan köra motorn i ett "limp mode", där man kan ta sig i säkerhet i ett nödläge, men där motorns prestanda är kraftigt begränsad. En 100-hästare kanske ger 15 hk i nöddriftsläget. Ingen skulle köpa en 100-hästare strypt till 15.
  2. Svårforcerad fastlåsning

    Det skulle väl kräva nån form av arm som är vinklad mot riggen, så att den kommer upp ur vattnet när motorn fälls ner. Känns som om tjuvarna bara sågar av den delen då. Jag tror inte att det finns så värst mycket som hjälper mot stölder av båtar, båtmotorer och bränsletankar förutom att gå vakt hela tiden. Lås fördröjer, men förhindrar egentligen inte. Och tyvärr verkar det som om de ofta har gott om tid på sig.
  3. Dokumentär om segling

    Här är två kanaler som erbjuder massvis med kortare filmer på temat segling. Många korta tester/presentationer av nya segelbåtar, intervjuer med seglare, seglingsrelaterade nyheter. Många av de äldre filmsnuttarna utgörs av mer detaljerade tester och en del demonstrationer, bl a en hel serie där man testar en massa saker med en segelbåt. Hur man kan nödstyra om rodret försvinner; hur man får loss en knäckt mast; hur man får upp en nödrigg; vad som händer om segelbåten kapsejsar; olika metoder att få stopp på vatteninflödet vid ett hål i skrovet; vad som händer vid en gasexplosion ombord (det är det sista testbåten används till!). Här finns troligtvis 50-60 timmar att titta på... https://www.youtube.com/user/YachtingMonthly/videos https://www.youtube.com/user/yachtingworld/videos
  4. Svårforcerad fastlåsning

    Jag vet inte om jag håller med om att en skärbrännare är särskilt tyst... Men tystare än en vinkelslip är den ju för all del.
  5. Svårforcerad fastlåsning

    Det tror jag inte... Vilken del av motorn skulle den fästas i, menar du? En utombordare har väl aldrig nån del i vattnet när den är uppfälld? Och de delar som normalt är nere i vattnet skulle jag inte vilja ha en stor låsögla i.
  6. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Nja, skrotet får nog anses som hyfsat inert. Det kan tryggt läggas på deponi utan risk för spridning av farliga ämnen utanför deponin. Om man eldar upp plasten, med god avgasrening, återstår glas som är helt ofarligt, och kanske till och med kan återanvändas som fyllnadsmaterial. Det lär finnas ca 800 000 fritidsbåtar i Sverige. Säg att 700 000 av dem är plastbåtar. Genomsnittsmängden glasfiberplast per båt kan vara kanske 2/3 ton. Väldigt många båtar är ju småbåtar som bara väger några hundra kilo, och medelstora, bobara motor- och segelbåtar, minus köl, träinredning, motor och ev rigg tror jag inte heller ger mycket mer än ett ton plast. En mindre andel större båtar drar förstås upp snittet. Om man nu skulle skrota samtliga fritidsbåtar på ett bräde, skulle det då ge ungefär 500 000 ton avfall. Det låter mycket, men den totala volymen, optimalt kompakterad, utgör en kub med en sida på ca 70 meter. Ingen enorm volym. Och det för att skrota hela Sveriges plastfritidsbåtsflotta på en gång. Däremot måste ju arbetet skötas och det kostar. Samhället får väga skortningsavgift mot fri skrotning. Vid avgift är risken stor att båtarna "försvinner" på fel sätt, medan en fri skrotning bör innebära att de flesta lämnas in på rätt sätt.
  7. Svårforcerad fastlåsning

    Jo, det försvårar nog att en båt blir stulen, men sker det särskilt ofta? Är det inte utombordarstölder som är det helt dominerande stöldproblemet? Å andra sidan tror jag att de sågar av bom eller brygga tills de kommer åt fastlåsningen. Det största problemet med din idé är nog att det inte finns många lås som tål att vara under vatten långvarigt. Även ett lås som tål det lär väl täckas av marint liv och bli svårbrukat av det med tiden.
  8. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Eller så kan nån leta upp ett likadant skrov till och bygga en fattigmanskatamaran!
  9. Drömpryl till båten

    Dålig smygreklam i så fall. Jag såg ingen länk förrän det påpekades av andra här, och till och med då fick jag leta en stund...
  10. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Vikter för styrketräning kostar ca 25 kr/kg till konsument, med moms och allt. Att sälja järn kan knappast ge mer än några kronor per kilo.
  11. Tjuvström när båten inte används?

    0.55 mA måste väl hamna inom felmarginalen för en normal mätare?
  12. Foila blir bärplan

    Men oj? Det var bilder där när jag skrev inlägget. Nu är det visst bara stympade länkar kvar... Forumbugg?
  13. Hur lång ankarlina har du?

    Om man har kedja liggande i ett plastat utrymme, t ex i fören, måste det väl rassla och slamra en del när båten stampar?
  14. Foila blir bärplan

    Bärplansbåt: Svävare: Flygbåt: Bara så alla är överens om terminologin...
  15. Drömpryl till båten

    Jag har i mitt arbete i hemtjänsten faktiskt en gång använt en dammsugare från gissningsvis sent 50-tal eller tidigt 60-tal. Lustigt nog en av de bästa dammsugarna jag använt (jag har nog städat i ett par hundra olika hem genom åren). Sög bra genom ett otroligt lätt, stelt munstycke (moderna dammsugare har ofta jättetunga munstycken som är sladdriga och svåra att styra), hyfsat lättrullad (men väldigt liten markfrigång så mattkanter och sladdar fastnade den lätt på), ganska tyst. Däremot hade den inte inrullning för sladden, utan den lindades runt två krokar, och själva apparaten var tung. Troligtvis en lyxmodell på sin tid.
×