Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Mathias78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mathias78

  • Placering
    Kadett
  1. NU så är Cobra drevet fixat Tätade om under huset själv. Sen överhuset rev jag och gjorde rent från gammla packningar själv, och sen lämnade jag in det och fick det in shimsat och tätat på Blge Propeller service. Dom prov tryckte även under hus åt mig. ca 5200kr har dett kostat mig så jag är mycket nöjd. Billigare än så kunde jag nog inte komma undan :-D Så får jag leva med lite knasig utväxling, ska prova med en fyrbladig alu prop få se vilken slipp det blir :-D
  2. Koniska lager dra åt tills det tar stopp, släpp tills det börjar glappa, dra åt försiktigt tills glappet är borta. Helldre lite glappt än för hårt. Lås med saxpinne. Kappslade prässade lager, dra åt hårt. Klart. Varför krångla med moment? P-box bryt ur slå i en ny med tx en hylsa som ligger mot ytter kanten. Säkert klar redan men värkar ha krånglat till en ganska simpel sak. Och jag tror inte det hjälper hur mycket fett man har i efterhand båtvagn är båtvagn och på dom går hjullagrena fortare än normalt. Fast det är nog inte alls fel att försöka få ur vattnet med fett efter badet.
  3. Problemet löst eller det var inget problem, dålig koll bara Under huset jag har är äldre än dom på Drev.se visar sprängskisser på. Här kommer ett Google översatt ut klipp från www.Sterndrive.info GLM Marine eftermarknaden lägre växelhusets ritning visar interna 4-1/4 komponenter tums nav och deras placering. År 1991 någon enhet har ny design med en starkare propelleraxel 1-1/4 tum i diameter. Denna axel GLM Marine artikelnummer 22417 kräver en tryckbricka mellan axelansatsen och backväxeln. Lagret bärare ändrades också med 2 Håll ned flikar och två 5/16 tums bultar. Denna typ av lager bärare fungerar bara för åren 1991 och nyare höljen med skåror för att hålla nere flikar. Vid tidpunkten för tryckning har vi bara använt original OMC bärande bärare år 1986 till 1990 med fyra 1/4 tum NF bultar mönster som kräver hållarplatta och två interna ringar hållare. Läsa på lite bättre innan jag gråter nästa gång :-D
  4. www.ebasicpower.com/p/GLM28800 l Hittade det här så så fel verkar det inte vara.
  5. Det som får mig att tro att det är fel underdel är att det sitter 2st låsningar som håller en rund plåt med gängor som man skruvar fast lager hållaren i. Någon som har några ider?
  6. Det som får mig att tro att det är fel underdel är att det sitter 2st låsningar som håller en rund plåt med gängor som man skruvar fast lager hållaren i. Någon som har några ider?
  7. Är jag super lurad eller? Det är så här att efter mycket om ich men så bestämde jag att jag skulle renovera mitt Omc Cobra drev. Men nu när jag har börjat så har jag upptäckt att underhuset måste vara ett Johnson/Evinrude av någon sort. Är det samma som cobra eller är det bara att gråta?
  8. Jag har ett Omc cobra drev och har efter gårdagens rivning hittat vart det har tagit in vatten, lagret mot impelerpumpen har dåren före mig bytt halva lagret. Lager banan är helt slut vilket har gjort att p-boxen har blivigt skrot eller snudd på förintats. Det jag vet är att jag har en 5l V8 Omc och på drevet står det 4,3l Stigning på proppen mins jag inte och slip vet jag in vad det är maxvarv ingen aning ;-)
  9. Om jag inte har missuppfattat allt helt galet så värkar det svårare att få dit ett sx drev. För då behövs ny vatten pump och det måste byggas om med annat pivåhus för växelvajern inte passar mm så ett sånt kitt blir dyrare än ett alpha. Och mitt gamla Cobra drev är det fel utväxling på :-( Men har gått förut så får kanske gå en sommar till. Kan ha fel om sx drevet om det är så får gärna någon säga till! !
  10. Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av drev konvertering, från Omc Cobra till Alpha one. Är det svårt, är det bara gen2 som passar på ombyggnads kitten? Läste att drevet behövde viss modefiering vad var det? Har lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra med det gammla slitna Omc drevet.
×
×
  • Skapa nytt...