Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

Lintott

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 315
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    16

Lintott senast vann den dag 14 September

Lintott hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

151 Expert

Om Lintott

  • Placering
    Vice Amiral
  1. Regler för lanternor

    Jag hoppas att du är så förnuftig att du i så fall kontrollerar att din gamla lanterna från sjöboden har en lysvidd som motsvarar de krav som angetts ovan och att de har rätt lysvinklar. Lanternor har man inte främst för att de ska utgöra en prydnad på båten. De finns där för att båten ska synas under mörker för att undvika kollisioner.
  2. Skonsam och effektiv rengöring av kapellrutor?

    Nu börjar det bli mycket kapellmakeri.... Är det någon som har fler erfarenheter att delge av att sköta befintliga kapell/sprayhood-fönster?
  3. Amigo 27

    Du kan inte få en styv skiva att "ligga dikt an". Det kommer alltid att bli en luftspalt emellan. Enda sättet att få takbeklädnaden att ligga dikt an är att använda en mjuk formbar matta och limma. Självklart går det att limma liggunderlag för att få isolering och sen skruva en slät skiva för att få en snygg yta. Om du har sandwich i taket så kan du slopa den mjuka mattan och skruva skivor direkt mot taket som då är kondensisolerat av sandwichen. Men självklart så blir isoleringen ännu bättre även mot ett sandwichtak om du först limmar en isolerande matta. Redigerat: Peter_K hann visst före....
  4. Skonsam och effektiv rengöring av kapellrutor?

    Balansgången vid rengöringen som jag är orolig för är att hitta något som gör rent utan att mjukgöraren i plastrutan skadas. Om/när mjukgöraren försvinner så lär ju rutan bli hård o spröd och riskera att spricka. Ni som använt fotogen, polish mm, hur många år har ni använt behandlingen? Har ni märkt någon förändring av plasten under den tiden? Om det är långtidsprovat och fungerar så är väl allt OK. Sprayhood/kapell håller ju i alla fall inte i evigheter. Annars satsar jag nog ett par hundralappar på något som är utprovat och slipper att byta rutorna i förtid för ännu fler hundralappar.
  5. Amigo 27

    Om man skruvar upp en sådan skiva i taket på en båt som inte har sandwichkontruktion som isolerar så lär det väl kondensera mellan tak och skiva. (De senaste inläggen har ju innefattat problemen med kondens på homogena glasfiberlaminat.)
  6. Skonsam och effektiv rengöring av kapellrutor?

    Jag har sett någonstans att 3M har något medel för kapellrutor. Jag tänker försöka få tag på det och testa om det gör någon nytta. Om någon redan provat det så ge gärna ett utlåtande.
  7. Bildgåta

  8. Gulnad Gelcoat, Reklamation

    TS skrev i början av tråden: "Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning." Så TS verkar ha varit seriös i sitt båtunderhåll. Missfärgningen beror nog inte på bristande vaxning/polering.
  9. Amigo 27

    Isolering för att hindra fukten att fälla ut mot kalla ytor och ventilation för att vädra bort den fukt som alltid blir av att du vistas i båten (utandning, matlagning mm) Ventilationen ska ordnas med tilluft så lågt som möjligt och frånluft i rufftaket. När luft blir varm så stiger den uppåt och då får du cirkulation på luftomsättningen. Varm luft har en fysikalisk förmåga att innehålla mer fukt än kall luft. Det är därför som den varma luften bildar kondens på kalla ytor. När luften kyls av så kan den inte innehålla lika mycket fukt och det visar sig genom att fukten utfälls som vattendroppar på den kalla ytan. Det är även viktigt att ventilera ut den varma fuktiga luften så att du får torrt i båten. Samtidigt får du in ny sval tilluft som är torrare än den varma luft du ventilerat bort.
  10. Amigo 27

    Ja, du måste ha en isolerande matta för att slippa takdropp. Välj en matta med slutna celler så den inte suger i sig kondens. Limmas med våtrumslim, vattenbaserat fungerar bra. Om det är svårt att få det att sitta i något hörn så kompletterar du efteråt med kontaktlim på de ställena. Vill du ha bättre isolering så limma på ett lager liggunderlag först och avsluta med "en snygg" inredningsmatta.
  11. Bildgåta

    Ön är Bornholm Hamnen är Hammerhavnen Ruinen är Hammershus
  12. Gulnad Gelcoat, Reklamation

    Du skrev ju redan i ett av de första inläggen vilket företag det gäller....
  13. Vad kan ha hänt??

    Jag har ägt en Vire 2-taktare med dynastart. Vid ett tillfälle så ville den inte stanna trots att kortslutningsknappen slogs av. Samma reaktion på huvudströmbrytaren som du - när den vreds av så stannade motorn. Felet i mitt fall var ett kärvande tändningslås så nyckeln fjädrade inte tillbaka från "startmotor till". Byte av tändningslås löste mitt motorbekymmer. Sen hade jag kanske tur att startrelät inte brände fast. Motorn stod och tuffade i ca ½ timme med startmotorn innan jag provade att slå av huvudströmbrytaren. Jag trodde först att motorn glödtände när den inte ville stanna, sen kopplade jag bort bensinslangen och tog bort tändstiftshatten. Jag t.o.m. skruvade ur tändstiftet och motorn fortsatte att gå. Jag trodde att jag skulle bli galen innan jag råkade vrida av huvudbrytaren....
  14. Bästa LiFePO4 för båten

    En BMS för 4 celler kostar över 2.000:-! med så många celler blir det dyrt o krångligt att styra laddningen En robust LiFePO4-packe sätts samman av 4 st 3,2V-celler med det antal Ah som man vill ha i batteripacken. Att bygga av flera serie och parallellkopplade cellpaket avrådes från. Använd istället till exempel 4 st 200Ah á´2.000:- Sen tillkommer lite förbindningskablar mm Så för drygt 10.000:- har du ett 200Ah-batteri. Å ur 200 Ah LiFePO4 kan du använda 80% d.v.s. 160Ah istället för 100Ah ur en blybatteripacke som bör undvikas att ladda ur till mer än 50%. Alternativt bygg en mindre LiFePO4 (billigare..). 160Ah kostar 1.300:-/styck och då kan du använda ca 125 av de amperetimmarna.
  15. Bra olja till en Penta MD7A

    Här ( https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx ) läste jag om rekommendationen att inte använda "finoljor" i den typen av små lågbelastade dieselmotorer som används i segelbåtar. Har något minne att de äldre mineraloljorna gav bättre tätning och bättre kompression. Oljan är ju inte bara till för att smörja lager utan även att lägga en oljefilm i cylindern så att det blir tätt mot kolven. Honingen i cylindern är ju gjord för att oljefilmen ska sitta kvar och täta. För mycket "slökörning" och tomgångskörning (batteriladdning) sätter igen dessa slipspår, oljan häftar inte lika bra till cylinderloppet (sök på "bore glazing"), kompressionen blir sämre och motorn svagare. Dieselmotorer ska ges tillfälle att anstränga sig med jämna mellanrum för att må bra och inte koxa igen. I instruktionsboken till både min gamla Yanmar (2GM20 sent 80-tal) och min nuvarande (3YM30) så anges vilka klassningar som motoroljan ska ha. Det är inte klassning för syntetolja. För turboladdade motorer gäller säkert andra rekommendationer, de belastas ju hårdare. Men där har jag inte samma koll.
×