Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Slowrider

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    273
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

65 Expert

Om Slowrider

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Att ta sig upp till Arvika via Säffle kanal är inga problem med en 30 fots båt, har gjort det själv med en Fjord. Det är en jättefin resa med mycket natur och fina små sjöar efter vägen, och att det bara är en sluss är ganska skönt. Rekommenderas även om gästhamnen i Arvika var ganska tråkig.
  2. Jodå det går bra med det djupgåendet du har, jag har själv kört dem vägen med både snipa och DC båt som stack en meter. Men du har en del sandbankar att hålla koll på så du inte kör fast. Värst är det norr om Jakobsbergsbron men det brukar prickas med bojar, man ska köra väldigt nära östra vasskanten. Utfarten vid Skoghall är bra men en låg bro att ta hänsyn till, har inte måttet men gissar under 2m iaf. Men du kan gå ut via Dingelsundet bara du kör lugnt när du kommer ut för det har blivit en sandklack som är ganska grund. Sen måste du hålla koll på sjökortet för Kattfjorden är väldigt stenig. Var också med på att när det blåser friskt från SV (vilket det ofta gör) så bygger sjön upp utanför Skoghalls bruk. Kanalen är jättefin och är det lite blåsigt så är det en bra trygg genväg, att runda Hammarö i friska sydliga vindar med en snipa är guppigt.
  3. Vet inte om TAMD har samma lösning vid termostathuset som KAD motorerna har. På min var det ett rör under huset som tätades genom att trycka mot en o-ring. På vintern när det var kallt krympte röret och o-ringen och då läckte det. På sommaren kom det inte en droppe. Åtgärdades genom att byta röret och o-ringar, men det var ett ingrepp som VP verkstad fick göra. Tydligen vanligt problem på KAD motorer. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. Mvh Jocke
  4. Det första du ska göra då det är en ny båt och ny motor under garanti är att först ringa och rådfråga den du köpt båten av. Om de säger att du kan skruva fritt till de kommer utan att det påverkar garantin kan du ju göra det. Men det är alltid bäst att fråga först!
  5. God Jul önskar jag er alla! 😃
  6. Erbjud dem att köpa ett parti av dig då, du verkar ju kunna köpa samma grejer som dem snorbilligt. De kan de ju inte tacka nej till 😏
  7. Måste bara fråga, fanns inte detta fett på tub att köpa hos någon lokalare handlare?
  8. Jo ts har ju skrivit att hen har ankarspel och blyad lina så kätting är nog uteslutet. Jag har själv blyad lina och 15kg brucekopia och det har nästan aldrig felat, men det är ju i Vänern och där är ju botten annorlunda förstås. Jag har däremot ett extra "manuellt" ankare som jag fäller ihop med spelet om jag vet det vankas oäkra vindar. Till det har jag 5m kedja som jag inbillar mig hjälper till. Lite extra trygghet på natten är aldrig fel ☺️
  9. Tror frågan är lite svår att svara på då det är lite olika vad man tycker är bra. Först är det ju frågan om drivmedel, bensin kontra diesel har ju sina olika plus och minus. Enkel kontra dubbelmontage likadant, fördelar och nackdelar. Ny/nyare motor(er) har ju naturligtvis prisskillnad i inköp vilket ju spelar stor roll för vissa. Själv har jag singel KAD44 i min vilket passade oss bra, jag ville ha nyare motor med tillräcklig kraft för att ta fullt semesterpackad båt skapligt lätt upp i plan och sen kunna åka marschfart 22-25 knop med skaplig ekonomi. Jag ville ha singelmontage för att hålla nere servicekostnad. Men alla har vi olika prioriteringar så du får nog fundera och specificera vad som är viktigast för dig om du vill ha ett bättre svar 😁 Mvh Jocke
  10. Har du kollat så det verkligen inte är fullt i tanken när den slår av? Kan ju vara din tankmätare som visar fel. Eller att pumpen har en spärr efter visst antal liter eller kronor och att man då måste börja om för att fylla fullt.
  11. Hamnade också på PAF när jag klickade på "Nya inlägg" idag. Android telefon. Händer nästan varje gång jag är på MG, olika dock vad jag klickat på för att skickas vidare till någon spam sida.
  12. Kan bara hålla med, Göta kanal är ett väldigt bra ställe att lära sig manövrera båten. Vi köpte båt som då låg i Östersjön och körde hem till Vänern via kanalen. I början var man nybörjare men efter alla ilandsättningar och manövrerande i slussar var vi kungar när vi kom till Vänern. Det blev ju två flugor i den smällen, båten kom hem och vi lärde oss hantera den. Nu kan ju inte alla åka kanal för att öva men lägg upp en rutt med många olika landstigningar från olika håll i olika vindar, kan vara roligare än att snurra kring en boj. Lycka till! Jocke
  13. Kanske detta reportage ger lite svar. http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20200313/klassikern-nimbus-31-ultima/ Mvh Jocke
  14. Eftersom du hade dålig kontakt tycker jag du ska börja felsöka genom att lossa och kolla alla anslutningar till instrumentet och sensorn. Nu vet jag inte hur denna är konstruerad men många tempmätare använder ju ändrad resistans i ett termisk motstånd för att mäta temperaturen. Det kan ju vara så att dålig kontakt ger högre resistans vilket då ger felvisning. Ber om ursäkt om detta är helt irrelevant för din mätare, men jag skulle börja där om jag var du. Mvh Jocke
  15. Gamla motorer är ett problem! Jag tänkte byta ut min mot en sån där modern som alla pratar om, El motor, men hittar ju fasen inga vettiga spanska motorer på nätet! Kom gärna med tips, har ett gäng lösa trådar bara så här långt...
×
×
  • Skapa nytt...