Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
siteadmin
siteadmin

Gilmour och Robertson favoriter på Marstrand

  • Startfältet i GKSS Match Cup Sweden 2017 är starkt och det är svårt att tippa vilket lag som kommer vinna. Men två av favoriterna är onekligen den regerande världsmästaren Phil Robertson från Nya Zeeland och 23-åringen Sam Gilmour som ligger högst upp på världsrankingen. 

Senast Phil Robertson, 30, seglade på Marstrand upplevde han karriärens höjdpunkt. Segern i finalen av Match Cup Sweden 2016 gav honom och hans lag Phil Robertson Racing ett VM-guld och en rekordstor prischeck på en miljon dollar.

 

Den här säsongen startade med Nyzeeländaren i samma goda form och efter seger i premiärtävlingen i Australien leder de världscupen. Men Robertson är försiktig med att läsa in för mycket i det när han förbereder sig inför GKSS Match Cup Sweden 2017. 

– Jag förväntar mig att motståndet blir betydligt tuffare i år, säger han. Många lag har tagit stora kliv framåt så det kommer inte bli lätt att försvara titeln på Marstrand. Men vårt fokus är att vinna tävlingen igen och vi vet att vi har vad som krävs.

 

Och Robertson känner inte av någon extra press när han ger sig in i tävlingen som en förhandsfavorit.

– Säsongen har egentligen precis startat och att försvara VM-guldet ligger längre fram i tiden. Många unga lag har slagit sig in i eliten så jag tror vi får se några nya ansikten på prispallen. Nu ser jag fram emot Marstrand med fint väder och massor av åskådare.

 

Ett ungt lag som visat framfötterna de senaste månaderna är Neptune Racing och deras skeppare Sam Gilmour. Efter en rad starka resultat toppar de Internationella Seglarförbundets senaste ranking över matchracingseglare.

– Det ger oss extra självförtroende att veta att vi är rankade högre än motståndarna men det förändrar egentligen inte våra förberedelser inför Marstrand, säger 23-åringen Sam Gilmour från Australien.

 

Både Sam och hans äldre bror David Gilmour har säkert fått ett och annat tips från deras far Peter Gilmour som är en legendar inom matchracing med hela sju segrar i Match Cup Sweden. Men Sam har också egna meriter att luta sig mot och han har hunnit samla på sig en hel del erfarenhet av att segla M32. Inför starten av GKSS Match Cup Sweden har laget tävlat i M32 Series i Göteborg och sparrat med landsmannen Matt Jerwoods lag Redline Racing. Nu vill Sam bli nästa Gilmour som får lyfta bucklan på Marstrand.

– Målet är att maxa vår potential i varje race och om vi gör det bör vi vara kvar när tävlingen ska avgöras. Förra året blev vi utslagna innan kvartsfinalerna men nu vet vi att vi höjt vår potential.

GKSS Match Cup Sweden startar nu på måndag 3 juli och avgörs med finalseglingar på lördag 8 juli.  


Foto: Images: Ian Roman/ WMRT


Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...