Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-04-17 på alla områden

  1. 4 poäng
    Kan vara svårt att hitta någon som vill byta ett så dåligt batteri😠 Du måste nog köpa ett nytt
  2. 4 poäng
    Det här priset kan man i alla fall inte klaga på 🙂
  3. 4 poäng
    Ett efterlängtat paket Flexiteek på aktern Jag har någonstans tidigare i denna tråd eller möjligen någon annat beklagat mig att jag inte lyckats få något svar från Flexiteek när jag kontaktat dem via deras webformulär. När jag så sprang på dem på årets båtmässa meddelade jag att jag var intresserad av att köpa några paneler så de tog mitt nummer och lovade att återkomma efter mässan. Och visst gjorde de det 🙂 En super trevlig person ringer upp, vi diskuterade vad det var jag tänkt mig och jag gav ungefärliga mått för att kunna få en budgetoffert. Redan dagen därpå kommer så en offert med tydliga priser vad som ingår och vad som kostar extra. Visst var det en del pengar men det kändes ändå som ett bra erbjudande. Nästa steg var att skapa mallar av "täckplast" vilket är svårare än det låter då båten är helt befriad från raka linjer och räta vinklar men efter ett tag hade jag sex färdiga mallar att skicka iväg. Jag hade även bestämt mig för att ha logotypen i en av panelerna och här kom nästa utmaning. Att hitta en vektoriserad bild av en logotyp till ett företag som verkar ha försvunnit för nära 20 år sedan visade sig vara omöjligt. Jag fick istället be en väns son att skapa en bild som även den skickades till Flexiteek. Redan dagen efter ringde säljaren upp för att meddela att mallarna kommit och reda ut en otydlighet. Vi diskuterade också olika designförslag av logotypen och kom fram till att det skulle se lite nättare ut om vi hade två olika färger på nåten - svart och vit. Så idag kom så paketet - två veckor efter att jag skickat in mallarna och långt före utlovad leveranstid. Det blev raka spåret ut till båten för att provmontera och det ser riktigt bra ut! Jag har lite hål som ska plastas igen och spacklas innan de monteras permanent, men här kommer en bild
  4. 3 poäng
    Ok, @Wildesideoch @IngemarE! Jag är inte svår och ni har fått mig på bättre tankar! Nu har jag ändrat namnet på gruppen till "Äga båt tillsammans"! Så nu är även alla motorbåtsägare inbjudna att söka likasinnade som vill äga båt tillsammans! Sprid gärna Informationen om att gruppen finns vidare till era kontakter, dela gruppen på t.ex era tidslinjer på Facebook om ni använder det, i andra grupper och forum (kanske har er båtklubb en Facebookgrupp?) så att ännu fler kan upptäcka den. Ju fler som går med, desto större chans att hitta bra samäganden! Om du gör inlägget på din tidslinje offentligt är det också enkelt för andra att dela det vidare. Här finns gruppen: https://www.facebook.com/groups/447265561014876/
  5. 3 poäng
    Vad var det jag sa (skrev)? Jag gillar verkligen när det finns folk som verkligen kan och inte bara snackar. Lycka till!
  6. 3 poäng
    Har pratat med Christian, riktigt duktig. Har mätt upp givaren (som styr via minus) och den "jordar" konstant vilket den inte ska göra. Ny givare och ett dagsverk så ska det nog fungera igen!
  7. 3 poäng
    Hej igen, Uppdatering... Hade ett långt trevligt och mycket givande samtal med Seawolf, tack igen för det. Nibral, eller NiBrAL legeringen som används skall inte korrodera i saltvatten. Till och med Flexofold själva har i historien sagt att anoder är en eftergift gentemot marknadskrafterna. På Seawolfs inrådan kommer jag att putsa upp propellern med sandpapper och måla den med vanlig bottenfärg, och inte montera anoder. Detta är bara aktuellt om propellern är isolerad från resten av båten vilket är fallet med Flexofold på S-drev. Erfarenheter av ovanstående är naturligtvis intressant, bottenfärg är ju lite att betrakta som förkoppring ur ett galvaniskt perspektiv.... Det finns även en teori som är svårbevisad, om ovan nämnda legering svalnar på fel sätt bildas typ små korn med variation i legeringen vilket skulle kunna ge upphov till de utslag som uppkommer på min propeller. Detta har varit ett problem för Flexofold ngn gång i historien, där de insåg att detta var ett problem och bytte leverantör och eller metoder. Vi detta tillfälle byttes felaktiga nav ut. Hur som fortsätter att mäta på alla möjliga och omöjliga sätt :), inte hittat ngn möjlighet för läckström ännu. Förslag på möjliga eller omöjliga saker att kolla mottages fortfarande tacksamt.
  8. 2 poäng
    Nu är det bara att börja spåna på ett kontrakt då och det måste ju vara vattentätt.😂
  9. 2 poäng
    Marinwiki lever och används ganska flitigt så här års. Trots att de mesta läggs in på Svenska är det många besökare från Tyskland och Litauen. Men mest svenska besökare så klart. Men det är dåligt med ny information på sidan. De flesta bara läser men bidrar inte så mycket, mig själv inräknat. Man kan dock räkna med att den lever kvar då jag och en handfull andra personer sparar alla våra i den. Det är onekligen kul att se var man varit. Eller i efterhand kolla var man låg en viss natt för 10 år sedan. Var jag varit kan man se här: https://marinwiki.se/user/1
  10. 2 poäng
    Mitt startbatteri i båten har 7,8 volt i vilospänning, kanske dax att byta😃
  11. 2 poäng
    Kollade över turbon i vintras och det var en del glapp i den samt olja i röret till aftercoolern. Så jag kontaktade Turboshop.se som ligger hyfsat nära hemmavid. Fick köpt en uppgraderad bytesturbo och fick veta att den jag lämnade in var orginal från 1987. Monterades för några veckor sen och igår fick båten bada. 15,8 GPS-knop vid 3850 varv och 12 m/s motvind. Schhhhhhhh...... Går aldrig mer är 14,5 😂
  12. 2 poäng
    Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom. Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier. Enligt tillverkaren är skillnaden på två nya batterier av typen "start" och "Fritid" så marginell i egenskaper att den knappt har någon betydelse. Och visst skall ett "fritidsbatteri" klara djupurladdningar bättre, men HUR mycket bättre ? Har faktisk aldrig sett någon bra jämförande siffra, mer än reklambladens icke underbyggda förstås. Och tittar man på CCA-värdena för s.k. Fritidsbatterier är de ju faktiskt inte fy skam och visar på en förmåga att skicka ut rätt hög ström även de....
  13. 2 poäng
    Nu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar. Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg. Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon. Masten hanteras normalt separat. Ganska så rättframt i mina ögon.
  14. 2 poäng
    Lite gammal tråd men ändå. Min erfarenhet är att lysa på seglet är helt värdelöst. Det reflekterade ljuset är för svagt. Så jag menar, man lyser direkt med en "strålkastare" mot bryggan mitt i facet på ev vakthavande. Då vaknar de till om de inte såg nått innan. Annars som typ ute på Biscaya så tycker jag blixtljus är inte fel. Viktiga är ju att man blir observerad å inte påkörd, sen om man naggar någon lag i kanten, viktigare att undvika en olycka. Tror inte nån skulle ta min segelbåt för en svävare ute på öppet hav. Å i Eng.Kanalen sover nog inte vakthavande, det är för mycket trafik, möjligen en fiskebåt nära Frysiska kusten, där råkade jag en fiskare som tog en tupplur å vaknade plötsligt, det var nära ögat men som sagt inget hade hjälpt i det läget, inte ens en kraftig horn/tuta.
  15. 2 poäng
    Jag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna. Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning. Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉
  16. 2 poäng
    Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉 De flesta alternativen du nämner tillämpas här. Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. .
  17. 2 poäng
    Det låter lite på dina inlägg som att du oroar dig för vad din fru ska tycka. Jag skulle starkt rekommendera att du gör henne mycket involverad. Och en annan sak som inte skrivits i denna tråd men väl i andra liknande (ja, det finns nog ett hundratal trådar om ”jag har x kr och ska köpa segelbåt”). Titta på många båtar! Det är så lätt att bli kär i en av de första man tittar på och den är i de allra flesta fall inte rätt båt. Bestäm att ni ska ha hunnit titta på och varit nere i tex minst 7 båtar innan ni väljer. Man lär sig för varje båt man tittar på vad som just ni tycker är viktigt.
  18. 2 poäng
    Båtarna Peter_K tipsar om är i min värld stora och rymliga. Själv gillar jag Scanmar 33 väldigt mycket. Jag skulle i första hand rikta in mig på en eller några båtmodeller (typ dessa som Peter_K nämner) och se vad de ligger i för prisklasser utifrån hur de beskrivs i annons. Om de som verkar vara underhållna, kontinuerligt "uppgraderade" etc ligger inom budget så går det ju att få en sån båt i bra skick innom budget och ingen anledning att välja något mindre. Det jag försökte säga tidigare var att det är oftast ingen poäng att leta efter en båtmodell där bara de billigaste (oftast mest slitna) exemplaren är de som ligger inom budget.Utan leta efter modeller där de flesta ligger inom budget så du har möjlighet att välja en som är mer uppgraderad/underhållen än en som inte är det.
  19. 2 poäng
    Är väl lite så att vad man än ska köpa/bygga/byta/renovera på/till en båt har fantasi priser. Bättre att någon annan har betalt vad grejorna kosta nya för en sak är säker att köper du något nytt till en båt så höjer du inte värdet på en begagnad båt med samma värde som inköps priset är.
  20. 2 poäng
    Ja och om man så tänker att de är taskiga men jag köper båten ändå och byter sedan i tro att en uppgradering betingar ett visst pris och det i verkligheten blir det dubbla. Då kan några få tjatiga rader vara värdefulla…. /m
  21. 2 poäng
    Renskuret, polerat och klart.
  22. 2 poäng
    Oj! Här lyser solen och är varmt, byte plats för att slippa kluckande.
  23. 2 poäng
    Väldigt viktigt att inombordare har värmeväxlare (sötvattenkyld), utan det så skulle jag satsa på utombordaren.
  24. 2 poäng
    Då har vi kastat loss och landat på Skinnstrumpan (del av Romholmen). Snöblandat regn och riktigt isande ostlig vind. Men 22 grader inne i båten.
  25. 2 poäng
    Jag bockade till en plåtbit och på den satte jag en strömbrytare och ringkabelskoanslutningar, i ena ändan sladden till boxen, i andra ändan nya kablar till säkringsdosan/minusplinten. Ungefär likadant som @ChristerN gjort. Anledningen till strömbrytaren är den att boxen alltid startar i ett standardläge efter den har varit spänningslös, och det standardläget brukar vara "lagom kallt", och det är lättare att slå på/av boxen med den än de små bubbelknapparna i boxens panel. Jag fick en gång batteribanken ordenligt utladdad en gång när boxen inte startade ordentligt, den körde startfasen hela tiden, då drar den rätt mycket ström. Detta berodde då på ett gediget spänningsfall i en sådan där cigarettändarkontakt. Och när strömmen blev hög minskade spänningen då det fanns ett motstånd i denna förfärliga anslutning.
  26. 2 poäng
    Har samma erfarenhet. Har provat med flera olika cigg-proppar och olika uttag men samma resultat, spänningsvakten larmar. På min kylbox satt sladden i en propp som man satte in i boxen. Drog helt sonika en fast kabel som ligger vid sidan av boxen när den inte används. Och, självklart, separat säkring och en strömbrytare till det hela.
  27. 2 poäng
    LED för 12VDC tål inte alltid den högre spänning som en batteriladdare kan avge (uppåt 15VDC på vintern). Därför kan det behövas spänningsbegränsare vid elcentralen för de matande kretsarna till LED-belysningarna. LED-lampor som anges att funka med t.ex. 10-30 VDC innehåller spänningsomvandlare och klarar sig. https://batteknik.se/2010/limit12V.pdf
  28. 1 poäng
    Ska du diskriminera dom som vill samäga motorbåt?😁
  29. 1 poäng
    Jag har själv kört Bustermodeller i över 20 år. Du får en lite bättre gång med en större Buster, men båten är mer av en inomskärsbåt än något som kommer att gå bra i öppen sjö. Det är svårt att rekommendera ett annat båtalternativ utan att veta budget. Men Anytec är ett alternativ. Dock så far priset snabbt iväg, och det gör förbrukningen också. Jag kör mest inomskärs med en XL och vad jag gör i krabbig motsjö är ökar farten till dryga 30kn och trimmar ut motorn så att jag kan hålla mig på vågtopparna och slipper bryta varje våg. Det gäller att hitta precis trimnivå. Det blir mycket bekvämare, men det kräver mer av dig som förare och det finns risk att skrämma upp passagerana (frun).
  30. 1 poäng
    Tror du är på rätt spår med större båt. Buster XXL är ganska liten i tuff sjö. Tror du måste upp på 23 fot med vassare skrov för att få en mjukare/behagligare resa. 20 nm är ändå ganska långt.
  31. 1 poäng
    Hej Windows XP fungerar inte med senaste versionen, men Windows 7 skall fungera i både 32 och 64 bitars versioner, allt enligt Håkan Svensson, en av utvecklarna. Hälsningar Ove
  32. 1 poäng
    Jo, dä ä just dä jag har i den...slö å gammal å bara skitt, men den duger för just å bara sjökorten å GPS dongeln tänkte jag. Å så om det går sönder i båten pga fukt så är ingen större skada skett. Men dä ä 32 bitars å jag undrar om senaste OpenCPN funkar med den, vill inte bara ladda ner å installera bara för att se att det inte går. Tänkte nån har gjort det före mig å vet. Det är frågan alltså. Den moderna datorn har jag linux i, långt över 10 år sedan jag lämnade Win, å den laptopen funkar med nyaste OpenCPN. Men jag vill helst inte ta den med ombord på långresor på salta havet. Jo, att det finns inte support längre för W7 å XP har ingen betydelse för jag skall bara ha det för sjökorten. XP använder jag för musik å ingen av dem går ut på nätet överhuvudtaget så ingen risk för virus å annat skitt.
  33. 1 poäng
    Har för mig att min spricka var horisontell längs motorklacken. Du har två kabelgenomföringar (?) på varje sida ser jag, kanske skruva bort de blecken och kolla hur de hålen ser ut. Kanske borra upp med ty 2 mm större borr och se hur trät känns. Annars skulle jag borrat med typ 5 mm borr strax under hörnet på akterspegeln/sprickorna, typ där jag rödmarkerat på bilden. Men det är hur jag nog skulle göra och jag är bara enkel hemma pulare🙂 Någon annan kan ha helt andra åsikter.
  34. 1 poäng
    Jag köpte ny slang till mina "Insta-Trim" trimplan på Hydroscand häromdagen. Inga problem, de hade rätt slang på hyllan. Ta med slangen så får du en ny som passar.
  35. 1 poäng
    Har oxå haft en Grisslan med sprickor i akterspegeln, vi hade en 70 hk 2-takt på. Så det kanske är en vanlig sjukdom på de äldre. Om det inte finns tecken på att distans/förstärkningsmaterialet har sugit åt sig vatten så är det väl bara att täta. Vår låg uppe en säsong och på hösten spacklade vi bara igen sprickorna. Hade den två säsonger innan vi sålde den och sprickorna hade då inte kommit tillbaka. I vår hade nog trät i akterspegeln ruttnat, men det var inget vi tänkte på då för 20 år sedan. Vi var lyckligt ovatande🙂 Du kan ju alltid borra några hål och se om det rinner ut vatten, om inte bara spackla igen allt🙂
  36. 1 poäng
    Vi köpte vår nuvarande båt för ca 140 000 kr under 2020. Det får man inte för den i dag, utan kanske 80-100 k. Men det är i alla fall en 31-fotare med generösa mått och inget som behövde åtgärdas i större skala för att segla vanligt. Förhållandevis fräsch motor, dynor i närmast nyskick, segel som säkert är lite bukiga men inte nån katastrof. Spridare och spridarfäste var lite trasiga, så en spridare och båda spridarfästena behövde vi byta, men det handlade om under 5000 kr i delar och verktyg. Sen har vi uppgraderat en del, men det var inget som var nödvändigt, utan mer för att anpassa efter våra behov plus lite prylbehov... Vad jag vill säga med detta är att en budget på en tredjedels miljon skulle ge dig 2-3 båtar som vår, som knappt behövde nån åtgärd efter köp. Så med dagens priser behöver du inte gå ner till 28 fot för att få nåt i bra skick.
  37. 1 poäng
    Jag har ingen lust att mata trollet idag. Beklagar, men du är inte tillräckligt intressant.
  38. 1 poäng
    Två lager huggen matta och två lager väv.
  39. 1 poäng
    Härligt med ny och stor batteribank. Mina 4x100watt ger inte mycket, men jag tror att i dag så kommer dom att ge lite då solen vill titta fram. Värmaren går fint och allt lirar som det ska. SSAB i bakgrunden.
  40. 1 poäng
    Titta på tex blocket efter nåt liknande och höfta till med det märket o modell. Det sitter ingen båtexpert på försäkringsbolaget och forskar i vad det är för märke o modell på gamla båtar.
  41. 1 poäng
    Trä (vanligtvis Pockenholtz) användes innan Cutlasslager i gummi uppfanns.
  42. 1 poäng
    Det är ganska enkelt att skaffa utökad behörighet för b-kort. Kallas b96. Kolla upp det, det löser nog ditt problem..
  43. 1 poäng
    Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.
  44. 1 poäng
    Jag skulle säga att 2-taktaren är snålare. Men bensinkostnaden är en ganska liten del av båtägandet så fokusera inte för mycket på det🙂
  45. 1 poäng
    Detta måttet är ju också ganska avgörande, är det för stort får du ju inte plats med rutan, och är det för litet blir det nog inte heller så bra.
  46. 1 poäng
    Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!
  47. 1 poäng
    Ettan ska ju pressas ut när träet sväller så jag lägger ettan sist.
  48. 1 poäng
    I "IT-branchen" är det oerhört löjligt hur många leverantörer som säger, men framför allt hur många kunder som "köper" uttalandet "det har vi inte sett förut" eller "det funkar här på min dator". Det är åt helvete. Man tar kunder på allvar, öppnar ett ärende, sätter rätt folk på det, samlar in all grundinfo (alla paramterar) och se, abrakadabra, det var visst det en "bugg". Både enorma datasystem och dyra färger är komplicerade saker nuförtiden som kräver dokumentation och expertis. Det är därför inte ett osick, det du råkat ut för, det är rätt ut oproffesionellt, idiotisk, kortsiktigt och till råga på det kränkande.
  49. 1 poäng
    Den proppen skulle inte jag köra så mycket med! Skador på proppen ger obalans i axeln som på sikt ger/kan ge vatteninträngning i växelhuset. Inte för att ta entusiasmen ifrån dig men jag personligen skulle idag inte köpa en Evinrude då de lagt ner verksamheten globalt. Det pratas om att de hade stora problem med sina E-tec modeller. Oavsett så är det idag inte så många som åtar sig service/reparationer av dessa maskiner. Välkommen till MG!
  50. 1 poäng
    Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...