Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-09-20 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nu har du reklamerat båten och det är otvistig på det viset att det är ett fel som fabrikanten tagit på sig. Så långt är allt frid och fröjd. Nu kommer själva stötestenen, dvs tyckandet. Vi konsumenter tycker väldigt mycket och det är tyvärr så att detta tyckandet vanligtvis inte riktigt går stick i stäv med vad som gäller rent rättsligt. Om nu leverantören föreslår ett åtgärdspaket i ditt fall våtslipning med efterföljande behandling så är det det som gäller. Underförstått har leverantören "goda" erfarenheter av detta. Det som jag tycker du ska göra är att kräva förlängd garanti på skrovet och redan från början avtala om vad som händer om problemet kommer tillbaks. Om han inte är villig anser jag att du har skäl att inleda en diskussion om annan åtgärd.. Tråkigt är det oavsett. Lycka till nu.. Mvh // Shas
  2. 2 poäng
    Det finns ju ingen anledning att käfta. Det är inget fel att hålla efter sina saker även om inte jag skulle vilja lägga så mycket tid på det. Vaxa ett par tre gånger på en säsong lär inte slita ut gelcoaten, men... Det enda som framkommit - som skulle kunna vara orsak till färgförändringarna - förutom styrenet är väl då vaxet. Tjocka lager med vax kan ju få färgen att se annorlunda ut. Bästa rådet är att reklamera och låta säljaren åtgärda felet samt att få förlängd garanti. Mackey
  3. 2 poäng
    Om vi fortsätter med jämförelsen bilar - hade du haft en bil som kostade 700.000 kr för 2,5 år sedan och som fått problem med lacken - tror du att du fått en ny bil då..? Det tror inte jag.
  4. 2 poäng
    Då får väl lantbrukarna/skogsbrukarna börja frakta sitt spannmål/timmer i ett båtskrov på ett efterfordon.
  5. 1 poäng
    Tyvärr så blir det flummigt i vanlig ordning när det kommer till bromsade efterfordon, blev ju inget konkret svar i den länkade artikeln. Men pressar man transportstyrelsen lite så kommer svaret krypande, du kan i princip dra hur tungt som helst om kopplingsanordningen och dragbilen bedöms att klara den påhängda vikten, även bromsarna bedöms objektivt. Dessa ska kunna stanna efterfordonet på ett tillfredsställande sätt. Men som sagt gäller alltså bromsade efterfordon, obromsat är ju solklart.
  6. 1 poäng
    Jag är så lat så jag låter Google söka åt mig, och Google hittar det mesta åt mig, konstigt nog. Nice kompis dendär Google...
  7. 1 poäng
    Jag tar det inte som att du hackar på mig eller någon annan, det är bara jättebra att det finns någon som kan hjälpa till i denna fråga. Den är ju väldigt aktuell. Jag kollade bl.a. på Temacoat RM 40 inför vårt arbete och hittade information som att den är till betong, stål och något mer som jag inte minns. Plast nämndes inte. Då slutade jag söka mera info om den epoxin. Tänkte sedan på att golvepoxi finns i många kulörer och då fick jag varningar från tillverkarna att golvepoxi är för hårt och stelt och att risken är stor att den spricker när skrovet flexar hit och dit. Temacoat RM 40 är ju ett bra spår för alla som inte vill vara begränsade till ett väldigt litet fåtal kulörer som de marina producenterna erbjuder. Priset har väl egentligen inte så stor betydelse för de flesta. Vi lade 4 000:- kronor (tror jag det var) på allt material och det är en engångskostnad för båtens resterande livslängd. Tidigare la vi 1000:- kr/år på bottenfärg. Mackey
  8. 1 poäng
    Transmissionsolja 80w90 funkar inte i ett RB backslag. Det blir för halt. Prova att byta till motorolja.
  9. 1 poäng
    Problemet kan komma om man behöver nyttja försäkringen. I princip alla försäkringsbolag har aktsamhetsklausul typ: "följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet"
  10. 1 poäng
    Konsumentköplagen gör ju gällande att leverantören skall få tre chanser på sig att åtgärda felet. Att lacka om eller att polera (våtslipning är i grunden en polering) är ju metoder att åtgärda detta. Det är inte alls mycket man tar bort vid en "slipning". Däremot är det såklart vettigt att begära en förlängd garanti.
  11. 1 poäng
    Hej, nej, det är troligt men du får å andra sidan jämföra tid mot tid. En bil kan man ta en avbetalning på om 6-7 år Max. En båt 15-20 år. Det säger en del om hur man uppskattar hållbarheten på de olika produkterna, så att jämföra en båts gelcoat efter 2,5 år borde vara ungefär som en bil efter 1 år. Och då hade jag definitivt sett till att få en ny bil. Hur vet jag det, för att jag redan fått det.
  12. 1 poäng
    Vi gjorde ny vindruta och ram till sonens styrpulpetbåt med eloxerade aluminiumlister av samma sort som man har till bastanta plywoodlådor i ljud/PA-sammanhang, alltså med spår för 6-7mm plywood. Skruvades ihop med tätning emellan. I dessa spår satte vi polykarbonatrutor som tätades med en snygg sträng Sika i springan och några mm ut på rutan på utsidan. Tror både lister och plastglas köptes från Biltema (kan ha varit lister från Thomann i Tyskland också, minns inte). Blev en smäcker men ändå stark lösning. Och som både såg fabriksgjord ut men ändå billig. Nackdelen är att det är svårt att göra en svängd ruta om man vill ha det, men listerna borde gå att böja en aning och rutan också efter uppvärmning. (Hittar tyvärr inget foto just nu).
  13. 1 poäng
    Nu funkar inte pumpen i Hönö Klåva, jag var där igår och skulle tömma men det var inget sug att tala om. Jag ska kontakta ansvarig idag om be dem kika på det.
  14. 1 poäng
    Jag seglade på bärplanen nästan hela vägen mellan andra och tredje märket. Skulle väl kanske duga? En marginell skillnad men begriplig...? PS Våra Comforter borde så klart ha bärplan så vi oxå kunde foila! DS
  15. 1 poäng
    Det finns nog mycket i våra båtar som egentligen inte är godkänt. Mest suspekta anordningar och lösningar brukar jag, av någon anledning, hitta i de båtar jag köpt av personer som gärna talade om att de verkligen var duktiga...
  16. 1 poäng
    Så när som på att kabeln troligen inte finns på listan över godkända kablar i Sverige.
  17. 0 poäng
    Generellt har jag lite svårt för anglofiering och direktöversättning från engelska, särskilt när det sedan länge finns svenska ord och uttryck. Samtidigt blir "foilande båt" lite smidigare än "båt med bärplan" eller "bärplansbåt". Hur uttrycker man att man foilade? Jag foilade nästan hela vägen mellan andra och tredje märket. Jag seglade så att båten lyftes upp av bärplanen nästan hela vägen mellan andra och tredje märket. Jag flög nästan hela vägen... Just nu vet jag inte vad jag tycker. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...