Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-09-15 på alla områden

  1. 1 poäng
    Är det bara en sak som skall kopplas in som en varmvattenberedare, så blir det ju inte mer kopplingar än in på värmeväxlaren. Saker som kan läcka mm blir ju inte fler. Dessutom drivs väl vattnet av pumpen i färskvattenkylsystemet, så man slipper en extra cirkulationspump. Frågan är ju hur det blir med expansionskärl. Ligger VVB under motorns expansionskärl är det inga problem, men hur blir det om den ligger över. All min utrustning och kommande utrustning ligger över motorns expansionskärl - det var därför jag började fundera på värmeväxlare. Sen har jag ju åtta fler anslutningar/skarvar än om jag bara hade haft en VVB. När systemet blir helt utbyggt blir anslutningarna mer än fördubblade. Risken är ju att om man ansluter en VVB, så vill man snart även ta ut lite gångvärme, och då har man genast tio skarvar (på vattenslangarna) som var och en är en potentiell felkälla/läckagemöjlighet. I en sån anläggning som min, bör väl en VVB ligga först efter motorn/ Reflexkaminen!? och ev radiatorer ligga sist i slingan!?
  2. 1 poäng
    Två båtföretag på listan från augusti avseende hösten 2016. https://www.radron.se/svarta-listan/
  3. 1 poäng
    Missuppfattade din fråga lite, trodde du skulle montera K-jet sprutet på Aq151an men du skulle ju byta till en B230e då får du rätt bränsle/luftblandning och så. Vet att det finns några som försökt med LH 2.2 och 2.4 sprut på båtmotorer men dom är ju inte mekaniska. Dom som lyckats berättar om perfekt tomgång mer kraft och lägre bränsleförbrukning och bra kallstarts egenskaper.... Tycker att det låter som ett nedköp att byta bort Aq151an mot en B230e med tanke på att du har längre slaglängd vilket ger mer vridmoment som du nog kan behöva för att få upp en Flipper 700 med full semesterpackning i planing? Har funderat en hel del kring både insprutning och förgasare till Volvos rödblockare men valt en annan väg, jag kommer byta ut min AQ130c mot en Mercedes 2,4L Turbo diesel ;-) Om det är någon som tycker att det kan vara intressant så kan ni följa det på: https://dieselsnigeln.blogspot.se/
  4. 1 poäng
    Jag skulle tro att bilden är tagen här:
  5. 1 poäng
    Behöver man inga stora mängder oxalsyra så köper man Biltemas fälgrengöring.
  6. 1 poäng
    I ett grundstötningstest måste det väl ändå räknas som doping att inte ha fast köl.
  7. 1 poäng
    Hej En ny bild, var?
  8. 1 poäng
    Makrillen finns i stort sett hela året utefter bohuskusten, men den kommer och går litet nyckfullt. Strömmar, vattentemp och framförallt bytesfisken är det som styr makrilltillgången. Det absolut säkraste stället att finna makrill är hos fiskhandlarna på Olskrokstorget, där är för övrigt artrikedomen rätt så stor, på havslevenade fiskar och skaldjur.
  9. 1 poäng
    Du kan köpa en beredare på typ 40 liter, för i kring 6,500 7000. Isotemp basic 40 liter... Och det handlar inte om Hjärnkirurgi direkt, att installera den själv... Bara att mata den med uppvärmt vatten från motorns sötvattenssystem.. Förenklat, slangen som kommer fr motorn och vidare till värmeväxlaren byts till en längre, och leds istället till beredarens värmeslinga... Sedan leds kylvätskan vidare fr beredaren till tidigare nämnda anslutningen på värmeväxlaren..... Sedan tillkommer ju matningen med vatten från färskvattentanken... Det är fyra in och ut på beredaren... På utgående för uppvärmt vatten sitter det också en termostat... Inte allt för svårt att göra jobbet själv.. 100.000..He He...! Det kanske landar på 8000 med slangar och klämmor etc ... Det finns oftast en manual bifogad med beredaren.. Bara att läsa på, och sätta igång och skruva...Lycka till..!
  10. 1 poäng
    Då bör du nog ta en titt på Thinsulateisolering. Kolla på lackman.se.
  11. 1 poäng
    Eeehh say what. För det första så hade jag inte läst det inlägget, kan bli jobbigt att läsa alla inlägg i alla trådar. Sen hade inte min kommentar något med TS fråga att göra, utan till dom som går i taket då man nämner elverk. Så tagga ner lite.
  12. 1 poäng
    Kan meddela att epoxitanken funkat strålande första sommaren. Ingen lukt, och skitmycket volym ;-)
  13. 1 poäng
    Jag skulle nog börja med att försöka fixa till de existerande förgasarna och kanske uppdatera till ett elektroniskt tändsystem om det inte redan finns på din motor, det är MYCKET billigare än att börja anpassa en motor med mekanisk insprutning. En tvåports Weber är inte dumt det heller men den kostar ju en hel del den med. Att förgasarna skulle vara utnötta är knappast troligt, få av oss hinner köra så mycket båt att det skulle ske. Troligen är de bara skitiga och har dåliga membran i accpumparna då får man ju inte frampumpat bensin för starten. De där Solexförgasarna är ett modellexempel på enkel konstruktion när det gäller förgasare. En packningssats innehåller förutom packningarna också nya accpumpsmembran, flottörventiler och tomgångsnålar. Att skruva loss förgasarna och rengöra dem är ett lagom jobb för en lördag. Att göra det när de sitter på motorn i båten är inte så lyckat, att jobba på ett arbetsbord är mycket bättre. Hygien är en hederssak :-) Om man inte har tillgång till en ultraljudstvätt så går det bra med förgasarrengöringssprej och lite tryckluft, eller helst alla tre... Själv googlade jag fram en manual på hur man renoverar och grundinställer förgasarna och det var också enkelt även om det kräver lite noggrannhet. Mitt tips är att grundinställa spjälläge och tomgångsskruvar på arbetsbänken. Sedan skruvar man fast förgasarna på motorn och synkroniserar gasreglagen på plats. Det går lättare om man inte skruvar dit locket på förgasarna förrän man har justerat synkroniseringen. Då kommer man åt mycket bättre. På bilden går jag emot min egen rekommendation och har inte täckt över de öppna förgasarna, jag hade ett YOLO-moment där... Mitt tips för hjälpmedel vid synkroniseringen är blompinnar fastklämda på krokodilklämmor som sätts fast på spjällgafflarna. Med dem på plats ser man genast om någondera spjället reagerar före det andra. Här hittar du en manual för renovering och grundinställning.
  14. 1 poäng
    Hmm... nånting fel med accelerations-pumpningen? Har efter litet googling förstått att dessa Solexförgasare kräver en särskild startrutin där man i brist på choke istället flödar in en extra dos bensin? (Alltså så att inför kallstarter bör man pressa fram gasreglaget till maxläget ett kort ögonblick vilket då normalt skall ge en extra pumpdos bensin, se filmsnutten HÄR.) TS Tumlehed är nog välbekant med denna rutin sedan tidigare år? Förmodar även att detta är välkänd rutin bland er AQ151-ägare, dessutom noga beskrivet i bruksanvisningen? Men... måhända har nåt hänt med gasreglagets förmåga att mekaniskt pumpdosera jämfört med tidigare år?? Bara en fundering. Ps. Börjar faktiskt så smått att gilla Solex gamla kallstartsmetod, "pump-skvättande" istället för chokens extrasug via munstyckena är nog inte helt fel!? (Kräver rimligen mer påpasslig aktivitet ifrån kunnig båtförare jämfört med traditionell choke* under tiden som motorn långsamt värms, men men?) *) Choke=att kväva. Stryps luftinsuget så ökar tryckskillnaden/suget genom bensin-munstyckena med påföljd att mer bränsle "förgasas", med andra ord fetare bränsle-gas. Extrafet bränsle-gas är nödvändig vid kallstarter eftersom en `förgasare´ knappast gör skäl för namnet. Blir bara en finfördelad sprej typ blomspruta, alltså inte en riktig gas utan snarare en aerosol med små vätskedroppar. (Den slutliga förgasningen sker sedan av värmen hos en varm motor då insugsgasen passerar det avgasupphettade grenröret, detta med förgasning av små aerosoldroppar är energikrävande och är såvitt jag begriper grundorsaken till att kallstarts-anordningar alls behövs.)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...