Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-09-14 på alla områden

  1. 1 poäng
    Här ( https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx ) läste jag om rekommendationen att inte använda "finoljor" i den typen av små lågbelastade dieselmotorer som används i segelbåtar. Har något minne att de äldre mineraloljorna gav bättre tätning och bättre kompression. Oljan är ju inte bara till för att smörja lager utan även att lägga en oljefilm i cylindern så att det blir tätt mot kolven. Honingen i cylindern är ju gjord för att oljefilmen ska sitta kvar och täta. För mycket "slökörning" och tomgångskörning (batteriladdning) sätter igen dessa slipspår, oljan häftar inte lika bra till cylinderloppet (sök på "bore glazing"), kompressionen blir sämre och motorn svagare. Dieselmotorer ska ges tillfälle att anstränga sig med jämna mellanrum för att må bra och inte koxa igen. I instruktionsboken till både min gamla Yanmar (2GM20 sent 80-tal) och min nuvarande (3YM30) så anges vilka klassningar som motoroljan ska ha. Det är inte klassning för syntetolja. För turboladdade motorer gäller säkert andra rekommendationer, de belastas ju hårdare. Men där har jag inte samma koll.
  2. 1 poäng
    Tack för alla tips, vi ska testa oss fram och hoppas båten blir ren och fin😀
  3. 1 poäng
    Tjusigt de där har du bränt ihop fint.
  4. 1 poäng
    Blanda oxalsyran i tapetklister, så få du en tixotrop gegga som kan få sitta kvar i någon timma och göra god verkan. Lär vara bra enligt en båttidning och min brygganne. Även rabarberkräm lär vara bra, den innehåller ju en typ av oxalsyra.
  5. 1 poäng
    Havstulpaner har ett kalkskal som löses upp med syra. Att polera bort dem är nästintill omöjlig. De är ju stenhårda. En variant av snäckborttagare: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg_Batvard/Polering_Rengoring/Batvard_Ovrigt/BARNACLE_REMOVER_SHARKBITE?id=09139 Det finns fler alternativ. Kolla i din närmaste båttillbehörsbutik.
  6. 1 poäng
    http://lasselundell.se/oxalsyra.html
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Ja, det är verkligen skillnad i hur gamla och moderna båtar är byggda, det vore intressant att se hur ett test liknande det i filmen nedan skulle gå med en modern båt: https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning
  9. 1 poäng
    Skickade ett mail för drygt en månad sedan och har inte fått något svar ännu, så jag har idag skickat en påminnelse och bett om ett svar. webbkontakt.sjofart1@transportstyrelsen.se
  10. 1 poäng
    Problemet är att balken stabiliserar upp hela båten även fast du plastar så blir de inte starkt igen, så det är bra om balken får förbli hel. Hahaha nä ingen kritik mot tillverkaren, det är många båtar som görs idag som ser lika illa ut.
  11. 1 poäng
    Det är inte helt okänt att många moderna skrov är lite väl tunna. Under normala förhållanden så håller de nog bra men det finns de som har skrov som flexar en del pga av kölen. Samma med en grundstötning, moderna skrov brukar få ordentliga skador. Nu ska man inte gå på grund men det säger en del om styrkan i skrovet. Moderna inredningar är mycket laminat och div konstgjorda material. Inget som går att renovera i framtiden. Titta på en hyrbåt i Grekland där vatten kommit åt skottens nederkant osv. Det är som att jämföra en IKEA spånskivemöbel med en gammal byrå gjord i riktigt trä. IKEA möblerna fungerar utmärkt men de blir sällan gamla. Om det är gammalt och sunkigt så tittar man på fel båt, titta istället på något som är välskött och underhållen. Designen är som den är, moderna båtar är ofta ljusare och mera praktiska. Köper man en äldre båt med utbytt motor, nyare segel osv så är den minst i samma klass som en båt från början av 2000-talet. Om det inte är bytt så är det nog en hel del som är i behöv av det på en 2000-talare. Nu finns det också skillnader på moderna båtar men någonstans under 40-fot så är tillverkningen väldigt prispressad och de som köpte båten från början ansträngde sin ekonomi till det yttersta och har ofta inte haft råd att sköta/uppdatera. Teakdäck är det bästa tänkbara däcket och om det sköts håller det i 30 år. Men det är en stor kostnad när det ska bytas och man ska vara beredd på att kunna ta den kostnaden. I år har det sålts flera stycken Rasmus 35 för 4-500tkr. Helt renoverade, några år gamla motorer, segel mm. Omlackerad inredning och skrov. Normalpriset för en Rasmus är kanske 250tkr och då brukar de vara ganska välskötta, de är ju byggda med stor kvalitet. Ändå tror jag att det kan vara en bra affär att köpa för 450tkr. Den båten kommer segla länge.
  12. 1 poäng
    Jag har pratat sugtömning med flera båtägare i sommar, både nya och gamla bekantskaper och majoriteten har inte ens provat för "det verkar så krångligt" och en del förutsätter att "de där pumparna funkar väl aldrig ändå" och det är ju så mycket lättare att bara trycka på knappen ombord och tömma i havet - klart på några sekunder. Sen kan ju vara svårt att vara motiverad om man läser vad Per_62 länkade till.
  13. 1 poäng
    Skall du köpa ett hemmabygge. Förr kunde man se fabriken där skrov och det mesta av plastjobben gjordes, hemma från min tomt. Den byggnaden är för längesen riven och ersatt med en Konsumbutik. Funderade själ på en dylik i början av mitt seglarliv, men det skar åt ett annat håll. Lycka till
  14. 1 poäng
    De bästa oljor som fanns när motorn konstruerades är sämmre än dagens sämsta oljor. Så resonerar åtminstone jag. Däremot tycker jag att man skall byta olja precis innan man tar upp båten (om man nu gör det). Orsaken till det är att det finns en massa tillsatser i oljan som effter hand oljan används bryts ner. Känns bättre att ha ny olja med minimalt med vatten och andra föroreningar i samt väl fungerande tillsatser som exempelvis förhindrar korrosion under vintern.
  15. 1 poäng
    Så har då denna blåsiga kalla sommar kommit till ända. I söndags var det dags för upptagning och hemtransport. Kunde konstatera att i år var ett skitigt år, aldrig varit så mycket påväxt, antagligen ett kvitto på lite båtåka mot andra år. Efter sedvanlig tvätt togs beslutet att göra det sista på denna uppdatering, nämligen lyfta motorn. Så igår onsdag anslöt Berntsen marin samt epoca Leffe. Leif som har lika båt som mig åkte hit från Eskilstuna för att vara en hjälpande hand vid lyftet, TACK Leif för din värdefulla hjälp. Leif finns här på mg , och det är kul att träffa folk härifrån mg i verkligheten Tack även Arild Berntsen för toppjobbet vid detta lyft, inte en repa inte ett urslag i gelcoat. Och jag vill lova detta motorrum är idiot konstruerat, något trängre än detta får man nog leta efter. Att få ur denna järnklump på 600 kg är i sig en fjäder i hatten. Mycket skruva blev det och trångt vi fick demontera en hel del komponenter för att komma åt motortassar, samt för att det skulle gå och lyfta ur motorn ur detta trånga hål. Arild övervakar så allt släpper när vi börjar lyfta med lastmaskin samt taljor. Det börjar röra sig där nere i hålet. Mr cool övervakar så allt följer med.Leif i lyftar tagen tre taljor den bakre måste bort och nr 3 strax kopplas på. Notera att balken ej har kapats, de flesta brukar såga av plast balken mellan motorrum och akterlucka, för att kunna lyfta rakt upp, vi gör som motorn monterats. Börjar bli tajt man har 10 cm tillgodo i framkant. Till väders värsta momenten är till ryggalagda. Nu så är vi på väg.Ute det kändes riktigt nice när den hängde utanför båten. Vidare efter lyftet demonterades skölden i sin helhet, den ska blästras lackas och förses med nya enheter trimkolvar, strumpa, samt kablaget till trimmet. Hela proceduren gick över förväntan, cirka 3,5 timme tog detta. Och alla tre hade uppgifter, det fattas alltid händer när det är trångt och bökigt. Motorn lastad på kärra för isärmontering och uppdatering, detta återkommer vi med under hösten . Berntsen har fått förtroendet att gå igenom motorn. Bilder kommer läggas upp under den fortsatta uppdateringen. Ventiler ska gås igenom, turbon ska på renovering packningar tätningar ska bytas. Dieselpumpen kommer lämnas in för översyn, spridare provtryckas och motor blästras samt lackas om. Det värsta är dock kvar återmontering av maskin i nyrenoverat motorrum. Bra jobbat allihop Arild har nog lika mycket jobb som mig själv innan allt är klart i båten samt återmontering av sköld byte av slangar till servopump mm.
  16. 1 poäng
    Denna olja använder jag i min MD6A, som ju är nästintill samma motor: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/
  17. 1 poäng
    Hur mkt kultryck hade du när stolpen var framflyttad? Kanske inte är så mycket axeln behöver flyttas framåt så det ändrar inte körbarheten märkvärt. Blir ju bättre vid upptagning/sjösättning då inte hjulen behöver går ner så långt i vattnet.
  18. 1 poäng
    De lite äldre dieselmotorerna ska ha en vanlig mineralolja med klassning för dieselmotor. Inte någon fin hel- eller halvsyntetisk olja.
  19. 1 poäng
    Kul läsning! sitter lite i samma sitts som dig men ännu inte hittat båten, av nån anledning har jag bestämt mig för en Rasmus. har aldrig varit ombord på en segelbåt men fantiserat ihop att det ju vore fantastiskt med segelbåt. Har också tänkt segla hem den till vasa så rutten blir ju snarlik!
  20. 1 poäng
    Gåtan är löst! Saken är den att jag har en ganska rejäl astigmatism (jag tror många kallar det "brytningsfel" även om ju de flesta synproblem som kräver optisk korrektion är brytningsfel). Jag upplever det bara som ett problem när jag arbetar vid en dator och i några andra situationer. Jag klarar mig alltså bra utan glasögon i vardagen, i synnerhet när det är ljust, eftersom pupillerna drar ihop sig då och skärmar av mycket av defekterna i linserna. Fram till i våras hade jag bara glasögon inomhus, men för att inte glömma av att ta med glasögonen till jobbet (nytt jobb från mars) bestämde jag mig för att alltid bära dem. Men, inte när jag är vid båten eller i båten. Jag har bara ett par, och vill inte bli av med dem. Skaffade dem sommaren 2003, och vill ogärna punga ut med nån tusenlapp på nya glasögon i onödan, så därför använder jag dem inte när det är mycket större risk att tappa dem, som när jag håller på med båten. Och, resultatet av det är att jag kisar ofta när jag ska se detaljer skarpare utan glasögon. Vilket oftast är fallet när jag är vid kaj eller nära land i båten. När jag är längre från land är det sällan nåt jag behöver se lika skarpt, så då kisar jag sällan. När jag väl kisar är det lätt hänt att ögonfransarna kommer in i ögonen (mina är långa och oregerliga) och då irriterar ögonen. Med vindens hjälp. Och då svider det till ordentligt. Här har vi alltså förklaringen. Åtgärden får bli att försöka tänka på att inte kisa så ofta, särskilt inte i motvind, när jag är på eller nära havet.
  21. 1 poäng
    Hur är skicket på en sådan båt om 10år? De är tillverkade med tunnast tänkbara och billigaste material. Hur är ett tunt, flexande skrov om 10 år alltså när båten är runt 25 år gammal? Hur kommer priserna att se ut då? Jag vet inte men en 30-40 år gammal båt med utbytt motor mm tror jag håller längre. Teakdäck är inte att be om problem, det är bara en framtida kostnad.
  22. 1 poäng
    Nu sätter jag på popcornen! Aversion mot elverk handlar bara om den svenska avundsjukan, eller hur var det...? Kan bli en bra kväll...
  23. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...