Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-08-22 på alla områden

  1. 3 poäng
    Annars kan man skaffa ett par sådana här sjösjuke-glasögon med egen horisont. Kanske funkar, vad vet jag. Å andra sidan blir jag nog hellre sjösjuk än visar mig offentligt med dem på.
  2. 2 poäng
    Jag var med på Tjörn runt. Vi startade i Grupp 3. (Coastal / stora banan) Det enda luriga delen av tävlingen var när åskan drog över med kraftig vind i några minuter annars var det varken mycket vind eller vågor. Vinden var ca 8-10 M/s och vågorna mest längre. Dom flesta tävlare åker nog inte runt och kör "farligt" med båten. Dom kör med mindre marginal däremot. Det är en väldigt bra erfarenhet att vara med några som tävlat ett tag för att se hur dom hanterar båten och olika situationer.
  3. 1 poäng
    Den är väl inte så mycket konstigare än andra frågor som behandlas på MG och liknande forum. Ganska intressant tycker jag. Ger ju många vinklingar på ämnet, men som alltid när det gäller forum på nätet och egentligen allt annat - man får sovra och ta en del med "en nypa salt" Det är väl egentligen det som är felet med Östersjön - för lite salt. Dvs vi skulle behöva fler stormar -fast då tycker en del - det blåser redan för mycket!?
  4. 1 poäng
    Lagerhuset som sprängt avgastrumman pga korrosion, vanligt på dessa motorer.
  5. 1 poäng
    Det blir ganska missvisande när du länkar till en film med schysst seglingsväder och sedan beskriver vädret någon annanstans. Jag kan dock förstå hur man tycker det är lite obehagligt att rulla runt i en liten segelbåt utan segel. Men ärligt talat, vem gör det? Jag blir nästan sjösjuk av blotta tanken. Angående extrapolering tycker jag Wikipedia uttrycker det bra. https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrapolering
  6. 1 poäng
    Det är ju hela forumets idé; någon presenterar ett problem, några andra har lösningar. Sedan kan frågeställaren välja att lyssna på de som kommer med förslagen eller inte. Vi är många med egna erfarenheter som mer än gärna kommer med tips av den här typen. I det här fallet kommer det funka bra, man kan behöva laborera lite med hur hårt man drar åt snöret bara.
  7. 1 poäng
    Bra idé! Det ska jag testa.
  8. 1 poäng
    Hej igen raol, tänkte på en sak, eller fler. Du är ju har jag förstått cyklist, jag med, utsätter mig för stora risker i trafiken och det gör ju du med. Är du lika orolig då som när det blåser? Du bor förstår jag i Göteborg, en storstad med spårvagnar, skjutningar och massor med risker. Du vistas säkert i ditt kök och badrum, de 2 farligaste platserna som finns med stor skaderisk. Läste i en tidigare tråd om ditt problem att reva, det är ofta knepigt om man inte har ett avancerat system så pröva att reva innan du lämnar hamnen, välj en dag strax ovan din trygghetszon, lämna hamnen och segla runt några timmar, då slipper du mycket obehag. Och ursäkta mig, ingen erfaren seglare skulle utsätta dig för "farliga saker". Vi värnar om både våra båtar och oss själva. I våras tog jag ut en (då) mycket orutinerad seglare en dag, du kan läsa hans upplevelse här: https://sailingbluenote.wordpress.com/2017/05/18/giant-steps/
  9. 1 poäng
    Det som man skall tänka på är noggrannheten och inte stressa... Acceptera att det tar sin tid. Själv köpte jag en borrjigg för att verkligen borra hål vinkelrätt mot akterspegeln. Kolla också om rigglängden på båten och motorn verkligen är samma INNAN du börjat borra. Kanske bäst att från början lyfta motorn så att kavitationsplattan ligger ca 18 mm högre än skrovet. Men annars är din tanke rätt, jag gjorde likadant vid min montering, dock lyfte 18 mm från början. Motorn skall sitta exakt i centrum. En annan tanke är att redan från start byta ut kabelstyrning mot hydraulisk styrning. Annan bra sak är att ha en lyftanordning så man kan enkelt lyfta motorn när man monterar den för att kolla att varje steg blev rätt, jag köpte biltemas motorlyft för ändamålet (Fast jag hade 40 hk motorn som vägde 88 kg).
  10. 1 poäng
    Jag seglar nästan uteslutande ensam eller med mina barn som är åtta och tio år - de åker mest med. Det är inte svårt att hålla i ett snöre till skotskenan samtidigt som man styr.
  11. 1 poäng
    För mig och många andra seglare handlar det mycket om att maximera VMG, dvs fart mot mål, på en kryss. Då handlar det om att inte bara göra maximal fart genom vattnet, utan också se till att båten kränger lagom samtidigt som farten inte blir för låg för att inte få så stor avdrift. Det är liksom det som är det roliga, det som är utmaningen i seglingen. För lite segel gör att man bara åker fram och tillbaka på samma fläck - man skall ha LAGOM med segel, vilket ju är svårare att ordna i en byig vind eftersom det som är lagom ena stunden är för lite eller för mycket nästa stund. Man kan då gå två vägar: 1. Den räddes väg, minimera segel för att det inte skall vara läskigt. Tyvärr är detta inte så effektivt sätt att segla, och seglingen blir rätt trist. 2. Den effektives väg, ha segelsättning som är lagom i vinden som råder mellan byarna och lova upp och samtidigt vagna ner storseglet i byarna. Man tar sig då effektivare fram, båten stampar inte lika mycket i vågorna och man kan tillryggalägga större sträckor på samma seglad tid. Dessutom är det kul när man lärt sig detta.
  12. 1 poäng
    Hur aktiv man måste vara i sin segling beror inte bara på båtens egenskaper utan också på vilka vindar man har. Blåser det 8 m/s med 12-13 i byarna så blir det oundvikligt så att man måste vara rätt aktiv i de flesta båtar om man vill segla så bra (fort) som möjligt. Det funkar ju inte att reva när grundvinden är 8 m/s, men de flesta båtar kräver att man släpper lite på skoten när byarna kommer. Mackey
  13. 1 poäng
    Sjö-/åksjuka är en konflikt mellan balans och syn. Om du fixerar på något som inte rör sig och sitter i något som rör sig, så blir du åksjuk. Sen kan man bli mer eller mindre påverkad. Ofta beror det på hur bra balans man har. Bra balans = större anlag för att bli åksjuk. Att sitta i en rullande båt nere i ruffen och sortera verktyg är att be om det. Kanske det absolut sämsta man kan göra. Verktygen rör sig/gungar inte (synen) medans båten gungar (balans). Gungar båten och man måste vara nere kan man inte fokusera långa stunder på saker nere i båten. Släpp blicken för att titta ut då och då, så blir det bättre. Ska du vara en längre tid nere i båten är det enda raka att titta ut hela tiden eller att blunda, t ex att sova. Visst, det gungar fortfarande, men du tar bort synintrycken och då kan du inte bli åksjuk. Du kan tycka att det är obehagligt, men det är inte åksjuka. När man är uppe och ser vattnet, t ex styr, får man en referens (horisonten, öar, saker i vattnet) och konflikten mellan syn och balans försvinner. Stirra ner i durken eller på en bogvåg är inte heller bra. Då kan man lika gärna sortera verktyg i ruffen. Lyft blicken och titta på något annat än något på båten. Barn som har tråkigt är oftast nere i ruffen och läser/spelar/ritar. Inte konstigt att de blir åksjuka efter ett tag. Hundar likaså. Ingen plats är riktigt bra så länge de är nere i båten. Mat som hjälper vet jag inget om. För mig är det så att jag inte kan äta något när jag börjar bli åksjuk. Då blir det bara värre. /R
  14. 1 poäng
    Jag har nu installerat ASC rp i vår Aquador 26ht, bara hunnit mer en kort testtur och det verkar bra. Kan återkomma med rapport om någon är intresserad.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...