Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-08-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Schottkydiod mm kan med fördel köpas av Electrokit, t.ex. https://www.electrokit.com/1n5817-do41-20v-1a.44216 De har också massor av annat nyttigt för den elektronikintresserade. De är billigare än Elfa, och levererar snabbt. Värda att känna till.
  2. 2 poäng
    Men rent krasst - i juli finns två väderlägen i landet. Dels är det lågtryck som pumpar in väster ifrån, som det varit i år. Då blir det ostadigt, svalt, regn. Dels är det högtryck som parkerar över ryssland och skickar in värme österifrån. Då blir det varmt, stadigt väder med soliga dagar under längre period. Båda väderlägena är lika typiska för svenska sommaren, det är lite lotteri hur det blir. Och visst är det trevligt med soliga varma dagar, men utan regnet och det svalare klimatet skulle inte landet vara så vackert grönt som det är; glöm aldrig det.
  3. 1 poäng
    Kul med en snip-tråd. Vi blir förmodligen ägare till en dylik farkost om en vecka. Så det blir torrsegling och lite fixande över vintern och för en gång skull ska vi försöka komma i vattnet före 1/8 :-) Lillbåten får bli kvar som projekt.
  4. 1 poäng
    Jahapp... återuppväcker detta. Det blir ju långt färre körtimmar under sommarsäsongen än vad man inbillar sig mitt i januari. Sommaren kommer med diverse olika projekt. Några ordentliga utfärder vill det liksom bara inte bli. Men det innebär ju att man får fortsätta drömma och det i sig är ju positivt. Här om dagen kom jag mig ändå för att tillbringa en hel - ja en hel - dag ute. Visserligen var jag inte så långt eftersom båten inte toppar fullt 40 knop, men tillräckligt långt för att tappa sikten med fastlandet i alla fall (ja det är ju långt... verkligen...). Har tidigare endast kört längs kusten för att ta del av och bekanta mig med diverse farled, öar och... ja.... kuststräckor. Men den här båten har fram tills nu egentligen bara gått "på provkörningar". Den har bjudit på diverse arbete och krångel, så all körning har varit testrundor för att kolla så att allt fungerar till belåtenhet. Det gör det inte riktigt än men åtminstone så att jag nu kan lita på de elementära bitarna. Därav läge att våga släppa fastlandet ur sikte. Den här gången skulle jag åka ut till en gammal Sjöbevakningsstation (Mickelsörarna) och helt enkelt tillbringa tid där ute. Jag har ca 40 minuter från hemmahamnen ut till "öppet hav". I bilden ovan är det fortfarande ett smalt sund som ska passeras innan Kvarken öppnar sig föröver. 225° kompasskurs. Där framme precis bakom horisonten ligger Mickelsörarna. Har inte hunnit fixa någon deviationstabell än, Nu tog jag inte upp någon enslinje för att göra det heller. Men med lite positionsjämförelser mellan kartplottern och sjökortet kunde jag göra vissa enkla noteranden. Vyn mot sydost. Skymtar de yttersta holmarna i skärgården söder om Nykarleby. Nada akteröver. Båtens navelsträng är kapad. Nordväst. Kunde man se över krökningen skulle Holmön ligga ungefär ditåt. Några vita prickar gick med spinnaker norrut på horisontstrecket. Jag är en sjökortsmupp. Känner mig oerhört naken utan papper. Kummelskäret vid Mickelsörarna. Hamnen är skyddad och relativt djup. Jag och mitt sällskap gick vandringsleden på Kummelskär. Jag är småkrypsnörd och vi letade spindlar ett par timmar. Därefter gjordes det upp lite eld så att ett par korvar kunde fixas till. Sjöbevakningsstationen var bemannad fram till 1993. Därefter togs den över av Forststyrelsen och numera kallas den Naturstation. Sommartid är det öppet med kafeteria, kiosk och enklare mat. Man kan även övernatta i stationsbyggnaden (mot någon avgift). Kafeterian stängde 6.8 så vi var några dagar försenade. Men vad gör väl det? Ved finns vid eldstaden och man sågar & klyver för det behov man har. Nu var det iofs inte mycket ved kvar, men säsongen lider mot sitt slut. Personligen gillar jag stället oerhört mycket. En tjusig plats (som jag tillbringat ganska mycket tid på). Rekommenderar ett strandhugg om någon letar sig förbi. Men håll er i farleden där sådana finns. I den här skärgården finns miljarder och åter miljarder stenar. För några veckor sedan sjönk en 46 fots topputrustad motoryacht efter möte med sten i lite hårdare väder. Kompasskurs 55° hemåt. Men jag måste som sagt fixa med enslinjer o.dyl. vartefter för att verkligen fixa den där tabellen. Jag är nämligen också en tabellmupp. Vinden och solen i ryggen på hemvägen. Alltid lika fint att komma in i fjärdarna utanför hemmahamnen när det lugnat sig till kvällarna. Tre sjömil kvar.
  5. 1 poäng
    Motorerna oaktat skulle jag ta en båt med ankarspel framför en med teak alla dagar i veckan. Trä är trevligt, men även ett aldrig så litet teakdäck kräver kärlek och underhåll - vilket i det långa loppet kräver att du gillar att pyssla med det. Jag slipper gärna ;-)
  6. 1 poäng
    Ja, den var lite skrämmande. Jag gick strax utanför det första märket efter giren av ren självbevarelsedrift! Kanske muddermassorna rentav lagts vid sidan av fåran, bort från bryggorna? Flötet mitt i viken fanns inte heller på sjökortet. Undrar vilken märkning det hade fått...
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Tack för era snabba svar . Nu lärde jag mig visst någonting idag, yey
  9. 1 poäng
    Fniss,, Ser ut som om Peter är snäppet snabbare än mig idag... =) Tror bestämt att jag tar och seglar istället ( idag ombord min plastbåt... =)
  10. 1 poäng
    Att avlägsna plasten ifrån en träbåt är nog inget att rekommendera.. Ett jättejobb som ytterst sällan genomförs. Då får man nog vara en ytterst kunnig och kompetent träbåtsälskare. Vill du ha en träbåt så anser jag nog att det är bäst att du finner ett exemplar i gott skick och sedan håller båten i skick.
  11. 1 poäng
    Den har säkert blivit plastad av en anledning; brukar vara pga läckage av olika anledningar. Köp en ren plastbåt eller en träbåt istället.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Oftast när man hör talas sägas att en snipa eller bohusjulle eller dylikt är"plastad" så rör det sig om en träbåt där någon har bestämt sig för att nu är det dags att plasta... Om detta har skett för att förlänga båtens livstid eller för att ägare har ansett att de tröttnat på att ösa skall jag kanske inte spekulera i. Rörande plastbåtar/glasfiberbåtar så kan man behöva lägga på lite ny plast ibland, då oftast för att fixa till de skador som uppkommit vid hastig och oplanerad kontakt med fasta land... En plastbåt som ej har råkat ut för något slags yttre påverkan behöver man i regel inte plasta om.. Inom kort så kommer nu den här tråden troligen att handla om huruvida en plastad träbåt är en katastrof eller om plastandet är ett ypperligt sätt att förstärka och förlänga livet på flytetyget... Fair Winds Stefan
  14. 1 poäng
    Hejsan. Jag bytte först linan men det blev inte så stor skillnad. Sedan bytte jag hjulet och då fungerade det perfekt. Så mitt tipps är att byt hjulet först. /Göran
  15. 1 poäng
    Utan att veta något om just D3:an så hade jag nog - allt annat lika - gått på dieseln alla dagar i veckan. Bättre förbrukning, säkrare i stösta allmänhet och sannolikt bättre andrahandsvärde och/eller lättare att sälja den dagen det blir dags. Årliga servicekostnader är inte nämnvärt högre (även om många vill få det till det). Däremot kan förstås gröna reservdelar vara väldigt dyra om något går sönder (och det gör det ju förr eller senare). Men det är ju inte direkt gratis på en bensinare heller.
  16. 1 poäng
    Men i år va det faktiskt trendbrott. De va lite varmare på midsommar än nyårsafton
  17. 1 poäng
    Bohuskusten är ju den enda kuststräckan i Sverige som INTE har skydd från västanvinden! Från Marstrand och längs hela resten av västkusten ligger Danmark i vägen ( ), och efter Ystad nånstans är ju hela jäkla Sverige i vägen!
  18. 1 poäng
    Här har det varit bra. Perfekt segling när jag seglade nedåt en sväng.. visserligen bara til hardtena eftersom jag hade kort om tid då. Den gången blev det kryss hemåt i rätt hård vind 15-20.. fast från arkö var det perfekta långbogar. Hade jag haft tid hade jag ju fortsatt söderut tills vinden vände.. så mängden tid var fel.. vädret perfekt. Sen drog jag till lettland. Perfekt havvind/slör hela vägen, höga vågor bakifrån och frå sidan.. men perfekt segling. Vi låg på autopilot, stannade till en liten middagsbrejk vid sandön.. utan att gå iland, tuffade på mellan 5.5-9 knop.. runt 7 för det mesta.. hela tiden. förutom sista 7distansen då nån stängde av vinden helt. Påväg tillbaka hade vi perfekt hallvind, då stannade vi ett drygt dygn på gotska. Påväg hem därifrån dog vinden i en timme.. men efterom de va väldigt lite vågor blev det perfekt för sill potäter å lite backgammon. Sen kom vinden och vi va i nyköping tidig på morgonen. För nån vecka sedan seglade jag norrut.. till nynäs.. det blåste nordligt så det var kryss dit, det skulle fortsätta blåsa nordligt en vecka till så planen var att vi skulle ytterligare norrut och ga gosegling hem.. Prognos ändrades, jag skulle segla själv sista dagarna.. så vi seglade till trosa å hade några pefekta dagar där. Sen drog jag å träffade lite vänner i nyköpngs skärgård och öarna runt stendörren. Perfekt segling även hem.. Nä ni som haft otur har nog varit på fel ställe bara. Här har det carit i det närmaste optimalt men varierande från och med midsommar. Saknat dom ljumma kvällarna som fanns förr.
  19. 1 poäng
    ...och tack för era heja-rop! Dessa, i kombination med det vänliga bemötandet där i väster, lockar till fortsatta turer över viken!
  20. 1 poäng
    Efter Härnösand blev det tyst i etern, och det med fog: Telefonen, och med den nätet, lämnades nämligen på 19m djup norr om Härnösand! Bassängen mellan klaffbroarna bjöd också på visst huvudbry: farledens riktning var utmärkt från båda håll, vilket i kombination med djupkurvorna ledde oss att tolka det så att babordsmärkena skulle hållas på styrbordssidan. Efter ett lätt skrap som varning och ett större, mer definitivt skrap märkte vi att vi gjort en missbedömning, men efter lite gungande kunde vi backa av och fortsätta resan. Djupet på platsen var angivet till 5,2m om jag inte minns helt snett. Från Härnösand seglade vi till Ulvön, där vi stannade en dag. Vinden hade då vänt så att vi hade 16 m/s i motvind, och det avskräckte både oss och grannen vid bryggan, en finne vars båt var nästan dubbelt större än Fidran... Vid avfärden bedömde jag vinden gynnsam för att hissa segel redan vid bryggan, så i gryningen lossade vi förtöjningarna, drog upp förseglet och gled tyst och stillsamt ut åt väster. Planen var att hinna med dtt tåg i Örnsköldsvik , en av mina tutorer hade mer bråttom hem än Fidran, men efter många timmars kämpande på kryss gav vi upp och sökte oss in till Köpmanholmen istället. Därifrån kundd han ta sig vidare hem, om än med större olägenhet. Efter att ha väntat bättre väder seglade vi, återigen i motvind, till Skagshamn för att få ett litet försprång mot de fördelaktigare vindar som utlovats nästa dag. En stadig frukost och en väderleksrapport senare tankade vi och gav vi oss ut på nytt. En kvart senare dog motorn och vi blev tvugna att dra upp seglen och kryssa ut mellan klipporna i en nästan obefintlig motvind. Nervöst att försöka göra ett slag då farten inte riktigt räcker till... Vi kom oss ut och satte kurs nordost. Tanken var att gå längre norrut, sova på saken och gå över följande dag, men då vi kom ut från kusten bedömde vi att vi lika gärna kunde ta överfarten direkt. Femton timmar senare förtöjde vi vid bryggan på Klobbskat och var på finsk mark igen. (Motorn ledsnade pga. en halvliter vatten som hade kommit in i tanken på nåt vis, bara att tappa ur vid bränslefiltret och dra runt den i sammanlagt ett par minuter...)
  21. 1 poäng
    genomgick en gråstarr operation i måndags,blev kanonbra ,ett under vad läkarna kan uträtta, efter lång väntan så nu har jag knivskarp syn igen,väldigt tacksam för våran sjukvård.
  22. 0 poäng
    Jag köpte ny motorbåt i höstas. Den låg i Varbergs hamn. Pratade lite om sugtömning med han jag köpte båten av. De var profisionella bryggseglare och bodde 300 meter från sin båtplats och tillbringade all ledig tid i båten i hamnen och såg den som sin sommarstuga. Det han berättade var lite kul att höra. Mitt emot deras båtplats fanns platsen för sugtömning och under förra året så hade de aldrig sett någon lägga till och tömma toaletten. Är det så att i vissa ställen så skiter folk i att använda den och tömmer i havet istället? I bua hamn dom är min hemmahamn så märkte jag att på hösten när det var dax att ta upp båten så åkte alla ut med båten ca 500 meter på utsidan av hamnen och bände innan de åkte tillbaka till båtupptagninge. Kan det vara så att alla åkte ut o tömde toatanken innan upptagning??
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...