Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Här kommer lite bilder från sjöräddningensdag på Gullholmen.
  2. 1 poäng
    Allra enklast, köp ett 6 m metspö, dra igenom en sladd och surra fast. Jag har en sådan som fungerar utmärkt på gränsvåg. Vitmålad och skumfylld. Vill man göra den lite mer sofistikerad så gör man en kolinjär antenn av koax som man stoppar i metspöt, man kan få 6 eller 9dB förstärkning.
  3. 1 poäng
    Ja, alltså, bygget av antennen har ju inget med sändarens position att göra, som mitt inlägg kan tolkas som, utan antennbygget får naturligtvis vara optimerat för bred bandbredd och centrerat kring 98 MHz (om du inte, som jag, är en hängiven P1-lyssnare, varför då en centrering på en lägre frekvens är bättre). Sändarens position bestämmer förstås hur antennen sen ska riktas för optimal mottagning. Fast det går ju att vrida och testa sig fram från grunden också...
  4. 1 poäng
    Jag lyssnar ibland på radio när jag är ute med båten. En liten "världsradio". Inga problem med mottagningen där jag oftast håller till, och jag har heller aldrig råkat ut för att mobilen inte haft signal. Men jag kan förstå att det finns ställen där det kan inträffa. När det gäller vanlig FM-radio så är nog den enklaste lösningen att ta reda på vilken sändare som är närmast, alternativt starkast (med hänsyn till terräng också), och sen bygga en enklare riktantenn att fästa på ett kvastskaft fäst på taket eller i nån båge. Lite aluminiumrör (1 cm diameter är lagom), en 45x45 mm regel med hål borrade på rätt avstånd (det finns utmärkta gratisprogram för att beräkna avstånd och elementlängder för ett visst frekvensomfång). Sen en koaxialkabel av lagom längd och impedans och en lämplig radio med t ex BNC-kontakt. En treelements "yagi" räcker säkert till.
  5. 1 poäng
    Svenska FM-sändningarna har aldrig varit speciellt bra på Västkusten, det märktes tydligt när man gick över till Danmark, de kunde man hör bra en bit utanför kusten. Sen är de flesta av dagens apparater inte speciellt känsliga, min gamla Sailor R109 brukar alltid fungera bättre. Många gamla bilradioapparater fungerar också. På min båt sitter en Radio/TV-antenn i masttoppen och via den får man betydligt bättre signal. På en motorbåt skulle jag nog sätta en rejäl sprötantenn för bättre mottagning. Förstärkare är alltid tveksamt, de förstärker inte bara signalen utan även bruset + att genererar lite eget brus. Men det kan funka. Moderna apparater är som sagt inte så känsliga, troligen med avsikt, vi har oftast tillräckligt med sändare. På landbacken. Det som är riktigt synd, för att inte säga idiotiskt, är att man la ner lång och mellanvågssändarna. Då kunde man höra P1i bilen nere i sydtyskland. Visserligen med lite knaster mm men det funkade. På mellanvågen kunde man höra bra hela vägen över till England och ännu längre på kvällar/nätter.
  6. 1 poäng
    Här är iallfall en servicemanual, men den kanske bara är hittepå?
  7. 1 poäng
    Haha, där ser man. Hoppas endoskopet var rent så du inte bokstavligen fick skit i tanke...
  8. 1 poäng
    Tja, vi har 50 liters tank och med besättning på två där samtliga toabesök klaras av ombord (inget fusk iland alltså ) så klarar vi oss ca ett par dygn. Ligger vi i gästhamn och bara nyttjar toaletten ombord kväll, natt och tidig morgon så räcker tanken flera dagar. Denna 50 liters tank sitter i en motorbåt på 7,5 meter men jag tycker ofta man ser större båtar i annonser som inte har större tank än vi?
  9. 1 poäng
    sea sea har färgkoden till dom flesta båtars gelcoat.
  10. 1 poäng
    Jag har haft ganska många båtar, så äve en Bayliner, den var den mest lättsålda båten av alla. Kamrater har haft och jag har tittat på 285(5), det är i mångt en bra båt! Bra utrymmen, går bra i sjön osv. Väl värd sina pengar. Om en båt drar 2,3 eller 2,5 l/nm i marschfart är helt ointressant, drivmedleskostnaden är den minsta kostnaden i båtägandet, vi kör 900-1400 nm/år, det är fortfarande den minsta kostnaden och den absolut roligaste kostnaden, eftersom man då får vara ute! Att Bayliner skulle vara hiv och skit stämde för 20 år sen, men alla dom båtarna är borta. Således är det en gammal skröna, jag kan sätta 1000 kr på att en Bayliner 285(5) är snabbare såld än vad min svensktillverkade båt är. Hur som så är skicket på båten avgörande och framförallt den tidigare ägarens vilja att underhålla båten, är det en snål människa som inte byter till rätt saker eller låter saker vara trasiga - leta vidare, det blir bara dyrt! Har gjort den resan oxå. Skall man vara krass så köper man den mest välskötta/välutrustade och dyraste båten som finns att få tag på av båttypen man vill ha - den är väl omhändertagen!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...