Jag har haft ganska många båtar, så äve en Bayliner, den var den mest lättsålda båten av alla.
Kamrater har haft och jag har tittat på 285(5), det är i mångt en bra båt!
Bra utrymmen, går bra i sjön osv. Väl värd sina pengar. Om en båt drar 2,3 eller 2,5 l/nm i marschfart är helt ointressant, drivmedleskostnaden är den minsta kostnaden i båtägandet, vi kör 900-1400 nm/år, det är fortfarande den minsta kostnaden och den absolut roligaste kostnaden, eftersom man då får vara ute!
Att Bayliner skulle vara hiv och skit stämde för 20 år sen, men alla dom båtarna är borta. Således är det en gammal skröna, jag kan sätta 1000 kr på att en Bayliner 285(5) är snabbare såld än vad min svensktillverkade båt är.
Hur som så är skicket på båten avgörande och framförallt den tidigare ägarens vilja att underhålla båten, är det en snål människa som inte byter till rätt saker eller låter saker vara trasiga - leta vidare, det blir bara dyrt! Har gjort den resan oxå. Skall man vara krass så köper man den mest välskötta/välutrustade och dyraste båten som finns att få tag på av båttypen man vill ha - den är väl omhändertagen!