Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-06 på alla områden

  1. 1 poäng
    Fick med mig garagekonst hem häromdagen, tyckte hon va lite fin... Nu är jag ingen stor-seglare men ser hon inte lite lustig ut? Har suttit och småskrattat lite. Ser ni samma knasigheter som jag?
  2. 1 poäng
    All färgen på kompassen kompassros på rattpiedestalen i sittbrunnen hade lossnat, så det gick inte att läsa den mer än väldigt grovt. Tog bort den och monterade en plotter i stället. Hade en halvtaskig monterad kompass inne i däckssalongen. Dessutom har jag pejlkompass i kikaren och en liten handpeljkompass. När jag byggde en konsoll att sätta på rattpeidistalen, att ha instrument, motorreglage mm på, ingick det ju i planen att ha även en kompass. Då jag flyttade ut två instrument från inre styrplatsen och ersatte dessa med en repiter, blev det ett hål över inne. Köpte därför en kompass för att täcka detta hål. Om jag använder kompasserna så mycket - nej, det vill jag inte påstå, men man slänger nog ett "getöga" på den allt för oftast, utan att tänka på det. När jag monterat kompassen i sittbrunnen slogs jag av att den rörde sig, varje gång jag vred på ratten. Det visade sig att man byggt på ratten med en extra ring för att få större diameter. Denna ring hade man tillverkat av vanligt "bonnjärn". Vid kontroll pendlade kompassen som mest nästan 90 grader. Jag fick byta ratt. Har man en magnetkompass är det viktigt att man har koll på deviationen och att man inte tillfälligt placerar magnetiska föremål nära kompassen. Att ha en kompass som visar fel, kan ju bli en veritabel katastrof. Nu är det ju lätt att kolla en magnetkompass när man har en GPS/plotter. Man kan ju också gå på några av de enselinjerna som finns i sjökortet och där kursen står angiven. Man måste naturligtvis ta hänsyn till den lokala missvisningen.
  3. 1 poäng
    Problemet är ju egentligen att vare sig säljare eller brukare förstår att laddaren höjer spänningen när exempelvis kylskåpets kompressor går igång. Kylskåpstillverkarna har en outnyttjad nisch här. Man kan konstruera och sälja en nätdel som försörjer kylskåpet och automatiskt kopplar ifrån kylskåpet från båten eller husbilens elsystem när landströmmen ansluts, om jordfelsbrytaren eller säkringen löser ut på bryggan eller i elstolpen återgår kylen till att ta ström från batterierna och leverpastejen klarar sig och pilsnern förblir kall (British citizens do not conveniently store their beer in the fridge, there is an old law that forbids it!) Att försörja kylskåpet via nätaggregat är en lösning, jag hade en gång en sådan, med ett relä som kopplade bort kylskåpet från båtens elsystem då landstömmen anslöts. Minns nu inte varför jag tog bort den lösningen...(kanske beroende på att jag satsade på fler solcellspaneler och sällan tar landström). Ett annat sätt är då att skaffa fler solcellspaneler, och bli oberoende av landström, om man då är observant på om man har kylskåp med ASU funktion som då kan gå på högvarv om spänningen överstiger 13,7 volt (läs i andra trådar om denna/detta möjlighet/problem). Ett annat sätt är att koppla laddarna över en timer, så att de inte laddar hela dygnet, så gör jag vintertid. Sedan är det ju aldrig fel med en "batteritankmätare" som berättar när du verkligen behöver ladda. Flera goda båtvänner saknar sådan, och laddar vid första bästa tillfälle "för säkerhets skull" trots att dom har nästan två timmars motorgång från Skagen till Smögen (ja det gick rätt fort) bakom sig och det enda ombord förutom LED-lampor och snålt kylskåp som drar ström är en liten espressomaskin... Jag har skrivit det tidigare, att jag många gånger observerat när både motorbåtar och segelbåtar kommer i hamn, är det landströmskabeln som först kommer upp på bryggan, därefter förtöjningslinor och pinkenödiga hundar samt glassugna barn... Det har gått hysteri i det där med laddning. Detta i och med att alla skall ha kylskåp och att landströmsanslutningarna på bryggorna ökat i antal. Jag säger inget om seglare som verkligen seglar, då behöver man ladda! men handen på hjärtat, i större och medelstora segelbåtar med ordentliga inombordare, hur många hissar egentligen seglen om det är tvärs emot eller svaga vindar? lättare att starta upp "pentagenuan", "yanmarstoren" eller vad man nu har för täcknamn. Sedan är det ju då "långliggarna" som behöver ström, inget sagt om det. Och då alla som inte har en susning om hur mycket "kräm" de har kvar i sin batteribank och då laddar för säkerhets skull och laddar sönder batterierna. Även startbatteriet skall laddas med laddare... vilket vi redan tidigare här konstaterat är onödigt, iallafall under den korta delen av året vi använder båten (eller husbilen). Batterier skall arbeta, de skall laddas ur lagom mycket, laddas upp på rätt sätt och laddas ur lagom mycket osv... Solcellspanelerna har väl aldrig tidigare varit mer prisvärda eller direkt billiga som nu, dess regulatorer kan ju däremot kosta en del, men klart 15 meter landströmskabel är ännu billigare... (de lyxiga gula kablarna kostar väl ungefär som en 100-wattspanel...)
  4. 1 poäng
    Hej igen! Pratade med Sunwind och mycket riktigt så ska det inte vara på detta sätt och det var inget känt fenomen heller. Åkte ner med kompisens enhet som han inte haft några problem med i sin båt men började med att sätta på min radio innan jag gick på regulatorbytet. En stor förvåning uppstod när det var helt okej ljud, visserligen var det störningar men dagen innan kunde man knappt höra vad som sades. Ryckte säkringen mellan regulatorn och batteriet och ljudet blev ännu bättre som sist. Satte i säkringen och ljudet försämrades men fortfarande inte lika mycket så det blev ohörbart. Ja,ja... Bytte regulator och fick samma fenomen... Eftersom kompisens båt inte hade några problem med sin regulator måste problemet ligga i min båt på något sätt... Har ingen annan utrustning på vid testet såsom ledlampor mm. En parameter som jag inte kunde ta hänsyn till igår vad strömstyrkan från regulatorn. Det var molnigt så laddade inte mer än någon ampere. Vid första installationen hade jag 5-6A laddning så det kanske är en anledning till att störningarna var mindre nu?!? Funderar nu på att sätta ett störningsfilter för att prova. Har ej bestämt mig om jag ska sätta den mellan batteriet och regulatorn eller innan radion. Är det regulatorn som pulsar ut störning i mitt känsliga elsystem bör den kanske sitta där i mellan?!? To be continue...
  5. 1 poäng
    Låter spontant som att motorn får för lite luft... det funkar fint när du kör försiktigt, men när du gasar på får motorn för lite luft. När du gläntar på kåpan (antar att det är det du menar med "locket") så får den luft och går fint igen... Kolla luftfiltret...
  6. 1 poäng
    Min fru har en Samsung som jag hatar, jag hade HTC som jag gillade, bytte till Huawei som jag också gillar. Har inga uppgifter i molnet (vill inte ha) så det är lite pyssel att byta lur. När ljudet i HTC började dö bort borstade jag av högtalarhålen med tandborste och körde dammsugaren där, det hjälpte.
  7. 1 poäng
    Jag håller inte riktigt med. Var två ggr i Öregrund förra året, problem båda gångerna. Sugtömningen i Finnhamn funkade inte för några veckor sedan. Stora områden saknar helt möjlighet att tömma toatanken. Flera hamnar saknar sugtömningsanläggning, bl.a. Klintsundet och Husarö. Fejans sugtömning har fel koordinater. Mm, mm. Ett smörgåsbord med problem även i Stockholms skärgård, men det blir förhoppningsvis bättre. Mackey
  8. 1 poäng
    Aaah, det där med användarnamn och lösen till googlekontot.... Det missade jag att lägga på minnet till min första med för omkring 10 år sedan. Numera inser jag att det är det enda lösen man faktiskt MÅSTE lära sig eller tatuera in nånstans. Alla andra livsviktiga uppgifter sparar man ju i mobilen, när den dör eller blir snodd var det ju skitsamma, om man bara kan logga in på en ny. Googlekontot är ju nyckeln till hela ens liv numera, jag hade inte ens klarat en arbetsdag utan det. Så Georg, SPARA dina nya uppgifter nånstans, skriv dem på köksväggen eller vad f...n som helst, din nya lur kommer dö en vacker dag också. Men det är bara en skärm, allt innehåll finns på ditt googlekonto precis så enkelt som du vill ha det, tryck på ON och logga in bara.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Är detta ett problem som främst berör Bohuskusten? I Stockholms norra skärgård där vi vistas, upplever jag att sugtömningen fungerar klanderfritt.
  11. 1 poäng
    Sparas inte dina kontakter i någon Google-tjänst? När jag byter telefon behöver jag aldrig föra över något från den gamla, inte ens applikationerna som är installerade, de dyker in så snällt igen så fort man loggar in med sitt andriodkonto. Bilder har jag däremot inte lagt upp i molnet...
  12. 1 poäng
    Blev det XL-rigg också? Ser grymt bra ut! Snyggt plastat och tror du gjorde rätt med baljan under och höjningen av akterspegeln:)
  13. 1 poäng
  14. 0 poäng
    Jag var på vippen att skriva en liknande kommentar!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...