Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Zenit

Tyger

Rekommendera Poster

Gäst Zenit

Måste man ha specialtyg för dynorna och madrasserna inne i båten för några hundra kronor/meter. Funkar det inte lika bra med vanligt möbeltyg för hundra-tvåhundra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det möbeltyg som är så billigt som 100-200kr? Jag har kikat runt på båttyger och möbeltyger. och de jag har hittat har legat på allt i från 400- 700kr m2. Det är klart det finns tunnare tyger som inte är lika hållbara. Dessutom så bör dynorna vara flamsäkra, vilket jag tror alla båttyger är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zenit!! Nej du måste inte ha specialtyg för dynor och madrasser inne i båten. Går bra med vilket tyg som helst beror ju på hur kräsen du är. Ska tyget vara tvättbart?? Ska det vara lätt att torka av?? Flamsäkert?? Det finns inga krav på flamsäkerhet men visst är det en fördel att ha det, men man kanske inte behöver ta det tyget som bara flammar till om det kommer en gnista på. Känner många som har klätt om dynor med tyg från det stora svenka möbelföretaget som börjar på I. Och det blev bra resultat visst livslängden på det tyget går inte att jämföra med snordyra båttyger men om man jämför pris med livslängd så lönar det sig i längden. Ett tips: akta dig för att använda tyger med mycket rutmönster. En båt är ju sällan rak i hörn och så. Ser gärna lite snett och vint ut då. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zenit

Bor man nära fabriksförsäljningsställen i sjuhäradsbygden är det lätt att hitta riktigt bra tyger för 100-200 kr/m. Ta en sväng förbi Kinna/Skene någon gång. Vanliga möbeltyger verkar ha hög andel bomull, medan tyg specialgjort för båtar har något konstmaterial. Vad jag är lite rädd för är ju att bomullstyget kommer att dra åt sig fukten och bli dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det som är viktigt att du tänker på när du ska ha nytt tyg är att det inte får vara ren bomull!!! Då krymper det vid första tvätt och blir storlek modellbåt lite onödigt med tanke på pengarna. Det finns billigt möbeltyg men av sämre klass så att säga. Som föregående inlägg, dom flesta bra tyger ligger mellan 400-700 kr. meter. Men å andra sidan så skall det ju hålla många år, även efter det att du kanske har sålt båten. Titta på annonserna på detta forum ang. tyger, priser samt rabatter. Vänligen Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IKEA 700:- för allt, tvätta innan du syr så är det färdigkrympt! PJ :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anita

Olsons tyger (Uppsala m fl orter) säljer partier med möbeltyg billigt. Själv ska jag sy dynor nu i helgen (kostade 70-80 kr/m). OBS! Undvik bomull, det blir fuktigt. Provelda gärna på det tyg du tänker använda. Köp fodertyg till undersidan, som inte drar till sig fukt alls. Kallas fibertex, kostar 35 kr/m på 75 cm bredd. Sy dragkedja på långsidan mot skrovet, säljs på metervara 10 kr/m. De två senaste detaljerna säljs av Uppsalabädden 018-15 05 00, som också skär till skumgummidynor. Klädda knappar på ovansidan och vanlig stadig plastknapp på undersidan, kraftig tråd rakt igenom. Det stoppar tyget från att börja rotera på madrassen. Nästa grej jag tänker kasta mig över är sprayhood. Tips mottages...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Har precis varit i tygriket och inhandlat följande tyg till det facila priset av 80 kr/m. Dock ett grossistpris, då man kör lastbil och har möjligheterna till bra affärer vid leveranser. /Wille

post-1958-1394234372,2535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...