Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Sten

Svetsa rostfritt

Rekommendera Poster

Gäst Sten

Går det med en vanlig migsvets om man byter tråd?.Eller skall man ha en elsvets med pinne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det tråd till Mig. Själv rekommenderar jag dock Elsvets med pinne. Svetsade själv en targabåge i rostfritt med elsvets och pinne. Faktiskt MYCKET lättsvetsat. Däremot måste svetsen betas efteråt annars rostar själva svetsskarven. Fråga vilket man ska använda på lämplig järnaffär. Det snyggaste blir definitivt TIG. Tyvärr är det ju inget alla har i garaget. Lycka till Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om detta, jag tänker bygga ihop en egen variant på Silent Choice till våren, antar att det blir i rostfritt. Någon här på forumet som har lust att hjälpa mig med svetsningen? Funderar på att skaffa egen svets men det får bli något annat år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på gur kraftig pinne du vill ha .....de där har dem full koll på där man köper pinnarna .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bar190

Sarnblad! Tackar för erbjudandet, men jag håller hus i Stockholm/Uppsala-regionerna, så det blir nog lite svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej!

 

Lyfter tråden då jag tänkte försöka att svetsa en badbrygga i vinter med en ram av rostfria rör och teak/ek plankor att stå på.

Har tillgång till både MIG och Pinnsvets men skulle föredra att använda pinnsvetsen eftersom jag vill slippa att hyra en tub med specialgas.

 

Vilka elektroder rekomenderar ni?

Vad mer bör man tänka på?

Bocka rör i RF, värme eller kallbockning?

 

Mvh Nisse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Om det ska svetsas med pinne på rostfritt så se till att ha minst 1,5mm gods i matrialet å ännu hellre 2mm.

Att bränna ihop några rör till en badbrygga klarar nog dom flesta som har lite talang av.. men ska det bli helt tätt så blir det nog kinkigare..

Försök att Tig-svetsa ändå,det blir ju så mycket snyggare!!

Och tänk på att inte använda samma skiva till rondellen som du har kapat vanligt stål med,risken är då stor att du smittar ner det fina rostfria matrialet och att skarven rostar!!

Vad det gäller bockning av rören så prata med din lokala rörmokare dom har i regel fina grejer att bocka med å fort går det,så det blir nog inte tal om nån stor slant,det är ju fint om det blir fint redan första gången!

Gör gärna nån sorts mall att bocka efter å inte bara en massa mått!!

Svetsa Lugnt!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej och tack för ditt svar.

 

Visste inte om det där med kapskivan, hade inte en aning om det.21.gif\

Har tyvärr ingen möjlighet att komma åt en TIG, ska försöka med pinnsvetsen iallafall.

Återkommer med bilder förhoppningsvis.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du kan ju alltid punkta ihop dem som du vill ha det hela och sen knalla ner till lokal svetsare och få det snyggt och tät tigat, sömmarna behövs nog inte betas ibland räcker det att bara bortsta med rostfri stålborste.

 

Rostfritt går även bra att svetsa med vanlig gassvets blir det aktuellt så kan du få lite tips om hur du enklast gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som nikalord skriver!Punkta dina rör och lämmna över resten av jobbet till en som kan tigsvetsa det blir klart snyggast.Det kan gå att borsta men varför chansa jag rekomenderar att du betar svetsarna.När man jobbar med rostfritt ska alla redskap ,slipskivor,kapskivor,stålborste mm ja till och med handskarna ska vara osmittat av vanligt järn el dyl.

Ett litet tips!För att malla upp badbryggan kan du använda elrör som är lätta att kapa o böja sen är det bara att lämmna dessa till någon som kan bocka rören åt dig.

 

                 Micke8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beta svetsarna är att rekommendera men det går att polera svetsarna noggrant.

Tig är också klart bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.Ni svetsar ock skarvar,men frågan vilken sticka ni skall använda kommer alldrig fram.Materialet skall vara syrefast,inte rostfritt,ock då svetsar men med Esab ok 63.30.Det är frågan om tunnvägga material,då lämpar sej 1.6 till 2.00 sticka bäst.Har ni ej möjlighet att anskaffa betesvara,så koppla en rostfri stålborste i borrmskinen o gnugga oå ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

syrefast är rostfritt men rostfritt är inte alltid syrefast det vimlar av kvaliter ta med en magnet så får du se mycket som kallas rostfritt fastnar till och med magneten på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ursäktar naturligtvis din fråga.Vi använder uttrycket RST för rostfritt ock AISI för syrefast.Nummerbemärkningen för rostfritt är A2 ock för syrefast A4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog med en magnet till Biltema en gång för att testa deras rostfria båtgrejer och jag höll på att få med mig hela deras sortiment med rostfritt med magneten.

Där köper jag inget rostfritt.

Så visst är det skillnad på rostfritt och rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ungefär vad jag menade, RF är RF, sen är en del RF även syrafast?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

beror nog om du är -o8 men ville inte förvilla till svaret för mycket.

 

reker e vel såna maneter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg!Även syrafast RF kan kännas lite magnetiskt!!Om det är en svetsad detalj vill säga.

 

                   Micke21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...