Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PeterAbrahamzon

Rigga upp Crescent Skipper

Rekommendera Poster

Ohoj seglarvänner!

Liksom vissa tidigare talat om på detta och andra forum har jag planer på att rigga upp min Crescent Skipper som jag inhandlade förra sommaren. Hon visade sig vara väl svår att kryssa med och gick riktigt långsamt i svag vind över huvud taget. Jag har tänkt mig följande och skulle vilja ha synpunker från er med mer vana än jag.

Jag har tänkt mig att förlänga peken ca 0,5 m och sätta ett förstag som går i topp, som Han Inkas föreskriver på ett annat ställe i Bryggsnack. De frågor som uppstår är ska det gamla förstaget sitta kvar eller kommer det att vara i vägen när man ska slå med seglet på det nya främre förstaget?

Peken; ni som har förlängt en peke på en Skipper hur har ni gjort? Bara skaffat en likadan pinne som originalet och med samma infästning, fast längre? Jag skulle gärna vilja se en bild på hur ni gjort.

För säkerhets skull skickar jag med en bild på hur jag tänkt.

Vänliga hälsningar

Peter

post-10017490-1394236607,2359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du ska behålla det gamla förstaget för att kunna nyttja den gamla Focken så får du troligen problem med att få den nya Genuan ( Jag utgår från att du vill öka segelytan fär att uppnå bättre seglingsegenskaper) att krypa mellan det gamla förstaget och sitt eget nya. Problemet är att avståndet mellan dessa förstag är för litet ca: 50 cm som du beskriver och vinden orkar inte atttrycka igenom nya Genuan i denna smala spalt. Du kommer att ha för mycket duk kvar mellan masten och gamla förstaget. Många ord men hoppas att du förstår vad jag menar.

Har själv haft en Skipper en gång i världen så jag skulle föreslå att du bara förlänger peken genom att göra en ny som är längre så att du kan behålla den gamla håltagningen. Och även nyttja den gamla Ringen i framändan och bara skaffa en längre kedja till Vaterstaget 

//Stickan



Senast ändrad av stickanh | 04 februari 2011 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du kommer få problem att slå utan att rulla in om du behåller det gamla förstaget.

Tänk också på att du flyttar tryckcentrum om du bara förlänger peket och hänger på en större genua. Om du är ute efter bättre kryssegenskaper så är detta något du bör fundera över, höjdtagningsförmågan kommer i alla fall inte bli bättre.

Det kommer även kosta en slant med nytt segel.... Jag har ingen aning om hur stor riggen är idag, men den kan inte vara så stor? En idé är kanske att du försöker hitta en hel rigg, med segel och allt som är lite större men funkar?

Hur ser det ut i masttoppen, finns det något att fästa det nya staget i? På ritningen ser det inte ut som om vanten går till masttoppen? Utan vant och akterstag kommer det bli svårt att få någon spänning det nya förstaget....

Jag vill inte verka alltför pessimistisk, men det är ett ganska stort projekt, som nog kostar en slant, att rigga upp den befintliga riggen om det ska göra bra.
Jag hade nog räknat på om det inte var läge för en ny båt istället....

Men hur du än gör, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det där går någe bra!
Jag skulle segla hem en Skipper åt en bekant i min ungdom. Vi fick 6 m/s motvind ut genom Norafjärden (Höga kusten) och började kryssa. Efter en timma hade vi tagit oss en NM igenom fjärden. Båtjäveln tog ingen höjd och avdriften var kopiös så vi blåste egentligen bara tillbaks in i fjärden igen.
Vi fick vända och knalla till bymacken för att köpa oljeblandad bensin i alla dunkar vi kunde hitta. Annars hade vi suttit kvar i Norafjärden än i dag. Tjugo år senare.

Skippern är en motorbåt som har riggats för att kunna få lite seglingsupplevelse på halvvind och undanvind.

Om du ökar på segelytan på förseglet utan att flytta hela segelplanet så kommer din Skipper troligen att bli fallgirig. Det finns ju ett samspel mellan lateralplanet och segelplanet, Alla som har vindsurfat vet det. Flytta fram segelplanet och brädan faller av. Flytta bak selgelplanet och brädan lovar.

Om du absolut ska segla din skipper så tycker jag att du ska satsa på en nelt ny rigg. Flyttar du upp förstaget kommer masttoppen att böja sig eftersom inga vant finns som håller den åt lä och effekten blir minimal.
Jag har för mig att skipperns rigg saknar spridare också. Då räcker det inte mad att flytta upp vanten till toppen heller. Då måste du nästan ha spridare för att få en bättre vinkel mellan vanten och masttoppen.

Om du bara vill komma ut på sjön och mysa, nöja dig med att segla när vinden kommer från rätt håll... då är mitt tips att inte göra någonting utan satsa dina slantar på bensin till snurran och njuta av din Skipper som den är.

Om du däremot vill segla så tycker jag att du ska byta båt. Köp en J17, Stortriss, Monark 540, Minette eller annat för ungefär samma pengar som din Skipper. Du kommer att ha mycket mer seglingsglädje då.
För tyvärr är det så. Cresent Skipper må vara en skojig konstruktion men det  är en av de i särklass sämsta båtar jag har seglat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det var värst vad alla var negativa och dystra. Ok, jag köper naturligtvis de invändningar om att man måste ha stag som drar från båda håll samt att man inte får runt genuan mellan förstagen (det var just det jag själv befarade). Men finns det någon därute som har något postivt att säga om min skönhet från 70-talet? Vissa har ju gjort modifieringar (fast jag inte lyckats få kontakt med dem via mejl). Tips mottages!

Vänliga hälsningar

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...