Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
winder

Nimbus 250 r eller 26 nova?

Rekommendera Poster

Under några år, 2001-2003 åtminstone, så tillverkade Nimbus båda modellerna. Skulle vara intresserad av att höra forumets åsikter om vilken man bör välja. En prisjämförelse på Blocket visar att för cirka 700-800 tusen bör man kunna få en fin 250 r med 5.7l VP bensinmotor. Alternativt så kan man få en 26 nova med dieselmotor KAD 300 eller motsv. för samma pris. Vi kan utgå från att båda alternativen har liknande ålder, motortimmar, skick och utrustning. År det värt att satsa på den äldre 26:an för att få en dieselmotor? Hur stor prisskillnad bör det vara för att få er att välja den ene före den andra?

Tacksam för synpunkter.

/winder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det enda jag vet om dessa båtar är att 250R har ett skrov med steg ritat av Ocke mannerfelt . Det betyder mycket bra sköegenskaper och låg förbrukning jämfört med vanliga skrov.

26:an har ett gammalt skrov från 80-90-talet , säkert bra men inte i klass med Ocke's värdskända stegskrov.

Mvh/

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle alla gånger ta en 250R med bensin före en 26 nova med diesel. Båda är fina båtar men 250R har ett mycket snålt skrov och den kommer bara dra marginellt mer än en 26a med diesel. Andra fördelar 250R

Modernare utförd toa som känns rymligare

Hel aktersoffa ist för soffa på motorhuven.

Den rundade badbryggan känns modernare och praktisk vid tilläggning.

I övrigt modernare design och klart tuffare utseende i mina ögon.

Eftersom 26an är en äldre båt, är väl samma skrov som 26 epoca som iof är bra men törstigare än 250R så skulle det om jag var spekulant behöva skilja kanske bortåt 200k billigare för att jag skulle ta en 26 nova. Dock verkar det ha sålts en del 250R av de första årsmodellerna med garderob ist för pentry vilket man bör stämma sig för om man vill ha eller inte.. Av de annonser jag har tittat på har det inte alltid tydligt framgåt om det är pentry elle rinte.

En sak till. det har sålts rätt många 250R och du kan nog vara rätt kräsen om du ska ha en. Jag vet att bara 2007 levererades över 40 st 250R och den har tillverkats i 10 år nu, och det är alltid ett gäng till salu i Sverige.



Senast ändrad av thundergod | 14 juli 2010 | 22:38



Senast ändrad av thundergod | 14 juli 2010 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv stått inför samma val och undersökt båda båtar mycket noggrannt. Den något modernare 250:an eller en klassisk och beprövad 26:a? Valet föll till slut på 26 Nova (med KAD 44) och jag ångrar mig inte. Varför blev det då 26 Nova?

Det är mer än en fots skillnad på båtarna! 250r är måhända 25 fot med integrerad badbrygga men har ca 2,5 fot mindre i vattnet än 26:an eftersom den integrerade badbryggan på 250r hänger en bra bit i luften. Jag har provkört ett flertal exemplar och kan konstatera att 26:an går stadigare och är mer potent. Detta har även bekräftats av en kamrat som kör 250r. Där 26 nova tuffar på och plöjer genom vågor måste 250r slå av på farten.

Soffan rymmer tre sittande på 26 Nova och vi har iläggsskivor på var sida av motorluckan och har således en stor solbädd alt. extra sovplatser om vi vill (vi har även stora akterkapellet). Det går inte att ligga i den svängda soffan i 250r. 26 Nova är därmed en bättre familjebåt. I sammanhanget bör nämnas att vi utan problem sover 2 vuxna och 2 barn i ruffen. Vi stuvar även en gummibåt på högkant bredvid motorluckan vilket inte går på 250r.

26 Nova passar således våra behov bättre än en 250r.  Det skall dock framhållas att 250r är en fantastiskt bra båt men en helt annorlunda (och mindre) båt än 26 Nova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...