Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pethe

Motorhaveri MD 21b

Rekommendera Poster

Hej!

Har en maxim med en MD 21 b.Har gått ca 20 timmar i år, som en klocka!Skäms Gick i Grundsundskanalen i 2 knop idag, så händer det som inte får hända första dagen på semestern. motorn stendör och summern ljuder. Försker starta om, startmotorn orkar ej dra runt. Väntar någon timme ,startmotorn orkar med näppe dra runt men inte mer, kollar impeller o byter även denna var ok. låter som ngt lagerljud , kan det vara veven som skurit? Tacksam för tips

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att gå på.. Har du fler symptom ? Hur ser oljan ut / nivå? Hur ser det ut i expansionkärlet ? Kommer det kylvatten ur avgasröret? Rök?

Ovanligt att de där gamla kämparna lägger sig och dö utan först visa en massa krämpor...

Skurna vevar inte så vanligt om man har OK med olja och skött filterbyten. Överhettning pga läckande vvx som till slut förstör topp och/eller cirkulationspump är däremot inte så ovanligt. Då stiger oftast vattenivån i expansionskärlet pga glykolvattnet byts ut mot sjövatten ganska länge (flera säsonger ibland) innan den till slut lägger av. Trasig sjövattenpump kan ju alltid hända på alla motorer.
Är oljan mjölkig så kan du fundera på vatten i motorn pga bla trasiga packboxar i sjövattenpumpen sprucken/krokig topp eller sjunkna foder. De bägge sistnämnda nästan alltid en kombination av för optimistiskt effektuttag (håller mycket länge om man inte tar ut mer än 40-45 hästar) och dåligt fungerande kylsystem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,tack för svaret

Oljenivå ok, motorn har gått 10 timmar sen byte, kan skönja en tillstymmelse till vatten i oljan. Tempen har legat inom grönt ,varit x-tra noga med detta, marschat runt 25-2800 varv.Kylvattnet är mörkt,fyllt på ca en halv liter på 20 timmar.Det konsstiga var att inte hon varna på mätare eller summer förrän hon stanna. Då satt motorn fast, släppte efter ca 1 timme då gick det tungt ,hörs ngt ljud som jag ej lokalisera. Kolla en liten stund innan det hände då funka kylningen perfekt o vatten gick med avgaserna, har även konstaterat att det har inte blivit ngn oljefilm i vattnet.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukta på kylvattnet om det luktar avgaser, då är toppen eller sjunkna foder troligt. En halv liter på 20 tim är alldeles för mycket, om det inte läcker utanpå motorn. I normalfallet går knappt något alls. Vatten i oljan kan ha fått den att skära genom att det bildas ångblåsor. Läcker det mer in i cylindrarna när den står still så kan du få vattenslag = tvärstopp då vatten inte går att komprimera.

Tyvärr verkar det som du får lyfta ur maskinen och plocka isär för en bättre diagnos. Går den trögt och låter illa så har något mindre bra hänt och det är nog tyvärr ingen ide att försöka ta itu med det med motorn i båten.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kan inte känna ngn avgaslukt, men helt klart så finns det en uns av vatten i oljan,kolla stickan som sitter på baksidan det röret man suger upp den gamla oljan i som går ner till botten på tråget.

Är det ngn ide att renovera en sån här motor, du verkar insatt i det här

Tack för svaren

Mvh Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en sak som slog mig; du har inte fått nått i propellern? Nåt snöre/kabel som legat på botten av kanalen, lindats upp och gjort tvärstopp?



Senast ändrad av Anders_St | 29 juni 2010 | 13:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall titta efter,starta motorn nu den tuffar o går så fint, men oljan ser sämre ut och summern ljuder ej idag när jag vrider på nyckeln. Tempen gick upp till mitten på grönt. När jag vrider på starten hörs ej ljudet sen igår! !!!!!

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att den går , men kör den inte om du har vatten i oljan! Som du beskriver så verkar det som det kommer in vatten från glykolkretsen i motorn eftersom nivån där sjunker och du inte har läckage utvändigt? I så fall gäller nog föregående diagnos. Är det sjövatten så kan man misstänka oljekylare, avgaslimpa och kanske främst tätningarna på sjövattenpumpens axel. Du kan ju alltid pröva med att kolla dessa efter ha bytt olja snarast.

Ja, det kan vara ide att renovera om man kan göra en del jobb själv och lämna ev topp till motorenoverare. Det beror lite på vad som hänt, kan vara ide att köpa en annan MD21 i bättre skick och renovera istället - de är inte dyra. Sen beror det på vilken kalkyl och ambition man har. Jag har helrenoverat en MD 21 vilket inte var billigt men ändå en fjärdedel mot vad en ny VP kostar i samma storlek kostar och dessutom passar den ju direkt....  Den hade ju gått i 30 år innan dess så kvaliten är det nog inget fel på trots allt snack om MD 21, hållbarheten beror på skötsel och inte köra dem för hårt.
Har man inga förutsättningar att skruva en del själv och inget intresse tror jag inte det är någon god ide då det är en hel del jobb, inte minst bara logistiken (de väger runt 300 kg).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar och motorer blir lite lättare (och billigare) att hitta om man vet att Volvo Penta sin vana trogen bara grönmålat ytterligare ett avskrap från världsmarknaden.

MD 21 är ju i själva verket Indenor XD 90 (a,k,a XDP 4.90). Den hittas vanligast i Peugeot 504/505, Ford Granada samt Sierra 2,1 Diesel. Mer udda kanske Volga M24 samt Mahindra jeepar från Indien. I Indien tillverkas den förmodligen fortfarande.

Här har du en tysk sida.http://www.indenor-retro.de/englisch.html

Lite skisser osv,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har kollat olan smakar ingen glykol, däremot så har oljenivån i motorn ökat med lika mkt som mellan min o max på stickan. Har tagit bort insugningskåpan , har mkt glägg i mitten hålet o åven mkt glägg i vevhusventilation slangen. Kan det vara så att vatten som kommit in ställt sig ovanför kolven och runnit ner över natten, därför minska kompet idag o motorn starta. När jag tar bort kabeln till oljetryckskontakten så bara det nyr i summern!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den upplysningen!

Man lär sig mkt på att ngt går sönder

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad så har jag en MD21 från 1978 som står i Laholm sen vi bytte motor i höstas. Den är fullt fungerande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en A motor så den är inte riktigt likadan, motorfästena sitter längre fram på den och på senare Maximer med B motorn så räcker inte järnet till som är ingjutet i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Maxim så skar veven och efter det så fanns det inte en möjlighet att dra runt motorn.Verkar märkligt om du skulle få in så mycket vatten att den skulle tvärdö under gång med tanke på att du har startat den efteråt och den tuffar på.Se till att du vet säkert vad som är felet innan du skruvar isär motorn för det dyraste till den är packningsatsen har för mig att den kostar runt 4000:- .

//illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OlyckligtRynkar, lider med er.

Vattnet i oljan talar ju sitt klara språk, annars kunde ju generator eller vatten pumpen skurit.

Men det var väl förstås det första du kollade..

Låter lite konstigt att den tvär får in glykol vatten under lugn körning i 2 knop, är du säker på att det fursvunnit i år eller att du inte fyllt för mycket så att den har tryckt ut lite??

Om man bortser från glykolen så skulle jag sätta mina pengar på i första hand limpan sedan på oljekylaren.Å än hur du gör så måste du ju ta bort limpan först antar jag.

Om det är glykolkretsen så är det ju toppen solklart.

Ingen kul semester det inte.Om du inte hittar nått enkelt fel,så ställ bort båten och ta en sen resa till Turkiet eller nått.Då får du hela vintern på dig att meka.

Själv så ska vår 30åriga md21b ta oss tur å retur till Pite/Lule skärgård, ungefär 450-500M blir det nog.Kompisens A motor fyller 31 i år så vi får väl hoppas att du offrat din till gudarna så att våra hållerFlört.

Lycka till/andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som lagt lite tid på mitt inlägg tack ska ni ha!

Har nu tagit bort oljekylare ,stenhårda o ringar o mkt böös samt sjövattenpumpen.Oljan smaka ej glykol.Skall prova med att byta o ringar samt p-boxar samt göra ren motorn invöndigt blanda diesel i oljan, så får vi se.Ngn som vet , om pumpen kan späda in diesel i oljan. Tack för tipset om motorn,men fixar inte att bygga om nu i sommar.Jag återkommer när jag testat dessa grejor!!! Mer tips mottages gärna.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag lider med dig! Jag hade en 30år gammal MD21 som jag bytte till en ny motor i vintras bara för detta skräckscenario ville jag absolut inte uppleva, hoppas allt löser sig för dig och du får en bra semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lova ju att skriva när jag hade ngt nytt!

IIdag har jag gjort rent oljekylen, bytt oringar, haft isär sjövattenpumpen o bytt p-boxar i den. Sen har jag bytt olja i motorn 3 ggr, olja blandat med diesel o hör o häpna ingen efter en timmas körning på olika varvtal ,ingen vatten i oljan, temp ok, i o för sig har jag nte belastat båten d.v.s ej kört båten utan legat vid brygga. Verkar som oljetrycksgivaren ej gillat vatten i oljan, nu skriker den hela tiden när inte motorn är igång.Däremot fick jag en olje droppe i hålet under sjövattenpumpen. Fattar ff inte vad som hänt, kan ej höra ngt missljud från motorn heller. Vad tror ni där ute i cybervärlden , skall jag våga användda henne utan för brygga`?

Mvh Peter i kingsharbor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra!  Har du haft riktig tur så har du fått in vatten via sjövattenpumpen i motorn, verkar mest troligt på det du berättat. Om motorn tagit mer allvarlig skada är omöjligt att säga utan att plocka ner, att det finns repor i lager nånstans är ju ganska troligt eftersom den gick trögt.
Du säger att det kommer olja ur skvallerhålet på sjövattenpumpen och det är inte bra. Om det tidigare gått in vatten den vägen så verkar det som det nu kommer olja. Kollade du pumpaxeln innan du bytte packboxarna? Är den sliten så blir det inte tätt utan du bör byta den med, risken finns att du kanske snart får in vatten igen.

Låt den ligga och gå med låg/medel belastning vid bryggan en längre stund, kolla olja och glykol regelbundet och verkar det OK kan du väl testa på en haverisäker distans.

Oljetrycksignalen (som också varnar för övertemp) ska tjuta hela tiden nyckeln är på och motorn inte går= inget oljetryck. Skall tystna direkt när du startar. Byt givaren om du är tveksam, hålla koll på oljetrycket är det viktigaste du kan göra om du vill förhindra ett riktigt mottorras. Kan vara bra också att kolla oljetrycket med separat manometer för att vara säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaret!

Jag får hönga dingen efter o ge mig ut en liten bit, det är ju bra vär idag.Var nere o kolla proppen, massor me sjögräs men inget annat.

Svårt o söga om axeln va sliten visst den har ju snurrat några varv däremot gick den ju mkt trögare i p boxarna än de gamla.

Ha en bra dag Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inget bra, varit ute en stund med båten, kommer olja ur locket till vevhusventillation, tjuvstannat ett par ggr på tomgång,ryker mer, går tungt när jag startar den oljetryckssummern ljuder på 400 varv tystanr vid 600 varv.D äremellan går den, kört 1 och en halv timme utan belastning funka bra. ej tagit ngn vatten ur expansionskärlet, oljan är fin!

huvet är tomt!!!'

PeterGråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist !

Tyvärr så har nog kanske ett ramlager gått åt skogen, därav brist på oljetryck. Kanske allt orsakat av vattnet i oljan. Kör inte utan/dåligt oljetryck, då får du mycket mer att göra om du planerar att renovera!
Tyvärr så gäller nog den trista diagnosen om att det inte är mycket att göra utan att lyfta ur spisen. 
Ta upp båten , lyft ur motorn glöm den och gör nåt kul i sommar och ta itu med den i höst och vinter !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tips att kolla upp innan du gör något förhastat.

Hmmm 400 varv är inte det för lågt att få upp ett bra oljetryck på?

Att motorn går trögt vid start hur är batterier jordanslutningar?

Att den tjuvstannar, för låg tomgång 400varv eller skit i bränsleledningar?

Summern låter även vid för låg laddspänning  (tomgångsvarvet).

Att det droppar olja från pumpen du la packboxarna åt rätt håll?

//illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TTack för svaren!

Va tror ni att det kommer asig att det ryker mer ur motorn

-trycker ut olja i locket ,iåf sig dåliga packningar mot ventilköpan

-finns inget vatten i oljan löngre

-jo pboxarna hammna rätt kolla x-tra noga

verka ju som det blir vörre vid belastning

-får nog köpa sig en gummibåt o använda båten som husavagn!!!!

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det ryker kan vara att du är mer uppmärksam nu Glad det kan vara en spridare som inte håller tätt då ryker det på låga varv.

Hur menar du att det kommer olja från locket pissar det ut eller är det oljan som har lagt sig mellan packningen o locket ?



Senast ändrad av illern1 | 01 juli 2010 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Inte direkt pissar utan det det rinner några droppar från locket.^Är det så att överflödig olja som kommer upp i ventilkåpan skall gå via vevhusventilation o ner igen som ett dränage, och att det6 bara är dåligt tätt.eller kan det vara ngt med toppen,foder som sjunkit tar ingen glykolvatten o oljan ör ren från vatten. Hon gillar ju inter att belastas.... vad kan hända om jag håller koll på´ oljetryck o temp, kan man använda henne som Fotenbadbåt en distans ut, svår fråga för andra men jag försöker gripa halmstrået så det blir lungt på familjen

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en utombordare på badbryggan så kan du ju tuffa fram åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tackar som frågar!

Har fått ett lagerljud ^tickande ljud, oljetrycket är ok, ryker vitt  när jag gasar , har kört fram o tillbaka ut till en holme några ggr ca 2 nm tot, startar lätt o oljan ser fin ut , tar inget glykolvatten , värmen går upp till mitten på grönt, verkar gå upp mer när jag belastar, har ej gått över 1200 varv, ????? vet ej om jag förstör den mer än va den redan är!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...