Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
callelager

Torskfiske

Rekommendera Poster

Hej!

Blev glatt överraskad gårdagen när jag och en bekant upptäckte att torsken nappade, fick hugg var och vartannat kast vid bryggfiske. Vi var egentligen ute efter horngädda och öring men när vi lät dragen sjunka så fick vi då torsk i stället. Eftersom vi knappt fått någon torsk i denna fjord sedan vi var barn på 70-talet och dessutom hade middagsmat så satte vi naturligtvis tillbaka fisken som dessutom verkade romstinn. Min fråga är som glad amatörsportfiskare, är det inte sent att de leker i mitten av maj, och kan vi hoppas att det lokala beståndet i fjorden är på väg att återhämta sig eller är det bara så att de är inne och leker och inte på väg att återetablera sig?

Nyfiken och hoppfull

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken fjord? sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveige  - ånej. Vi bohusläningar har aldrig godkänt freden - var det 1658 - när dom lea svenskarna kom och la beslag på Bohuslän.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Bohuslän finns ett flertal fjordar, berg kallas också fjäll, ett arv från den tiden det var norskt, trodde i min enfald att detta var allmänt känt utanför Sveriges i särklass vackraste och mest storslagna landskap:-)!

Calle, född stockholmare, hängiven älskare av Bohuslän

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen bara en fjord i Bohuslän - Gullmarsfjorden. Allt annan är bara havsvikar eller öppna vattenområden(det man i Stockholm kallar fjärdar).

Det är väl bara vissa berg som kallas fjäll Skottefjäll, Kynnefjäll, Bredfjäll, Herrestadsfjället osv

Var i Bohuslän håller du till?

Pen jôlle föresten.

tommy

Förtjust i Stockholms skärgård och Sveriges övriga skärgårdar med för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men här använder man uttrycket fjord lite grann som man använder fjärd i Stockholm, det är ju samma ord, och betyder något i stil med vatten som passeras för att nå till...  närmaste fjord för mig är Stigfjorden, sen finns det ju många fler, Brofjorden, Ellösfjorden, Hakefjorden osv. Den jag avsåg och möjligen lite slarvigt kallade fjord var Tångesund (mellan Orust och Lyr), ungefär som man på östra sidan ibland säger på fjärden fastän det egentligen inte är det. När jag bodde på östra sidan var det intill Ingaröfjärden, på Ingarö.

Har fått lära att det nog inte var det lokala beståndet som återhämtat sig, utan torsk som var inne och jagade småsill i grundare vatten, tyvärr, tyvärr...

Ja, man kan tycka vad man vill om dessa s.k. fjäll, lustigt är det, jag associerar ordet med höga snöklädda berg. Långt ifrån alla kallas ju inte heller fjäll som du så riktigt påpekar , vi har på orten ett berg som kallas kulle...

Vad gäller vilken av våra skärgårdar man föredrar är det ju tycke och smak, personligen har jag alltid tyckt bäst om Bohusläns trots att den blivit ganska trång sommartid med lättillgängligheten för holländare, danskar, tyskar, norskar m.fl., fritidsbåtar är ju idag ofta så stora att de klarar långfärder, även över öppet hav. Så var det ju inte när jag växte upp, då var väl allt över sådär 20 fot stora båtar!

Tack, det är en trevlig julle, byggd på sjuttiotalet här på ön, i Henån, i ett numera nedlagt varv.

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

även jag har märkt en ökning av torsk dom senaste åren dock har det mest varit småtorsk och eftersom jag inte är någon storätare av torsk så går nästan allt tillbaka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man får glädja sig och hoppas, hoppas att det ökar, själv älskar jag torsk, men som sagt släpper mest tillbaka för att på någe vis bidra till att det kan bli gott om det igen. Märkte också vid höstens hummerfiske att en och annan torsk slunkit in i tinorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...