Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
NiclasV

Minikota - El utombordare ?

Rekommendera Poster

Hej !

Funderar på att skaffa en liten el motor till barnen så de kan åka lite med en gummibåt i naturhamn själva men utan att störa andra båtgäster.

 

Hur länge kan man räkna med att få köra med en elbåtmotor ?  Hur länge dröjer  det innan man måste ladda om batteriet ?

 

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett bra 75 AH batteri kan dom åka i timmar....

Har haft en sådan motor i 12år nu....på en liten Cresent 325

i en insjö....man kan köra långt mer än man tror....kan rekomenderas,

bra motorer..

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nic,

 

För att ge dig lite att grubbla på så skall jag också skriva min åsikt 8.gif\.

 

Det är nämligen så att jag också har en el-utombordare till en roddbåt. Den verkar ju liten och enkel, men... fy f..n när man skall börja bära batteriet fram och tillbaka. Det blev i slutändan så att elmotorn blev stående eftersom jag drog mig för att använda den. Detta pga. att man skall ha två delar med sig (batteri och motor) samt att batteriet blir mycket tungt att bära (och obekvämt) om man skall ha lite större batteri för att kunna använda längre. Dessutom måste man alltid se till att batteriet är laddat och för mig blev det ju alltid till att batteriet naturligtvis var tomt när jag kom på att jag skulle åka iväg. Laddningen går ju inte heller på nolltid.

 

Jag vill påstå att el-motorn kommer till sin rätta ändast där den fungerar som hjälpmotor på en båt (t.ex. vid fiske) och båtens ordinarie motor sköter laddningen däremellan elmotorn används.

 

För mig blev det alldeles i dagarna en Suzuki DF2.5 som ersättare till elmotorn. Bara att ha en del med sig (endast motorn som har inbyggd bensintank) och vikten är endast 13 kg. Också Honda har en 2,3 hästare som väger 13 kg. Skillnaden är i praktiken att Hondan är luftkyld medan Suzukin är vattenkyld.

 

Då är det ju förstås frågan om dina båtgrannar blir störda, men jag vill påstå att en 2,5 hk 4-taktare för ganska lite oljud. Sen är det ju också frågan om huruvida det är lämpligt att montera på er gummibåt samt om dina barn kan handskas med den.

 

Ville som sagt bara ge dig lite att tänka på.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är nu inne på tredje säsongen med gummibåt och elmotor (Marineguide:s klenaste motor). Jag har segelbåt och använder gummibåten både i hemmahamn och på seglatser. Mina två 75Ah Biltema batterier laddar jag oftast i segelbåten via dess solcell eller med en separat laddare de nätter landström finns att tillgå.

Det är verkligen en perfekt lösning. Båten är 270 och vi har faktiskt kört 2 timmar i sträck på ett batteri (2 vuxna 2 barn). Fullastad gör den ca 3 knop. Med en dånande liten bensinmotor kanske du kan få upp den i 4 knop.

För mina barn 6 & 8 år är en elmotor mycket lättare att köra eftersom gas och fram/back är i samma handtag.

Den ljudlösa driften uppskattas enormt av din omgivning, jag hade kunnat sälja minst 10st per sommar om jag fyllt båten med elmotorer.

Lycka till med elmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...