Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fjallstrom

elmotor (12v)

Rekommendera Poster


hej,
 
nån som har någon åsikt om elmotorer, typ dessa?
http://www.yamaha-motor.se/products/marine/outboards/electric/electric_drive.jsp?view=overview
verkar ju såklart fantastiskt med lågt pris och miljövänligt och inget motorljud. söker nåt som kan ersätta vår gamla 6hk som skar idag, den ska sitta bak på en gammal crescent skipper.

 

vilken effekt tror ni man ska ha, om det nu är en sån här man ska ha?
 
/peder 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jsg köpte igår en Minn Kota Endura 30 (den minsta i serien) och monterade den på en gummibåt av typen Bush Kailman 285T. Till det skaffade jag ett gel-batteri från Biltema på 30Ah.
Provade idag. Båten gör drygt 3 knop och drar då 30A på fullt pådrag. Helt ljudlöst, vilket var en märklig upplevelse.
Till en Skipper behöver du nog några nummer större motor, och fundera igenom hur du tänker dig ladda batteriet. Det tar tid att ladda ett tomt batteri via solcell, men har du regelbunden tillgång till landström så kan det funka. Själv har jag en motorbåt som basläger med tillgång till rejäl laddning, så jag har inte det problemet.


-Ivan
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha för att ersätta en 6hk motor o förväntar dig att få ut liknande prestanda kan jag göra dig besviken med att säga, glöm det.

 

Dessa elmotorer går inte speciellt snabbt frammåt även om man har större modeller av dom.

Har själv en Rhino VX-28 till en liten 3.5m gummibåt.

Båten gör som i inlägget ovan ungefär 3knop med två personer i.

Med en gammal 2hk snurra så gjorde båten ungefär det dubbla som jämförelse

 

Så på en lite större båt, o även en större elmotor lär du inte få ut mer än kanske 3-5knop som maxhastighet. Inte så mycket i jämförelse med farten en 6hk ger. Om man nu är ute efter fart dvs.

 

Samt problemet med batteri om man ska ut långt och inte har tillgång till laddström.

Enklare med en bensindunk i alla lägen.

 

Nu säger jag inte elmotorn är värdelös på ngt sätt. Men den är nog mer praktisk att ha på en liten snipa man glider fram med kastspöt i vassen med, eller till en släpjolle efter en större båt där du kan ladda batteriet på den stora båten.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej hej,

 

i dagsläget, med vår gamla (nu trasiga) 6hk motor gör vi 4.4 knop som max, med hemlängtan och medströms. så det skulle kanske kunna vara nåt ändå. en skipper är ju inte speciellt stor (http://www.sailguide.com/Bilder/Crescent_skipperb1.jpg).

 

men bra poänger ni har, det tål absolut att tänkas på innan vi köper nåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...