Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Johnson

Johnson 4,5 HK trimma?

Rekommendera Poster

Gäst Johnson

Hej! Har en Johnson 4,5 Hk som jag undrar om den går att trimma lite? Det är en årsmodell 80. Någon som vet nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jo det går säkert. Ca 10.000 kr om du lämnar in den och 1000- 2000 kr om du köper en begagnad förgasare m.m och själv har kunskaperna. 10 - 50 h arbetet bör du då oxå räkna med. 6 hk borde det gå att få ut, med högre soppaförbrukning, ljudnivå och betydligt sänkt livslängd. Är det värt det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Ën liten blå lustgastub kan göra underverk, men räkna inte med allt för många resor sen. Skämt åsido. Det är inte värt det. Köp en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ok! Tänkte mer fråga som en kul grej. Är inte så jättebesviken om man säger så. Men tack för informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För att förtydliga tidigare inlägg om kostnad. Bränsle-luftblandningen till en utombordare matas in till cylindern via vevhuset. För att öka mängden bränsle som tillförs måste kanalerna som leder blandningen in i cylindern, förstoras. Cylindern/rarna på en utombordare är tillverkade i ett stycke och bildar tillsammans med vevhuset ett motorblock. Blocket måste demonteras från motorn och plockas isär, innan man kommer åt att göra något. Utombordaren är alltså av en helt annan konstruktion än t.ex. en mopedmotor och därför betydligt besvärligare att trimma. Gammla moppetrix, som att på 1h plocka av cylinder, lucka kolven och sätta ihop det igen, går helt enkelt inte att utföra på en utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bobban

du kan ju alltid förstora insugsröret lite, det kan säkert öka en hästkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra försök, om det gällt en moppe, men något insugningsrör finns inte på en vattenkyld utombordare. Förgasaren är bultad direkt mot den enhet som inrymmer bladventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Jag har ju ofta hört att det är samma block på många större motorer typ 30 hk och att det är bara trimmningsgraden som skiljer. Om då förgasare och då eventuellt tändsystem går att få tag på till en starkare vad mer kan skilja.. är de borrade olika också då ..? Jag har hört någonstans att min motor (archimedes 40) finns med tre förgasare istället för en på samma block som som nu och då i en starkare version...? men jag kan ju ha helt fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...