Gäst Jonas Postad 23 Juli , 2003 HAr kommit över en yamaha 28hk med elstart från -81. Motorn är i princip oanvänd gått 2 sommrar! sedan har den stått i ett garage i 20 år. 1. Om motorn varit konserverad korrekt tror ni att det kan vara värt att lämna in den på service alt byta tändstift, växelhus olja, filter själv och använda igen? 2.Vet någon hur längen en utombordare kan stå oanvänd? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2003 Det som behöver göras är det du beskriver. Att få en verkstadstid nu är nog inte så lätt. Du fixar det själv på 30 min. Växelhusolja,finns på macken. Köp två tuber för säkerhets skull då en kanske inte riktigt räcker. Köp nya tätningarna till pluggarna på växelhuset (ca 20 kr). Kolla stiften, skall du byta görs detta bäst efter det att motorn körts ren från ev. konserveringsolja. Dra stiften måttligt hårt, gängorna är av aluminium. Hur du byter växelhusoljan finns säkert redan beskrivet här under motorsnack, eller kolla en handbok för någon utombordare, proceduren är densamma på alla utombordare. Skruva loss koppen på bränlefiltret töm och gör rent silen. Att motorn varit oanvänd i två år är inget problem i sig, bara den förvarats torrt. Sedan du väl startat den, ge akt på att kylningen kommer igång och glöm inte att detta är en tvåtaktare som skall ha 2% utombordsolja inblandad i bensinen. Försök aldrig starta den eller att dra runt den på land, gå kan impellern sönder inom lopper av några sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2003 Oj då oanvänd i 20 år ser jag nu inte två som jag trodde. Du bör absolut byta impeller. Hur man gör detta finns beskriver om du söker hör, jag beskrev det i april- juni för en som frågade om en Mercury 7,5 hk vill jag minnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 23 Juli , 2003 Tack för hjälpen, ska göra detta //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2003 OK, glöm inte att de den en omgång med fettsprutan oxå. Vattenfast fett skall det vara. Då undviker du vatteninträngning och rost i lagren. Hösten efter upptagningen är sedan rätt tidpunkt att seva motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser