Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
clarre

Havstulpaner

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har fått botten på min segelbåt av plast täckt av havstulpaner. Hur får jag bort dem lättast (skrapa, slipa?). Vilket underarbete krävs efteråt innan bottenmålning?

 

 

Clarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att ta dem så fort du kommit på land med högtryckstvätt. När dom torkat så blir dom hårdare och ännu svårare att få bort. Då tar man lämpligast en stålspackel, sen kan man eventuellt få slipa med ett grövre våtslip-papper innan målning till våren. Havstulpaner är ett gissel som vi kommer att få leva med tills dom hittar på en färg eller nåt som motverkar beväxning men inte påverkar miljö i övrigt negativt. Lycka till. /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredde

Ett tips inför nästa säsong är att pröva ett medel som heter Stay Clean. Enligt tillverkaren kan man applicera medlet utanpå bottenfärgen för att hålla växtlighet borta, båten skall bli självrenande vid 4 knop (enligt reklamen). Det bygger tydligen på någon ny teknik, nanoteknologi. Jag har köpt en flaska och prövat på min båt, tyvärr har jag inte prövat under vattenlinjen än, men det har fungerat otroligt bra för skrovsidor och överbyggnad. Båten blir väldigt lätt att hålla ren. 

 

Tillverkarens hemsida är www.stayclean.at. Jag köpte produkten av ett företag som heter Nordimar i Stockholm, www.nordimar.com. Inför nästa säsong tänker jag pröva medlet under vattenlinjen.

 

Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att på våren köpa en bukett tulpaner och kasta i sjön.  Det blidkar havstulpanerna så att de inte sätter sig på båten.  Funkar för mig, men jag har nog aningens, aningens hjälp av att jag ligger i Mälaren också ;o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till Fredde! Nanoteknologi låter ju fantastiskt. Man förstår ju direkt att det måste vara en toppengrej. Kul att få se hur din botten ser ut nästa höst. Sätt gärna in en bild. Vi väntar med spänning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara Hempels hard racing extra, inte en snäcka2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredde

Återkommer med testresultat

 

Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg i trådar om bottenfärg blir rätt meningslösa om man inte redogör för västkust/ostkust. Vad än politiskt korrekta laboratorier må påstå, så finns inget lagligt som fungerar på Västkusten. Om man inte manuellt borstar botten förståss - men hur kul är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt VC 17 västkust och haft båten i landskrona, men vad hjälpte det? Hade samma färg året innan och hade båten i malmö då helt ren under efter sommaren. Tack för tipsen om hur undvika och få bort tulpanerna!!!

 

Clarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Västkustseglare

VC17 Västkust, var får man tag i den?

Det är väl nu 4 år sedan den såldes.

VC 17 ny teknologi är inte detsamma som västkustkvalité.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag med och min egen erfarenhet av Mille Dynamic är rakt motsatt mot din. Väldigt mycket rakt motsatt kan jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sorters vc17, västkustbegrepp hit och dit!? jag menar den teflonbaserade med koppar som inte får användas i östersjön!!!

 

clarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner; vi andra rollar med fel hand. Det är därför Mille Dynamic fungerar så dåligt på våra båtar. Tänk att all debatt kring giftfärger de senaste åren varit helt i onödan. När det bara handlade om att vi målade med dålig teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Peter. Färgen fungerar för att den sitter på en slät och fin båt.;-) Jag använder själv Mille Xtra, på en lika fin och slät båt. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ingen bra laglig färg som klarar min båt :-( båten växer ju fast i botten med en sån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bryggseglarn

Visst finns det godkänd färg som fungerar på västkusten!

 

Jag körde med Micron WQ i år och med tanke på att jag inte har seglat speciellt mycket och när jag väl har seglat har det blåst så dåligt att jag knappt har fått styrfart på båten.

Båten åkte i sjön i maj och togs upp i går och har hela tiden vilat i Fiskebäckskil.

 

Resultat - en styck havstulpan som nästan lossnade på grund av sin egenvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men min ligger i i ungefär tre år innan jag tar upp den :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också VC17 modell giftig. Känner inte ens igen de problem ni beskriver. Gick över botten vid upptagning och kontstaterade att det mest är för sinnesfriden det ska målas i vår. Jämnt och fint och inte en tillstymmelse till tulpaner eller nåt annat otäckt heller för den delen.

 

Däremot har jag en liten fråga, om man får för sig att byta färg. Mot t.ex. den VC17 som man faktiskt FÅR köpa. Jag har fått lite blandade bud på detta och undrar om det finns några problem eller så man ska tänka på innan, om man ens KAN byta från den kopparbaserade färgen utan att få massa problem, om den riskerar reagera med den nya i så fall osv. Eller ska jag helt enkelt vara nöjd och köra vidare med den färg jag har?

 

Ni bor i fel vatten gott folk..  GO Sthlm,  muoha haha

 

 

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bryggseglarn

Enligt Internationals tyska hemsida är det inga problem att stryka över VC 17 (gift) med någon annan VC 17-färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Intressant ämne detta. Det blir nog fler inlägg ju fler som tar upp pärlan vilket väl sker inom 2 månader för de flesta. Ett spörsmål är: Några har kvar den gamla bottenfärgen och har bara lagt nytt lager ovanpå. Lager på lager Resten har skrapat rent Resultatet av beväxningen kan säkert variera. Skulle vara bra att få reda på vilket när var och en redogör för sitt resultat av olika bottenfärger. En gammal bottenfärg som ligger under den nyare kanske ger ett bättre resultat än om man skrapat rent då den gamla kanske var giftigare. Själv skrapar jag inte rent i första taget=ingen kappseglare. Lager på lager på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

International har ett medel som tar bort tulpanerna, men det är starkt frätande (saltsyra) så handskar är att rekommendera. Barnacle Remover /Wille

post-1958-1394234485,1978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur jag ironiserar avgör jag och inte du. Men det kan vara detsamma. Jag retar mig inte på någonting i dina inlägg men jag vill gärna upplysa den som eventuellt tror att man får ett problemfritt båtliv med Mille Dynamic (eller något motsvarande) att så inte är fallet (för de flesta i varje fall).

Dessutom undrar jag om du på fullt allvar menar att den debatt som varit de senaste åren angående giftfärger varit helt i onödan?

Du kanske i så fall närmare kan precisera vart (i vilken hamn) du ligger? Jag vet att salthalten i minskar dramatiskt i t ex inloppet i Gbg hamn. Jag vet inte om detta är sant, det skall sägas, men jag hörde någon nämna att skillanden bara mellan LSS-hamnen i långedrag och yttre salthomen var rätt stor fast de ligger nästan bredvid varandra.

Det är inte för inte som båthandlarna i Göteborg säljer mindre och mindre bottenfärg för varje år.....

Med oironiska hälsningar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man inleder med frasen Fattar inte vad ni gör med era båtar, får man nog räkna med en del ironi. Den som ger sig in i leken får leken tåla. Varför inte svara på mina frågor stället?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Har du ställt nån fråga?

Det verkar mest som om du kommer med påståenden bara.

Men jag kan ju givetvis ha fel jag med.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrade bla vart mer exakt båten låg på västkusten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte vad ni har för problem. Rätt skall vara rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som kommer med påhopp är väl de som insinuerar att de ganska stora problem som många faktiskt har med beväxning på västkusten, på något sätt beror på dem själva. För nog måste du väl hålla med om att tal om släta bottnar osv antyder att de som har problem har skrovliga bottnar.

 

Mille Dynamic och Mille Xtra är ju inga ovanliga färger precis och många är de som har problem med beväxning trots dessa färger. Mille Xtra är ju extra (förlåt vitsen) fiffigt marknadsförd tack vare sitt höga kopparinnehåll (vilket det ofta skyltas med hos båthandlarna). Att den däremot inte släpper ut så mycket koppar är en annan sak.

 

Att jag undrar om man tycker att debatten varit i onödan gör jag då man ju av era inlägg kan tro att det aldrig varit några problem på västkusten sedan reglerna skärptes ytterliggare för några år sedan.

 

Jag tycker också att det faktist är intressant att få veta mer exakt vart den problemfria båten ligger.

 

Jag vet förresten inte vem Sarnblad är men jag är övertygad om att han kan tala för sig själv utan att någon tar honom i försvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt.

Mina egna dåliga erfarenheter av Mille Dynamic var två lager ovanpå grundfärg (tre lager i vattenlinjen). Inte racingslätt men hyfsat cruisingslätt och inte speciellt skrovligt. Lagren målades med roller. Provade vit färg ett år och svart ett annat. Någon liten fördel var det (inte helt oväntat) med den svarta men ingen av dem fungerade speciellt bra. Båten, en mindre segelbåt, låg i Göteborgs S:a skärgård. Tog upp i början av Oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...