Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Jo, det finns en uppsjö NMEA-Wifi-gateway-prylar. Ingen av dem är gratis och jag tänker att köper man en AIS med Wifi är det en sak mindre som kan strula...
  3. Idag
  4. Gissar att AIS mottagaren har nätverksanslutning (NMEA) som sedan NMEA till Wifi adapter kan överföra. https://digitalyacht.co.uk/product/wln10sm/ Saknar egen kunskap men intressant fråga, har kartplotter med AIS och iPad utan AIS data så den här tråden skall jag bevaka och lära mig av 😉
  5. Hej jag har nyss köpt Simrad Cruise! Min fråga är om micro sdhc är kompatibel med plottern jag råkade köpa sdxc men den funkade inte?
  6. Jag har 15-20 hålsågar inköpta under många år och inte haft problem med adapterfästen förrän nu. Ny hålsåg har ett svart fäste som inte går att lossa. Verkar som att det finns 2 sätt: • Bosch power-change plus adapter, 3 olika fästen • mutterdragare runt den ”svarta delen” (troligen instabil ide) Videon nedan nämner en svagheter med den nya adaptern, centrumborret sitter med magnet och det går inte att stapla olika hålsågar i varandra. Blir att försöka finna rätt Power-change plus fäste till mina maskiner, max diameter 10 mm så att det inte spelar roll vilken skruvdragare/borrmaskin jag använder. (Fel för mig är SDS och dia 11 mm) Ångrar att jag köpte 27mm hålsåg, hade blivit billigare att köra 25mm och fila upp men nu har sagt A så…
  7. Funderar fortfarande på AIS. Jag planerar att ha Navionics app som back-up till plottern. Hur fixar man överföringen av AIS-data (och GPS-position) från AIS-transpondern till iPad? Måste man köpa en AIS med inbyggt Wifi eller löser man det på något annat sätt, ev via (befintligt) Teltonika-Wifi?
  8. Så länge ingen svarat/citerat kan man ändra sitt inlägg - om jag kommer ihåg rätt. Nu kommer jag posta detta och sedan lägga till beskrivning hur man gör - hoppas jag! När inlägget är postat kommer det upp en menyrad som ser ut så här Där valde jag Redigera och sedan sparade jag den nya texten
  9. Fast i mitt fall hade det inte varit så bra. Behövde att de olika delarna i kapellet satt ihop så jag kunde sy i samma söm och samma hål igen. Det senare då jag sydde för hand.
  10. Vet inte hur den svarta låsdelen på hålsågen är fastsatt. Vågar inte vålda på mina, om den är gängad kanske det funkar med vanligt hålsågsfäste. Prova! 😎 Själv köpte jag ett helt kit. Mycket smidigt system.
  11. Hur kan du säga att installationen är rätt om inte kontrollen är utförd enligt manualen?
  12. Under mitt aktiva yrkesliv lagade jag massor av kapell på vintern, då var det oftast sömmarna som börjat släppa, eller rutorna som blivit bruna och torra i kanterna. Väven håller mycket längre än sömmarna, det verkar även som att vit tråd håller längre än färgad tråd. Ibland kunde man stoppa in fingret i sömmen och dra och använda fingret som sprättkniv.
  13. En liten felskrivning, det ska vara att jag gick tillbaka till Zink, men jag kan inte ändra i min första text. Varför? Ja inte en aning.
  14. Ja det låter ju som den går på smörjolja eller något hänt med regulatorn eftersom den inte reagerar på stoppreglaget. Men nästa gång så har du något att täppa till insugen med så att du stryper luften, då kommer motorn att stanna. Jag antar att du har koll på att reglaget på pumpen återgår till tomgångsläge? Annars kanske du kan få något tips i denna tråden?
  15. Javisst är det så, men jag vet inte hur jag ska rätta i min text. Zink ska det stå.
  16. I mitt fall var installationen av Mente Marins display rätt gjord, felet var i den gamla monteringen av mina gamla Instatrim trimplan. Där hade de förväxlat färgerna på kablarna, men det var ju lätt åtgärdat.
  17. Tjena. Nån som vet hur jag lossar kablarna ur kontaktstycke? inga gissningar utan endast om någon som vet hur man gör. bifogar bilder. tack för hjälpen. mvh Björn
  18. Tid Kvar: 11 månader och 27 dagar

    • Säljes
    • Ny

    Garagetält eller lagringstält för varje typ av lagring, när du vill ha en flexibel, säker och ekonomisk lösning. Den galvaniserade stålramen och vattentäta duken ger bra hållbarhet och säker förvaring. Ordinarie pris 7141:- inkl. moms Kampanj nu! 6784:- inkl. moms Frakt tillkommer Artikelnummer: ST01135 Beräknad Leveranstid: 4-8 Arbetsdagar Personlig rådgivning och service Beställning och order sker på vår hemsida http://www.allhall.se/ där du även kan se alla andra modeller. Där finns också all övrig information. För övriga upplysningar, ring Stefan Haglöf 0703-878780 Produktfakta Takduk: Kraftig presenningsduk i polyetylen 300 gr./m², Flamhämmande, 100% Vattentät Sidoväggsduk: Kraftig presenningsduk i polyetylen 300 gr./m², Flamhämmande, 100% Vattentät UV-resistent: UV-resistent Ram: Galvaniserat stålrör Rördiameter: 42/22mm Bredd: 3.6 m. Längd: 4,8 m. Sidohöjd: 2.13 m. Nockhöjd: 2.67 m. Inkluderat: Jordspikar, jordankare Vikt: 99 kg. Port: 2 Port (B x H): 3,6/2,7 x 2,17 m. Beskrivning Allsidigt tält, idealt till förvaring av bilar, maskiner, material. Praktisk till förvaring av mindre båtar och jollar. Tältet ger extra plats till förvaring på rekordtid, kort sagt möjligheterna är många. Tältet kan också sättas samman i flera längder för att åstadkomma ett större tält. Konstruktion Tälthallens ställning är konstruerad av galvaniserat stålrör med en god rostskyddande ytbehandling. Bottenramen fastgöres i underlaget med de medföljande jordspikarna för att säkra tältet mot starka vindar. Dessutom är tältduken försedd med en jordkjol på långsidorna, vilka vi rekommenderar mot starka vindar. Dessutom är tältduken försedd med en jordkjol på långsidorna, vilka vi rekommenderar att du gräver ner i jorden eller liknande för att säkra tältet mot att vinden kommer in denna väg. Tältet kan också monteras på träläkte eller betongfundament med expansionsbultar om förhållandena kräver detta. Tälthallen är försedd med två presenningsportar som fastgöres med stroppar. Portarna är monterade på en glidstång och öppnas till sidorna där de fastgöres. Presenningen Presenningen är gjord i polyeten i en bra kvalitet, i en 3-lagers-konstruktion som är lackerad på båda sidorna. Rip stop-funktionen i duken skall förhindra att ett hål utvecklas till en lång reva. Presenningen är försedd med UV-skydd vilket garanterar lång livslängd och skyddar de föremål som finns i tältet. Presenningen är brandhämmande. ALLHALL I SVERIGE AB Regementsvägen 7 19278 SOLLENTUNA Org.nr: 556671-0769 Kontor: 08 41002727 Mobil: 0703878780 http://www.allhall.se info@allhall.se

    6 784 kr

    Sollentuna, Stockholm - SE

  19. Hej, Har plockat loss växelhuset på min Tohatsu 8hk 2006 för att byta impeller, men kommer 'såklart' inte ihåg i vilket läge växeln var i vid demonteringen.. Kan det orsaka något problem vid monteringen?
  20. Tid Kvar: 11 månader och 27 dagar

    • Säljes
    • Ny

    Lagerhall-Båthall PRO XL 3,5 x 8 x 3,3 x 3,94 m PVC Grå Lagerhall-Båthall PRO XL med extra höjd för många förvaringsmöjligheter. Fordon, båtar, maskiner etc. Observera den extra höjden på denna modell XL, vilket gör detta förvaringsskydd långt mer rymligt än de flesta andra förvaringsskydd i denna kategori. Ordinarie pris 38912:- inkl. moms Kampanj Nu! 33075:- inkl moms ST18120 Grå ( ST18131 Grön 29184:-) ( ST 18130 Vit 33075:- ) Rikstäckande leverans Beräknad Leveranstid: 2-4 Arbetsdagar Personlig rådgivning och service Beställning och order sker på vår hemsida http://www.allhall.se, där du även kan se alla andra modeller. Där finns också all övrig information. För övriga upplysningar, ring Stefan Haglöf 0703-878780 Produktfakta Bredd: 3,50 m. Längd: 8,00 m. Sidohöjd: 3,30 m. Nockhöjd: 3,94 m. Port (B x H): 2,8x3 m. Takduk: Kraftig PVC 600 g/m² Sidoväggsduk: Kraftig PVC 600 g/m² Ram: Galvaniserade stålrör Rör / rördelar: Ø50x1,5mm + Ø38x1,0mm + Ø25x0,8mm Färg: Grå Brandsäkerhet: SIS 65 0082 certifierade UV-resistent: UV-resistent Vattentät: 100% Vattentät Vikt: 383 kg. Förpackningsstorlek: Box 1: 83,0 x 46,0 x 200,0 cm. Inkluderat: Jordspikar, jordankare 2 presenningsportar med kraftiga kardborre. Observera att bilderna är vägledande. Presenningsporten har kardborre på varje sida (men inte kardborre i mitten) Extra höjd innebär många fler m3 XL ger dig ännu mer förvaringsmöjligheter Beskrivning Allsidigt tält, idealiskt till förvaring av maskiner, material. Praktisk till förvaring av mindre segelbåtar och jollar. Tältet ger extra plats till förvaring på rekordtid, kort sagt möjligheterna är många. Tältet kan också sättas samman i flera längder för att åstadkomma ett större tält. Konstruktion Tälthallens ställning är konstruerad av galvaniserat stålrör med en god rostskyddande ytbehandling. Ramen består av starka rör. Bottenramen fastgöres i underlaget med de medföljande jordspikarna för att säkra tältet mot starka vindar. Dessutom är tältduken försedd med en jordkjol på långsidorna, vilka vi rekommenderar att du gräver ner i jorden eller liknande för att säkra tältet mot att vinden kommer in denna väg. Tältet kan också monteras på träläkt eller betongfundament med expansionsbultar om förhållandena kräver detta. Tälthallen är försedd med två presenningsportar som fastgöres med stroppar. Presenningsportarna är utrustade med 3 kraftiga dragkedjor för att säkra god funktion. Presenning Presenningen är gjord i PVC i en mycket bra kvalitet, i en 3-lagers-konstruktion som är lackerad på båda sidorna. Rip stop-funktionen i duken skall förhindra att ett hål utvecklas till en lång reva. Presenningen är försedd med UV-skydd vilket garanterar lång livslängd och skyddar de föremål som finns i tältet. Presenningen är brandhämmande. ALLHALL I SVERIGE AB Regementsvägen 7 19278 SOLLENTUNA Org.nr: 556671-0769 Mobil: 0703878780 http://www.allhall.se Kontor: 08 41002727 info@allhall.se

    33 075 kr

    Sollentuna, Stockholm - SE

  21. Igår
  22. Tja, alltså... Om man ska hålla mot med motor, så kommer propellern att ge en tryckande kraft som motverkar vinden, och då är det ju 2^2, dvs kvadraten som gäller. Men kraften från propellern uppkommer genom att propellern accelererar vatten bakåt, så då blir det massa som sätts i rörelse över tid, vilket är effekt (1 W = 1 J/s = 1 N•m/s = 1 kg•m^2/s^3), och eftersom motorer "mäts" i ur mycket effekt de har, så är det kanske en vettig jämförelse. Om vindhastigheten fördubblas, så krävs åtta gånger så mycket effekt från motorn (om man antar att propellern är exakt lika effektiv oavsett belastning och varvtal, vilket den så klart inte är), men kraften blir "bara" fyra gånger så stor. För vår båt går det åt ungefär 0.5-0.6 hk för 2 knop (i praktiken kan den inte gå så långsamt ens på tomgång, men jag har extrapolerat från det fartintervall jag har god data för, 2.5 till 6.8 knop) och ca 3.9-4.0 hk för 4 knop. Väldigt nära en faktor åtta i effekt för en dubblering av farten genom vattnet. Mellan 3 knop och 6 knop är effektökningen 7.3-7.4 gånger.
  23. Nu står det dock effekt. Och då är det kubiken, dvs 2^3, eller åtta gånger. Kraftökningen kanske är mer relevant att jämföra med än energin? Raol, hjälp mig!
  24. Över åren har jag köpt diverse hålsågar av blandade fabrikat och det har räckt med 2 olika standard fästen beroende på dimension. Ibland har jag skruvat av något fabrikatsunikt fäste och sedan har det gått att använda standardfäste. Saknade en 27mm hålsåg vilket inte fanns i fysiska butiker i Gbg så jag beställde på amazon. Idag insåg jag att den nya Bosch hålsågen hade ett power-change fäste som inte går att skruva av. Ni vana moderna mekare, är det möjligt att modifiera ny hålsåg på något sätt eller är det att köpa en Bosch Power-Change adapter?
  25. Nu står det dock effekt. Och då är det kubiken, dvs 2^3, eller åtta gånger.
  26. Det blir en ganska "kemikalisk" lukt som sätter sig i kläderna om den är kraftig. Ta en trasa och gnid den mot sanitetsslangen en stund. Lukta på trasan. Luktar den inte illa så är det något annat. Tänk på att även slangar för avluftning av toatanken kan lukta.
  27. Bra historia! Bara kommenterar på att kraften är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så kraften blir 4ggr så stor. Men det är mycket bara det 🙂
  28. Jag är upväxt med och på båt och är nu pensionär, men jag har faktiskt bara upplevt storm till sjöss en enda gång och den var kort, max 30 minuter. Vädret var soligt och fint, men vi hade sett att det skulle blåsa upp kraftigt mitt på dagen så vi letade oss in i en så skyddad vik som möjligt och ankrade 15 - 20 meter från stranden som var ganska hög och skogsbeklädd. Eftersom vi såg att det var en frontpassage med vindar upp mot 20 m/s körde vi fast ankaret ordentilgt (tyckte vi). När molnen tornade upp sig och regnet kom gick vi ner i ruffen. Efter en stund bröt helvetet löst. Det fanns inte en chans att ankaret skulle hålla båten. Ut i sittbrunnen och igång med motorn för att stötta mot vinden så att vi inte fortsatte att dragga. Så fortsatte vi i nästan 30 minuter fram till regnet upphörde, molnen drog bort, vinden mojnade och solen och värmen kom fram på nytt. Öven varsin öl kom fram. Grannbåten hade mätt upp 25 m/s trots att vi låg nära skyddande land. För att sätta 25 m/s i proportion till något väder som många faktiskt har upplevt (12 - 13 m/s) så ger dubbel vindhastighet åtta gånger så stor vindeffekt.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...