Gå till innehåll
lördag 23 september 2017

Ej läst innehåll

Visar ämnen postad de senaste 365 dagarna.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Regler för lanternor

    Alltid bra att synas i mörkret och att välja lanternor för båtar upp till 20m kan vara bra även på båtar under 12m så syns man lite bättre. Jag har en kombi LED-lanterna från Hella i masttoppen och om den är godkänd eller inte vet jag inte men lyser bra gör den.
  3. Penta AD41A till AD41B

    Motorns primära kylning är ju sjövattnet. Om sjövattencirkulationen kan hålla motorns invärtes temperatur på rimliga nivåer låter det lite konstigt i mina öron att motorn skär beroende på hög temperatur på insugsluften. Men som sagt, man lär så länge man lever och jag har tänkt leva länge...
  4. Idag
  5. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Det kändes ju miljövänligt... eller inte.
  6. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Njae.... nu är det många frågor i luften? Men till TS som vill köpa en Icke CE certifierad båt så finns ju ett plus och ett minus. Plus måste ju vara att köpa av en handlare - eftersom det innebär att om senare fråga om CE märkning uppkommer så finns ingen kedja av säljare. Minus är väl att det ju är så att handlare måste sälja CE certifierade båtar. Men en del (oseriösa?) kringgår detta genom att endast förmedla? Sedan några reflektioner. Den båt som är exemplet ovan är relativt udda. Det var en. Stor och Dyr båt och man får anta att det konsortium av tyska försäkringsbolag som var försäkringsgivare ville slippa betala? Man får nämligen ha en importerad båt i bruk inom EU innan den registreras och CE märks plus momsas. Frågan som fanns var snarare hur länge... men det är ju båtjuridik. Då är jag personligen mer oroad om försäkringsbolag godtyckligt börjar ställa krav på CE märkning vid service/reparationer/renovering. Var drar du gränsen så att säga? (Min tråd om detta finns att läsa någonstans.) Känns som hängslen och livrem utan att jag kan ställa motkrav, typ att ett bolag ska tala om vilken utrustning som anses godkänd. Jag vill inte själv värdera tvivelaktig kinesisk CE märkning tex. Och kommentera nu inte att allt självklart ska vara CE märkt, lite mer komplext är det.
  7. 110 volt

    Självklart är CE delvis ett handelshinder, det kan ju kännas bra att båtarna byggs tex i Sverige med svensk arbetskraft med justa villkor och bra arbetsmiljö. Men den största anledningen med CE var att få harmoniserande regler för hela EU området och med hänsyn till de förhållanden vi har här, tex 230V. Flera amerikanska tillverkare CE-märker sin båtar, dels för att kunna exportera till EU men CE-märkningen fungerar också som kvalitetsgaranti.
  8. Det ser ljust ut måste jag säga. Vad tror ni det blir för förbrukning på en 2t båt med en liten 10hk som ligger o puttrar?
  9. Oljeläckage

    Jo jag har tänkt gå över det som är tillgängligt nu. Motorn ska inte monteras förrän till våren. Även om tiden går fort så har jag vintersäsongen på mig. Började så smått att sanera olje spillet härom dagen.
  10. Vad kan ha hänt??

    Visst kan det vara så att du har två relän, ett för start och ett för laddning, din dynastart har någon gång blivit uppdaterad till teknik som gäller idag.
  11. Tjuvström när båten inte används?

    Tack igen. Ja, strömmen är som sagt liten. Är dock säker på att den finns och instrumentet jag använder är tillförlitligt. Testade med en 12-voltskälla och ett 22 kohms motstånd och kunde avläsa även i detta fall ~0,55 mA.
  12. Rib TigerMarine Topline 650?

    Hej. Har kollat på en Rib TigerMarine Topline 650 Någon som har någon erfarenhet av Tigermarine båtar? Har haft vanliga motorbåtar innan men funderar nu på en rib. Vad bör man kolla/tänka på när det gäller ribbåtar? Mvh Hampus
  13. Foila blir bärplan

    Och det här inlägget gav ju mening?
  14. Igår
  15. Vp backventil för sjövattenkylning

    40cm slang och cyckelventil funkar riktigt bra. Släpper upp 15cm vatten i slangen när motor går. Tömmer när man stoppar. Både kioll kontroll och torrt motorrum. Visserligen bara provat idag genom start stopp och 2h motorgång i olika varvtal.. men verkar helt perfekt.
  16. Drömpryl till båten

    Tror inte det är smygreklam. Bara hänvisning till en självklarhet somm alla såklart har...
  17. Skonsam och effektiv rengöring av kapellrutor?

    Någon sa lampolja någon gång, så jag testade det i våras. Något mirakel skedde inte, småreporna syns som innan men en aning klarare blev det ändå. Än så länge har jag inte märkt av någon skada av det iaf. Sedan vill jag bara tipsa om att kolla med era kapellmakare vad ett rutbyte skulle kosta om ni har risiga rutor. Jag förväntade mig att det skulle bli dyrt när en ruta sprack i sprayhooden på förra båten, men Grettels bytte alla tre för nån enstaka hundralapp, knappt dyrare än ett dyrt rengöringsmedel alltså. Senare har jag lämnat in ett kapell för sömbyte på samma ställe, drygt en femhundring om jag minns rätt. Dyrt eller billigt??? Upp till var å en men jag föväntade mig mycket större summor båda gångerna med tanke på vad ett nytt kapell kostar och vad man får betala för specialrengöringsmedel.
  18. Dokumentär om segling

    Gillar den här norrmannens filmer, blåsig vintersegling till Shetlandsöarna:
  19. Epoxibehandling, vad valde ni?

    Före Efter Nu är det bara låta den torka över vinter och lägga på epoxi till våren.
  20. Mina renoveringstips

    Ska du såga till en ny bit, se då till att årsringarna går tvärt emot vad dom gör på nuvarande bit, och måla ändträet med någon färg.
  21. Gulnad Gelcoat, Reklamation

    Problemet är ju att de kommer finnas massa Yamarin ute bland kunder med missfärgade skrov. Det första som kommer dyka upp när en spekulant söker på google om möjliga problem med båtmodellen denne tittar på är skrov som missfärgas. Detta kan ju göra att folk inte vill köpa denna båt överhuvudtaget för att den har skamfilat rykte. Så jag frågar mig om du ens vill ha kvar båten överhuvudtaget? Detta oavsett om ÅF fixar en plåsterlösning genom att måla om hela gelcoaten etc.. Hade själv en Yamarin HT båt för ett par år sedan. Den läckte alltid vatten kring rutor och tak och ÅF fick de inte tätt, tillslut krävde vi att de köpte tillbaka båten vilket de tillslut gjorde.
  22. Amigo 27

    Om luften kan komma in mellan skiva och tak, ja. Men det kan bara handla om väldigt små mängder fuktig luft som kan komma in där. Men, det är nog bra att limma upp en isolering om man inte har det i däcket. Det försvårar inte monteringen av den skummade PVCn.
  23. Mercruiser 7.4L värvar bara 3500

    Kompprovet visar 9,2-10,2 på varmkörd motor. Portarna öppnade sig i förgasaren vid 3000 varv om jag minns rätt. Är inne på att munstyckena är belagda med skit från bensinen. De ska vara törstiga har jag hört..
  24. Inkoppling stoppknapp

    Tackar för svaret. Vill inte bara chansa med en ny "CDI box" nu kopplar jag som du förklarar. // Christer
  25. Yrvinds manifest

    Tror nog det är medvetet. Den ligger på hans sida. Här. N.N
  26. Hej Har köpt en båt med en Volvo Penta D6 motor från 2006. Tror inte att mjukvaran har blivit uppdaterad på väldigt länge. Är det värt att betala för? Har inte hittat priser för detta men räknar med att det ligger någonstans mellan 5-10 tusen.
  27. inom/utom

    Ja, men det är ju ingen utombordare. Det borde ju inte vara omöjligt att få till till en utombordare tycker jag? Och det skulle ju underlätta inomborsmontering av utombordare, iom. att det inte finns något behov att hissa upp motorn då? Edit. Jag såg nu på Saildrives hemsida "Växelhuset och hela drivlinan är samma som för utombordsmotorn F15". Vilket borde betyda att foldingpropellern passar även på den vanliga F15 utombordaren?
  28. Septitank Nimbus26 Däckstömning

    Har skickat ett PM till Dig!
  1. Ladda in mer aktivitet







×