Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Ok, du menar då alltså att de är jämförbara med AGM och att en vilospänning som min kan anses ok?
  3. Efter en snabb sökning på nätet får jag reda på att Vartas EFB är ett högpresterande batteri jämförbart med AGM, fast bättre… https://www.varta-automotive.se/sv-se/teknik/efb?_ga=2.72853909.720639082.1713888360-270671150.1713888360 Så det är ju då lätt att tro att även detta ger en högre utspänning i vila än traditionella syra/blybatterier.
  4. Idag
  5. Både långa och korta snören är bra att ha, dock inga snören ombord, där har vi linor. Så här tänker jag: Då bogpropeller och ankarspelen används går motorn i allmänhet och då laddar generatorn, alltså kan man belasta startbatteriet med dessa tunga förbrukare. Jag vill inte ha ett extra batteri till bogpropellern i förruffen, då jag inte vill ha nån vätgas där när batteriet laddas. Och som redan sagts så kan det vara bra ur servicesynpunkt att samla alla batterierna på samma ställen. Man har olika batterier till olika saker. Startbatteriet skall kunna lämna en hög ström under kort tid, förbrukarbatterier (servicebatterier) är det tvärt om med, så dom skall man inte belasta med någonting som drar mer ström än vad kylskåpet gör och det kan vara illa nog det.
  6. Nej det är inte AGM. Det är Varta EFB.
  7. Det förefaller som om du har två AGM-batterier? Dom skall ju vara fulladdade vid 13,2 volt i vila.
  8. Ok, då väntar jag med spänning 😂
  9. Jag har flera gånger sett spänning på nyss laddade batterier som varit strax över 13 V i nåt dygn. Sen sjunker det ner till ca 12.7-12.8 V.
  10. Jag har två batterier 190ah styck som jag har mätt upp en spänning på 13.2v vardera, jag har kopplat ut solpanelerna och har ingen övrig laddning påkopplad. Är inte 13.2v för mycket spänning i ett läge där ingen laddning pågår?
  11. Det finns en rekommendation "lika löser lika" och för teak så brukar det rekommenderas såpa (den är lite fet) som både rengör och återinfettar lite. Jag brukar blöta teaken o sen spritsar jag såpa som jag rengör med. Undvik att använda borste (i alla fall ingen styv sådan) då den gräver ner fåror i årsringarna. En scotchbrite att skrubba med är bättre. Sen är det bara att spola rikligt med vatten.
  12. Talar mig varm för 23HT. Haft en sådan själv och det har fungerat utmärkt för 2vx och 2 barn under 10 dagar, då vi bäddat ner för oss i soffan med mkt god komfort och barnen i piken. Använd den 5;e "kojplatsen" som stuv för kläder/väskor. Köp inte med den lilla dieseln är min rekommendation. Minst 190 dieselhästar. Finns ju en snarlik kopia, Flipper 705Ht. Samma längd, men större yta på bekostnad av en trist placerad toa. Du sparar dock ca 100.000:-
  13. Kartan på Marinwiki funkar fortfarande, och det går att uppdatera/lägga in nya objekt, men det verkar vara en ganska död plattform. Lite synd, då Navionics tar löjligt bra betalt för samma info. Jag skulle gissa att navily.com kommer ta över dock, betydligt större internationellt, aktiv sida, och täckningen här i norden blir bättre och bättre.
  14. Oxalsyra tar inte bort fett.
  15. Skönt med enkel lösning. Ha en fin sommar. // Mats W
  16. Hej Grattis Det kommer att bli en kanon vecka för er, hade gärna hjälp till med förslag, men har bara seglat från Zadar, så vi vände i Kornati. Men jag kan rekommendera Skradin, det är absolut sevärt om ni har tid.
  17. Vad för båt skulle ni rekommendera, som är hardtop båt som man kan sova i och vara typ 3 dagar i naturhamn? Finns det bra alternativ till Aquador 23 HT och Uttern c77? Så liten som möjligt (för två) med bra pentry, med septitanktoa.
  18. Vet inte hur man redigerar här men kom på det att uppspärrning i maxläget är ju inget alternativ haha, hade gett jäkligt mycket olja såklart.
  19. Så länge det är massivt trä så är receptet att skrapa/slipa bort gammal lack för att börja om med ny ytbehandling. Det finns inte så många genvägar att ta om man vill få ett bra resultat, att bara lokalt bättra brukar sällan ge ett resultat man är riktigt nöjd med. Din durk ser ut att vara plywood, i princip gäller samma sak där men man får vara försiktig så att man inte slipar igenom yttersta skiktet av trä. Vad gäller ytbehandlingen så vill jag slå ett slag för International Woodskin. Ger en sidenmatt yta och är betydligt mindre jobb att lägga på, då det inte kräver några mellanslipningar och det krävs färre lager än fernissa. Min erfarenhet är att fernissa sällan sitter länge på teak, antar att det beror på att det är ett så fett träslag. Jag lade på Woodskin på min badbrygga och durk i båten för ett par år sedan och är nöjd med hur det håller.
  20. Jag är i exakt samma situation. Jag tar loss en antal bitar och tar upp i garaget där jag värmer med värmepistol och sen skrapar av fernissan/lacken. Sen lätt slipning för hand (med kloss) då det på många ställen är fanér. Därefter har jag lagt på Herdins Oljebets Teak som jag stryker på med trasa. Och så påbörjar pålägging av fernissa igen. 6 lager blank med lätt sickling efter lager 2 och 4. Sen slip efter 6 lager och sen ett eller 2 lager sidenmatt. Jag kör med International Compass resp Goldspar. Blir kanon
  21. Hej! Vi är ett gäng som planerar att segla i Kroatien under en vecka i juli och skulle uppskatta lite förslag på rutter och sevärdheter som vi inte får missa. Vi har särskilt önskemål om att inkludera Kornatis nationalpark i vår resväg. Vi börjar och slutar i Marina Pirovac. Vi kommer att segla med en Elan E4 och använda gennaker. Tacksam för alla era förslag
  22. Vet inte vad ni tittar på men om jag går in på platser så är senaste inlagd 23-11-17. Sen är det ju så att både Marinwiki och MG blir bara så intressanta som vi medlemmar gör det till.
  23. Hej, har införskaffat en båt med en 50hk Yamaha autolube från möjligen -91. Men länkaget för doseringen av olja är borttaget (ett stag som påvverkas av gasreglaget och ner till en arm vid doseringen), förra ägaren hade inte brytt sig och blandat 1% olja i direkt i tanken och även fyllt på oljebehållaren och ser att det försvinner olja i behållaren över tid så den går kanske lite fet. Men jag känner att jag inte riktigt vill ha ett mellanting, antingen använda autolube eller bara blanda i bränsletanken. Men rent hypotetiskt någon som vet hur mycket olja den kan tänkas ge i min respektive maxläget? Om man skulle kunna spärra den i max utan inblandning i tanken? I övrigt någon som vet var man kan köpa ett länkage? Mvh.
  24. Googla "Fiska i Kroatien" så hittar du en massa information. Bland annat mycket från fiskesnack.com https://www.fiskesnack.com/search?q=kroatien&searchJSON={"keywords"%3A"kroatien"}
  25. Flummigt... jag var där i går i väntan på sömntåget. Hittade ett (1) datum 2020-xx-xx annars 2015. Ser rätt nedlagt ut.
  26. Jag har själv kört Bustermodeller i över 20 år. Du får en lite bättre gång med en större Buster, men båten är mer av en inomskärsbåt än något som kommer att gå bra i öppen sjö. Det är svårt att rekommendera ett annat båtalternativ utan att veta budget. Men Anytec är ett alternativ. Dock så far priset snabbt iväg, och det gör förbrukningen också. Jag kör mest inomskärs med en XL och vad jag gör i krabbig motsjö är ökar farten till dryga 30kn och trimmar ut motorn så att jag kan hålla mig på vågtopparna och slipper bryta varje våg. Det gäller att hitta precis trimnivå. Det blir mycket bekvämare, men det kräver mer av dig som förare och det finns risk att skrämma upp passagerana (frun).
  27. Absolut men frågan är om det är tillräckligt starkt.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...