Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Beroende på förutsättningar; att placera avföring i marken (såklart så det inte är sten under, såklart så ingen kliver i det) är sannolikt det mest miljövänliga man kan göra iofs.
  3. Svårforcerad fastlåsning

    Tänk så bra du och jag har det, som har riktiga båtar, som inte behöver ha en massa sofistikerad sätt att förhindra att dom stjäls och dessutom i ett sån läge att man måste ge bort dem om man vill bli av med den. Båtar som dessutom har en aktionsradie och klarar väder och vindförhållande, som de flesta av ägarna till de stöldbegärliga båtarna/motorerna, bara kan drömma om.
  4. Sätt in en liten gråvattentank och en elektrisk pump.
  5. Kan bli en kul rutschkana! Nej, det räcker med idioterna som lyfter på mossan och gör nr 2.
  6. Köra glykol genom sjövattenfilter

    Tycker nog det är enklare att byta till en trevägsventil. Den är dessutom säkrare, vatten kan aldrig rinna in "bakvägen".
  7. Hur skulle ni ha gjort?

    Nu är jag helt novis på motorer eller kanske rättare sagt fullständigt totalt ointresserad av tekniska innovationer, som motorer och datorer och liknande. Jag har haft ett antal segelbåtar med diesel inombordsmotorer av olika fabrikat sen början av 1970-talet. Har bytat åtskilliga impellrar genom åren. även simringarna som tätar drivaxeln mellan pumpen och motorn mm Har dock aldrig någonsin behövt en avdragare för att byta impellern. Vad har du för motor? Vad är det för vattenpump!? Har du nån bild, så en teknikidiot som jag förstår!?
  8. Köra glykol genom sjövattenfilter

    Vet ej. Men det finns i mindre dimensioner, det har jag sett. Varv som bygger/underhåller yrkesbåtar kanske?
  9. Propp saga 27

    Kollade proppen som sitter nu. Mikado 17x13 va d.
  10. Propp saga 27

    Va lite för avancerat för mig d där..... 😲
  11. Hur skulle ni ha gjort?

    Tack för bra svar. Kopplar till en dunk med vatten o testar. Ja vem renoverar pumpen...? Problemet är remskivan. Vill inte köpa avdragaren för 595kr. Den verkar vara ett måste. Går ej med vanlig avdragare.
  12. Idag
  13. Svårforcerad fastlåsning

    Naturligtvis måste motorerna vara så konstruerade att det är extremt svårt och dyrt att "fixa elektroniken". Så besvärligt att de snabbt lär sig att det inte lönar sig.
  14. Fått diagnosen "rasad motor" - vad nu?

    Välkommen till forumet! Du skriver att "vi" är noviser och att citat "Vi kommer aldrig fixa den själva. Tid, intresse och utrymme för att göra så saknas helt enkelt." Tänker att denna gamla båt möjligen kan passa som renoveringsobjekt för nån gammal rik motorkunning nörd? (Typ någon svårhittad person som gillar att renovera just den båtmodellen av nostalgiska skäl.) Tänker också att den inte passar för noviser- bortsett det hyggliga inköpspriset. (Anar att "vi" här innebär ungdomar med låg studentbudget, men också att intresset och tidsmöjligheten för fix&don på båten är närmast noll?) Mitt råd får tyvärr tills vidare bli... Gör er av med båten på nåt anständigt och lagligt sätt. Byt gärna marina/båtklubb också. (Jag menar att två inbrott/stölder under vintersäsong är minst ett för mycket, här i GBG kanske medeltalet ligger på typ 0,2 per säsong?) Segelbåts-propaganda, men men... Har du och dina kompisar förresten tänkt på en sak, små segelbåtar är billigt prisvärda just nu? (En "daycruiser-segelbåt" behöver knappast nån motor alls, man glider ut till nån näraliggande kobbe och lägger till. Kanske grillar nåt och bara trivs. Finns ingen vind i skymningen kanske man kan vicka med nån åra i aktern bara.) Man kan ha mycket skoj med segel också. Eller rent av med en enkel kanot för den delen!?
  15. Propp saga 27

    Kolla vad du får med denna kalkylator: https://www.vicprop.com/displacement_size.php
  16. Propp saga 27

    Köpte mig en saga 27 med md17c o msb backslag vilken verkar ha för hög stigning på proppen. Marshar strax över 6knop vid 1500varv utan speciellt svall o motorn går fint o lungt o maxvarv ligger på ca 1800-1900 varv o då går d 7.3 knop. Tror d sitter 17x15 Mikado på nu. Ny för iår. (Förra ägaren) Maxvarv bör väl ligga upp mot 2500 egentligen. Sitter inga trimmplan på rodret som d annars ska sitta original. Kan d göra några 100 varv på toppen om jag sätter dit sånna? har ritning på sådana. Är väl inte speciellt skadligt för motorn som d e nu. Man hör ju på motorn att den går lungt o fint vid 1500-1600varv. O har inga som helst temp-problem även om jag maxxar ligger i nedre delen av grönt område.
  17. Jo jag har läst det, men det jag läser om färskvattenkylda är följande: "Konservera den sjövattenkylda delen på samma sätt som vi har beskrivit ovan. Kontrollera vätskenivån på färskvattenkylsystemet i expansionstanken. Kontrollera att alla avtappningskranar och proppar är stängda. Vissa motorer har zinkanoder i värmeväxlaren. Dessa måste skruvas ur och kontrolleras. Zinkanod skall bytas om 50% är bortfrätt." De refererar alltså bara till föregående sektion, och som vi vet så i ett sjövattenkylt system måste man köra motorn varm så termostaten öppnas. Men det står ingenting specifikt kring detta i färskvattenkylningensdelen.
  18. Köra glykol genom sjövattenfilter

    Kan nämna att det finns Gardenakompatibla kopplingar i mässing, så är sprickrisk och dålig plast inga problem. Med ett T-rör samt en ballofix plus en sådan har man ett bra intag för kylvattnet. Eller som jag gjort - opererat in det på filtret (om man har filter före pumpen, vill säga). Obs att bilden togs innan de grova slangarna var anslutna på filtret i botten (om någon observerar att de saknas): Filter med konserveringsuttag.
  19. Det är därför det på sidan jag länkade till är uppdelat i två delar, en del för sjövattenkylda motorer, och en del för sötvattenkylda motorer.
  20. Tycker fortfarande inte det är tydligt om man i en färskvattenkyld motor med två system måste köra den så att termostaten öppnas. Om det är så som jag tror att termostaten sitter på det inre slutna systemet så borde det inte spela någon roll.
  21. Köra glykol genom sjövattenfilter

    1979 köpte jag mina bästa gardenakopplingar, kanske var den firman ny på den svenska marknaden då? Var finner jag en mud box (med mellanslag) avsedd för fritidsbåt? Vid googling finne jag bara monster och stora grejer för yrkessjöfarten och kanske för avloppsreningsverk.
  22. Mysigt när ett 20-tal båtar pumpar iland en 20-30 liter kiss-o-bajssörja per båt i naturhamnen varje helg; låter som ett ställe att besöka...
  23. Jag har samma gurglande oljud. Fyra genomföringar strax under vattenytan, från diskhon, handfatat, ingående spolvatten till toan och septiktankens nödtömning. Efter att ha stängt kranarna konstaterar jag i mitt fall att det är i diskho respektive handfatets genomföringar det för oväsen. Detta gurglande ljud då båten planar kommer sig antagligen över att det trycks upp vatten i genomföringarna då dessa hamnar precis där båtens botten har väldigt liten kontakt med vattenytan, vattnet rinner fram och tillbaka, slang och diskho/handfat fungerar som resonansbotten. De andra genomföringarna, som inte väsnas, ligger antingen längre farm och hamnar i luften, eller längre bak och i en någorlunda deplacerande del av skrovet. Diskhons kulventil kommer jag inte åt annat än att först demontera kylskåpet (skall ändra på det) men handfatets är lättåtkomligt, och det hjälper bara litet att stänga denna ventil, ljudet övergår då från gurglande till ett mer skvalpande ljud. Sedan kan jag tycka att det är urbota dumt att placera diskhons och handfatets avlopp under vattenlinjen, eftersom vattnet rinner ned långsamt, då det måste överbygga trycket från vattnet som båten redan ligger i. Byggaren, konstruktören, kommenterade det med att man kan tappa ut diskvatten och handtvättsvatten utan att det syns på utsidan... Tydligen en Najad-standard..?
  24. Om båten är värd en ny/renoverad motor är det nog bara ni själva som kan svara på? Gillar ni båten så varför inte, men räkna inte med att få tillbaka pengarna motorbytet har kostat när/om ni tänker sälja båten.
  25. Här är bra vägledning för hur en vinterkoservering går till, både för sjövattenkylda och sötvattenkylda bensinmotorer: http://webshop.drevia.se/lista.php?kid=27-62-920
  26. Hej, en Cascade 23 DC. Årsmodellen är vi rätt säker på är 69.
  27. Vad är det för bårmodell ni har? En älder motorbåt utan fungerande motor är normalt inte värd så många kronor, tyvärr.
  1. Ladda in mer aktivitet







×