Gå till innehåll
måndag 21 augusti 2017

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. köpa ny styrning till båten. hyaudral eller nfb

    Hade nfb på min uttern D55 men en 115hk. Fungerade bra och kunde släppa ratten med bibehållen kurs. Inte lika lätt att snurra på ratten som en med hydral dock.
  3. Blåsåret 2017

    Den typ av vindar förekommer nästan aldrig. Blåser det 8 m/s i medel har man på en ovanligt byig dag kanske 10 - 10.5 m/s (baserat på ett ohälsosamt stort intresse av att hålla koll på VIVA appen). Tittar man på långfärdsseglare är detta inte ett problem - det finns ingen som sitter med en hand på skotet och släpper i byarna. Men jag förstår din poäng, på kappsegling eller liknande är det klart man pressar båten på ett annat sätt. Här skiljer vi oss åt en del. Jag revar gärna i tid och har inga problem med att det går marginellt långsammare. Men tråkigt att du kallar andra rädda, och konstigt när du själv sa att hårda vindbyar var otäckt.
  4. Åh, denna sjösjuka!

    Annars kan man skaffa ett par sådana här sjösjuke-glasögon med egen horisont. Kanske funkar, vad vet jag. Å andra sidan blir jag nog hellre sjösjuk än visar mig offentligt med dem på.
  5. Penta bekymmer

    Har du en vodia-dator eller har du lyckats koppla upp dig med något annat program?
  6. Blåsåret 2017

    Jag seglar nästan uteslutande ensam eller med mina barn som är åtta och tio år - de åker mest med. Det är inte svårt att hålla i ett snöre till skotskenan samtidigt som man styr.
  7. Frågor om Bella 620 DC och Suzuki DF140

    5800är max med den propellern jag har nu, en Enertia stålpropeller. Är botten full med snäckor och annan beläggning kan du säkert tappa fart. Har också båten vid ett utlopp av en å. Min botten är svart efter några veckor. Hade även lite snäckor förra året. Har du haft möjlighet att titta hur din botten ser ut? Bara till att dra på sig snorkel och mask
  8. Idag
  9. Kissa inte i havet!

    Konstig tråd. Den kunde snart dumpas i en djup, gammal gruva. Hoppas verkligen att den inte kommer ut i Östersjön.
  10. Blåsåret 2017

    Kan ju vara nåt om man är ett gäng ombord, så man kan dela på sysslorna, och hänga i lovart för att hämma krängning. Men inget för ensamseglaren.
  11. Sniptråden

    Ah! Tjusigt. Tackar! Har ingen erfarenhet av dessa båtar men de ser onekligen trevliga ut.
  12. Sprucket växelhus Honda 50 hkr

    Jag har en 4-takt 50 hkr Honda, årsmodell 2007 där växelhuset har spruckit. Har hört mig för och läst på nätet och kommit fram till att det kan vara frostsprängning eller saltsprängning. Jag har aldrig hört talas om detta och båten står inomhus på vintern, dock i en kall maskinhall. Jag har hört och läst om att Hondamotorer från denna tidpunkt inte var helt 100 i konstruktionen. Bifogar en bild på fenomenet. Någon som har koll på vad det kan vara?
  13. Blåsåret 2017

    För mig och många andra seglare handlar det mycket om att maximera VMG, dvs fart mot mål, på en kryss. Då handlar det om att inte bara göra maximal fart genom vattnet, utan också se till att båten kränger lagom samtidigt som farten inte blir för låg för att inte få så stor avdrift. Det är liksom det som är det roliga, det som är utmaningen i seglingen. För lite segel gör att man bara åker fram och tillbaka på samma fläck - man skall ha LAGOM med segel, vilket ju är svårare att ordna i en byig vind eftersom det som är lagom ena stunden är för lite eller för mycket nästa stund. Man kan då gå två vägar: 1. Den räddes väg, minimera segel för att det inte skall vara läskigt. Tyvärr är detta inte så effektivt sätt att segla, och seglingen blir rätt trist. 2. Den effektives väg, ha segelsättning som är lagom i vinden som råder mellan byarna och lova upp och samtidigt vagna ner storseglet i byarna. Man tar sig då effektivare fram, båten stampar inte lika mycket i vågorna och man kan tillryggalägga större sträckor på samma seglad tid. Dessutom är det kul när man lärt sig detta.
  14. 1.5+ m var det absolut där jag var. Och jag försökte räkna perioden i mellan topparna. Hamnade runt 3-4 sekunder för det mesta. Ibland kommer flera i kors och då är det svårare att bedöma. Pendlar genom 70 grader betyder ungefär 35 åt varje håll, om det nu var otydligt.
  15. Mätbrev och kappsegling - lite frågor

    Alltså... det är inte utan att jag undrar hur i h-e du bär dig åt när du är på sjön, hur får man en åttametersbåt att röra dig som du beskriver? Eller så är du helt enkelt så rädd att skräcken spelar dina sinnen ett spratt. 10-13 m/s, vågor på 1,5-2,0 meter som rör sig med den hastigheten du beskriver (2-4 sekunder mellan vågorna) och som gör att båten pendlar 70 grader låter... intressant.
  16. Startproblem Perkins + div frågor

    Kommer du inte åt toppmuttrarna när spridarrören är loss? Annars är det rikligt med rostolja runt spridarna som gäller och brytjärn. Försiktig behöver du inte vara om du bryter med ett järn från varje sida samtidigt mellan toppen och underkant på spridarhållaren
  17. Blåsåret 2017

    Att segla "bra" kan ju vara att segla säkert i stället för absolut snabbast möjligt. Då kan både ett och två rev vara klokt.
  18. Epoxibehandling, vad valde ni?

    Priserna är baserade på antal båtar och storlek på resp båt. Jag tror att våran som är 9.2m lång kommer kosta kring 7-8' inkl moms. Firman du använde makey har enligt uppgift slutat blästra båtar. Dom blästrade i vår grannklubb i fjol om jag minns rätt men sedan inget mer.
  19. Aquador 26 HT

    Hej Jag undrar om det finns någon årsmodell av 26HT utan nedstigningslucka?
  20. Epoxibehandling, vad valde ni?

    Bra idé att klubben hjälper till och köper in blästring. Vet du vad det kommer att kosta? Jag är bara nyfiken, har ju redan gjort jobbet. Mackey
  21. Blåsåret 2017

    Hur aktiv man måste vara i sin segling beror inte bara på båtens egenskaper utan också på vilka vindar man har. Blåser det 8 m/s med 12-13 i byarna så blir det oundvikligt så att man måste vara rätt aktiv i de flesta båtar om man vill segla så bra (fort) som möjligt. Det funkar ju inte att reva när grundvinden är 8 m/s, men de flesta båtar kräver att man släpper lite på skoten när byarna kommer. Mackey
  22. Jag håller med om att det är svårt att bedöma våghöjd på film, men våghöjden lite längre upp längs kusten var på de nivåerna vid samma tidpunkt, och jag var, tyvärr, själv ute i dem en kort stund. Nåt av det värsta jag varit med om. Båten pendlade genom ca 70 grader på 2-4 sekunder oavbrutet. Jag fick hålla mig i det hårt spända storskotet (inga segel uppe, naturligtvis, i den stenhårda vinden) för att inte kastas överbord.
  23. USB-uttag i Flipper 640 dc?

    Båten är ny, dvs av årsmodell 2017.
  24. Mätbrev och kappsegling - lite frågor

    Nu har jag kollat filmen två gånger till. Hittar inga vågor på 1-2 meter. Hur dags visas de..?
  25. Multimarine teakcleaner / olja??

    De har tvättat med såpa och det har blivit bättre men inte bra, tror att de använt gulsåpa. Brun såpa ska vara bra att tvätta teak med men jag vet inte om det hjälper dig att slippa ifrån den kladdande nåten.
  26. Ja, vi är olika, det har vi redan konstaterat. Redan vid 8-9 går gränsen för när båten blir svår att kontrollera. Vid 13 räknar jag med att hastigt vara på väg mot havets botten.
  27. USB-uttag i Flipper 640 dc?

    Hur gammal är din båt? Utrustningen kan variera över tid.
  1. Ladda in mer aktivitet








×