Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Fredag 24 mars 2017

Mest gillade innehåll


#561834 Det oundvikliga närmar sig!

Skrivet av L3akim 04 okt 2015 20:49

Max, ni lägger verkligen ner er själ i båten. Kul att se!

Nästa helg åker vi upp och glad att vi valde den senare upptagningen då vi haft några fantastiska helger i september och nu senast i helgen ...

Det är med vemod man nu inser att det är slut för i år ... tur att man har massa projekt för vintern ...

Liten summering av vår säsong


  • larsan, Anders_St, jsbtango and 6 others like this


#528529 Inköp inför 2015 - Om man har motorbåt

Skrivet av Chha 10 jan 2015 06:12

Det hönder en hel del under vintern ser man ju i denna trevliga tråd. Uppdateringar och nya prylar är ju alltid lika kul. För egen del har jag snickrat ett litet pentry för sittbrunnen, nu när det är klart skall jag ge mig på att slipa och lacka durken. Snart är det ju båtmässa så ett visst köpbegär kommer säker att väckas där.
Jag bifogar en bild på pentry projektetimage.jpg image.jpg
  • larsan, Gedda, Anders_St and 4 others like this


#583271 Sjöregler och navigation. Tips till nybörjare!

Skrivet av Georg_Ohm 31 maj 2016 19:57

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.
100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.
Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

Smilysar får någon annan bifoga.
  • 53DC, IngemarE, JonasP and 5 others like this


#558322 Segelbåt bortskänkes!

Skrivet av pseudonym 03 sep 2015 16:10

Har en båt för mycket och därför skänker jag bort en av dom. En Dominant 78 segelbåt med självslående fock.
Utan motor men med fäste. Vattenskadad inredning pga, otäta fönster. Hämtas på plats i Göteborg. Vinterplats finns mot kostnad och även nästa års sommarplats.

Skriv ett PM och förklara varför just du behöver den bäst.

 

  • image.jpg

  • Kenneth_S, Bigfish68, Marrexxx and 5 others like this


#543938 My safety

Skrivet av bhemac 26 maj 2015 22:57

Anekdot:

Jag hade en Linuxbaserad telefonväxel. Det fanns en databas med spammare som man uppdaterade sig mot. Sen gjorde någon ett script så att när någon telefonsäljare ringde så vidarekoppplades samtalet till någon annan telefonsäljare. Det var riktigt underhållande att lyssna på de konversationerna! 


  • elektrikarn, jsbtango, Pentax and 4 others like this


#511295 Elverk från helvetet

Skrivet av happysix 22 jul 2014 16:29

Jag klarar av både jollar med barn och elverk.

Men det kanske beror på att jag är glad att kunna segla en sommar till.

Denna vinter har jag varit väldigt sjuk , leukemi ett jävla skit.

 

 

Så ett elverk mer eller mindre det struntar jag i. :D

 

Så var glada livet är underbart.


  • jsbtango, halibut, Oldtimer and 4 others like this


#510549 Seari äntligen sjösatt

Skrivet av Gäst på 16 jul 2014 09:55

Efter lång renovering och byte av utrustning och annat ligger hon äntligen i vattnet och njuter i sitt rätta element. Bilden avslöjar dock inte hela renoveringen.

 

  • Nysalong.JPG

  • Bosse, larsan, Jocke-SeaRay and 4 others like this


#606144 Häckpropeller/Akterpropeller

Skrivet av Johaneliasson 26 jan 2017 22:42

För er som är intresserade att veta... köpte två styck sidepower SE40 för montage på båda yttersidorna då detta rekommenderades av sleipner själva.
Men tack för all hjälp och speciellt tack till er som alltid klarar er utan finesser.... vart skulle världen varit utan er????
  • elektrikarn, gonil, Bigfish68 and 3 others like this


#565822 Båtskatt, ja gärna!

Skrivet av Thallatha 09 nov 2015 07:55

Och vad skulle syftet vara? Vad skulle de isåfall gå till? Vad tror du att du får för de pengarna?

Nej de skulle bara gå rakt in i det stora svarta hålet STATEN!

Är du kvinnan eller mannen i ert förhållande? Nej säg inget, jag tror mig redan veta svaret.

 

 

Gick du i den fällan.

 

1- 0 till Max.

 

Min båtskatt

 

Hållöjullen Bertil A (1).jpg


  • jsbtango, tugge, Marrexxx and 3 others like this


#560964 Då har man bytt båt då!

Skrivet av kossor 25 sep 2015 19:13

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna DSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.


  • Kenneth_S, SeaMaster560wa, Slowrider and 2 others like this


#560963 OM Maringuiden hade................

Skrivet av pseudonym 25 sep 2015 19:11

Ursäkta intrånget men jag måste få ur mig följande. Jag anser att du är en grinig gubbe som har fått något på hjärnan. Det fanns här på Maringuiden för ett antal år sedan en liknande figur som kallade sig för Anemos. Han var säkert kunnig med stor livserfarenhet men kunde spy galla på vem som helst, speciellt när spritflaskan började närma sig tom på fredagskvällen var Anemos som värst. Bevisa inte att du är likadan för vi är trötta på sådana figurer här. Här är vi egentligen bara båtintresserade och finns här på lika villkor. Vi är nakna när vi föds och lika avklädda när vi lämnar in, vad vi gör där emellan är vår egna ensak. Sluta kritisera varandra och visa vad du kan istället för att visa din sämsta sida. Så var det sagt!
  • jsbtango, kossor, bhemac and 1 other like this


#560642 Hur många forummedlemmar behövs för att byta en lampa?

Skrivet av excel319 23 sep 2015 15:05

Känns det igen?

 

Hur många medlemmar behövs för att byta en lampa?

1 för att byta glödlampan och posta att den blivit utbytt.

14 som delar liknande erfarenheter av att byta glödlampor och ger förslag på hur glödlamporna skulle kunna bytas på annat sätt.

7 som varnar för farorna med att byta glödlampor.

10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter glödlampor.

5 som anmärker på språkpoliserna.

3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.

6 som argumenterar om det heter "glöd lampa" eller "glödlampa" och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.

2 yrkesmän som arbetat i glödlampsindustrin och menar att den korrekta benämningen är "lampa".

15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med glödlampor och att "glödlampa" är det korrekta uttrycket.

19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av glödlampor och ber moderatorn flytta tråden till ett glödlampsforum.

11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av glödlampor och att det därför är en relevant diskussion.

36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst , var man köper de bästa glödlamporna, vilket glödlampsmärke som är bäst och vilket som är sämst.

7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av glödlampor.

2 som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.

4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.

3 som postar länkar från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om glödlampor.

13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver "Jag håller med…".

5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.

4 som skriver "Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?".

2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta glödlampor.

13 som skriver "Gör en Googlesökning på byte av glödlampor innan ni postar inlägg om hur man byter glödlampor!".

1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.


  • moltas, Kenneth_S, Pentax and 3 others like this


#538832 Rädda livet på gammal tamp

Skrivet av Wingan 25 apr 2015 21:51

F.ö. tycker jag TS och andra läsare kan bortse från Oldtimers inlägg.

Jag tycker nog lite synd om honom. Jag gissar att det är en ensam och bitter äldre herre.

Som tycker det är roligt att försöka "mästra" andra skribenters ord och uttryck.

Jag kan just nu inte minnas något konstruktivt råd och inlägg ifrån honom.

Fast, hoppas det finns något sådant, om man letar.


  • tugge, Marrexxx, Larsakelarsson and 3 others like this


#513604 Seglingstävling i farled?

Skrivet av Sator 05 aug 2014 18:30

Hej!
Jag kappseglar. ( så ofta jag har möjlighet iaf)
Ofta är banorna ( oftast distansbanor) delvis i farleder. Själv
kan jag inte komma ihåg att det varit problem!
Reglerna för " rätt till väg" gäller ALLA.
Oavsett kappseglande eller inte. Men glöm inte att alla är skyldiga att undvika kollision till varje pris!
Själv är jag medveten om att få fritidsseglare är kunniga om väjningsplikt i alla lägen. Tex två mötande segelbåtar på samma bog. Eller rätt till väg pga landhinder eller liknande. Så jag är beredd att manövrera därefter.
Däremot så kanske det är mer skeptiskt för den utomstående, när man ibland väjer så sent som möjligt!
Här gäller det att ropa till den eventuella andra fritidsbåten vad man avser att göra. ( som kappseglande)

Men, de flesta man möter när man kommer ångande i ett fält med medtävlande. Är att de håller sig undan och saktar ner de minuter fältet passerar. Tyvärr får man nästan eller aldrig möjlighet att tacka de som ger plats på ett sånt fint sätt! ( god sjömanskap tycker jag)
Har ni som läser detta hållit undan för kappseglande båtar. Trots att ni inte har skyldighet för det.
Så har ni mitt stora varma tack från mig och alla kappseglande. När man kappseglar så har man ju hornen ute, och vill få ut varje ynka tiondels knop av båten. Tjäna varje decimeter på de medtävlande. :)

Tyvärr kan utomstående inte lämna protest för att kappseglingsbåt inte följt reglerna för väjningsplikt. Däremot gör de andra tävlande det! Det är nämligen att det är så man ser till att reglerna följs i kappsegling. Då domarna omöjligt kan ha överblick.

Sedan ett tips till alla seglare.
För några veckor sedan soloseglare jag från Arkösund till fyrudden. Naturligtvis pinkryss hela vägen i den trånga farleden med hyffsat stark vind. Man måste ju segla hela vägen.. ;)
Hade något rival22 liknande bakom som man var tvungen att hålla undan. ;) Så det blev hårdkörning ;) Mycket båtar, segelbåtar som tuffade järngenua. Trångt, men naturligtvis hade jag oftast rätt till väg. Men, att tydligt sträcka ut armen för att visa vart och när jag tänkte slå. Fungerade utmärkt för alla. Självklart slog jag inte ut mitt framför nosen på någon.
Mycket båtar,trångt, men inga problem.
Däremot kom det stora flybrigebåtar nu och då för full maskin. 20+ knop. Ibland stirrandes på plottern istället för utkik.. Hur tänker man då? Finns det gott om plats. Föredrar jag de som planar än de som passerar nära i halvplaning. Drar massor av svall och mest oekonomiska läget...
Skepp å hoj!
  • excel319, happysix, Larsakelarsson and 3 others like this


#507336 Vågar inte riktig ge mig ut ensam, Vad ska jag göra nu?

Skrivet av brstfanp 22 jun 2014 07:13

Hej Mauricio!

 

Om jag får komma med något råd ... Du listar flera saker som behöver göras med båten och några saker som du är orolig för med att segla/köra båt. Alla utmaningar samtidigt (prylar som ska installeras, navigation, segling, manövrering, ...) så förstår jag att det känns övermäktigt.

 

Jag skulle ta en sak i sänder. En lugn dag tar du en tur för motor i de allra närmsta vattnen. Kolla i förväg igenom på sjökortet en bana som du kan köra. När du är på bra avstånd från båtar och farligheter så prova att backa och svänga för att lära dig hur båten beter sig. När du ska tillbaka in till brygga, kör långsamt, börja sväng i god tid.

 

Ta några sådana turer, utöka dem lite steg för steg. Lägg till lite segling. Lätt till att du lägger till på något annat ställe. Utöka turen till vatten som är lite mer outforskade, men förbered dig genom att studera sjökortet. 

 

Vänta med de tekniska prylarna tills du lärt känna båten lite. Då är det lättare att "känna" var rätt ställe för plottern är (där du har den i blickfånget och där du når att trycka på den) osv.

 

Du får flera bra tips i den här tråden. Roderlås är så himlans bra. Det är det enda som jag skulle sätta igång med på direkten. Övriga prylar kan få vänta.

 

Seglarhälsningar,

./stefan


  • Peter_K, Vilse, trewq and 3 others like this


#502278 Många ++++ i kanten

Skrivet av Pentax 16 maj 2014 19:07

En på forumet frågade efter en nyckel till ett lås.

Jag svarade att det ser ut som ett lås till ett elskåp och rekommenderar TS att kolla med Toaen.....

Har nu i förbigående sett att Toaen skickar en nyckel till trådens TS

 

Heder åt ett sådant bemötande :):):):):):):) Toaen dagens forumist!

 

 

Jag skulle vilja vara lika generös

Kalle


  • Peter_K, Jocke-SeaRay, jsbtango and 3 others like this


#605112 Rengöringsmedel

Skrivet av Bosse 14 jan 2017 16:57

Välkommen till MG Vattenlinjen.

 

Det måste vara ett fantastiskt medel, så till den milda grad  fantastiskt att ett vi fått en tom ny medlem här på MG.

Dessutom med så passande namn.

 

Det skall bli kul att följa denna nya medlem och i vilka andra trådar han kommer att bidra.

 

/B


  • moltas, neubert, Mackey and 2 others like this


#587952 Rapport från sugtöningsstationer längs Bohuskusten.

Skrivet av Peter_K 04 jul 2016 11:03

 

...och har inte använt toan sen dess. Möjligtvis kan det bli inom 14 dagar, men det är inte säkert.

Har du testat katrinplommon..? :D


  • Georg_Ohm, Wingan, Mackey and 1 other like this


#577451 Din mest nödvändiga och/eller oersättliga båtgrej - berätta!

Skrivet av ArneRadar 14 apr 2016 05:46

Utan tvekan är det viktigaste båttillbehöret ett väloljat och ordentligt rustat kontokort.image.jpeg
  • elektrikarn, Anders_St, RikardE and 2 others like this


#575660 Ro från Helsingborg med sikte på Alaska

Skrivet av emmavanemo 29 mar 2016 15:07

Jag heter Emma Vånemo, är 30 bast och på söndag 3/4, ca kl 10.00 från Råås båtklubb i Helsingborg, tar jag mina första årtag på en väldigt lång resa.

 

Jag ska ro kanalsystemen ner till Medelhavet, genom Gibraltar och vidare ner till Kanarieöarna. Därefter, korsar jag Atlanten. Därefter fortsätter jag planeringen vidare till Alaska ;)

 

Till skillnad från min långfärdscykling från Helsingborg till Kapstaden 2012-2013, så ska jag nu försöka njuta mer och "ta det lugnt". Jag har dock inte obegränsat med tid om jag vill över Atlanten till vintern som kommer, vet inte ens om det är möjligt.

 

Tänkte att det finns en och annan här som kanske skulle tycka det är ett spännande projekt att följa.

 

Ni hittar mig på bloggen www.theskippingkangaroo.com. Instagram: @emmavanemo, eller Facebook Emma Vånemo (OBS! Både min sida och jag heter samma)

 

 

Mvh

 

Emma Vånemo 

 

  • DSC_0315 (1).JPG

  • Knoparn, Marrexxx, Havkat and 2 others like this


© 1996 - 2017 maringuiden.se