Jag har fått botten på min segelbåt av plast täckt av havstulpaner. Hur får jag bort dem lättast (skrapa, slipa?). Vilket underarbete krävs efteråt innan bottenmålning?
Clarre

Det finns två sorters vc17, västkustbegrepp hit och dit!? jag menar den teflonbaserade med koppar som inte får användas i östersjön!!!
clarre
Jag använder själv Mille Xtra, på en lika fin och slät båt. /Wille
båten växer ju fast i botten med en sån
Hur jag ironiserar avgör jag och inte du. Men det kan vara detsamma. Jag retar mig inte på någonting i dina inlägg men jag vill gärna upplysa den som eventuellt tror att man får ett problemfritt båtliv med Mille Dynamic (eller något motsvarande) att så inte är fallet (för de flesta i varje fall).
Dessutom undrar jag om du på fullt allvar menar att den debatt som varit de senaste åren angående giftfärger varit helt i onödan?
Du kanske i så fall närmare kan precisera vart (i vilken hamn) du ligger? Jag vet att salthalten i minskar dramatiskt i t ex inloppet i Gbg hamn. Jag vet inte om detta är sant, det skall sägas, men jag hörde någon nämna att skillanden bara mellan LSS-hamnen i långedrag och yttre salthomen var rätt stor fast de ligger nästan bredvid varandra.
Det är inte för inte som båthandlarna i Göteborg säljer mindre och mindre bottenfärg för varje år.....
Med oironiska hälsningar!
Har du ställt nån fråga?
Det verkar mest som om du kommer med påståenden bara.
Men jag kan ju givetvis ha fel jag med.
/Wille
Helt riktigt.
Mina egna dåliga erfarenheter av Mille Dynamic var två lager ovanpå grundfärg (tre lager i vattenlinjen). Inte racingslätt men hyfsat "cruisingslätt" och inte speciellt skrovligt. Lagren målades med roller. Provade vit färg ett år och svart ett annat. Någon liten fördel var det (inte helt oväntat) med den svarta men ingen av dem fungerade speciellt bra. Båten, en mindre segelbåt, låg i Göteborgs S:a skärgård. Tog upp i början av Oktober.
vi?
Vad använder Sjörövarn själv för färg? Och vilka är erfarenheterna? Men den förra då? Litet svårt att följa trådarna nu när vi editerar i våra gamla inlägg
Jag har min båt på västkusten och använder "vanlig" svensk godkänd Hempel Mille Xtra. (dock den färg med mest koppar i, 41%)
Vid upptagning kunde jag räkna till 14 havstulpaner på hela skrovet, och då satt de flesta av dem nere på kölen.
Med detta resultatet så måste man nog säga att de svenska lagliga färgerna ändå anses vara av tillräckligt god kvalitet.
/Wille
Om du inte har noterat det tidigare så är det förbjudet med den "riktiga" färgen, Och om du nu sitter i din truck i en båthamn med blåflagg så borde du ta den på lite större allvar då den förespråkar miljövänlighet.
/Wille
Som kölbefriad snipaseglare har ja det både bekvämt & kostnadsfritt vad det gäller bortagande av havstulpaner(som är ett kräftdjur).Sjösättning vid islossningen utan föregående bottenmålning,en omgång med högtrycksspruta sommartid,upptagning vid isläggning.Problem med tulpaner = 0.
| Tid | Rubrik |
| 20:20 |
Passiva båtägare riskerar att förlora stora pengar på för dyr båtförsäkring
|
| 17:37 |
Passiva båtägare riskerar att förlora stora pengar på för dyr båtförsäkring
|
| 11:49 |
Försäkringsbolag slår larm om allvarligt motorfel
|
| 13:03 |
Försäkringsbolag slår larm om allvarligt motorfel
|
| 16:48 |
Världens första gasdrivna utombordare
|
| Tid | Rubrik |
| 16:11 |
Hönsäter
|
| 15:51 |
ÅHUS
|
| 18:27 |
MALMÖ, Dockan Marina
|
| 20:47 |
NYNÄSHAMN
|
| 16:53 |
SUNDBYHOLM
|
| Tid | Rubrik |
| 23:48 |
Glastron Gt 249
|
| 22:23 |
Thorskog 23 DC
|
| 21:24 |
Draco 2500 TC
|
| 11:23 |
Albin 26 Turbo
|
| 19:01 |
Selco 18 Cabin
|
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationVill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seMaringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se