Jag har erfarenhet av DEFA men inte av Nautilock. Är oerhört nöjd med min DEFA. Den har fungerart under mina 3 år helt utan anmärkningar alls. Dvs. jag har aldrig behövt att trycka in några koder för att få igång den. Det räcker med att jag trycker på fjärrkontrollend knapp en gång och sedan är det bara att starta motorn. Den har fungerat helt felfritt.
Jag valde mellan DEFA och Nautiloc och jag valde till slut DEFA. Orsaken var att det kändes säkrare då Nautilocen hade en del rykten om att den kan gå att forsera relativt enkelt av vissa. Å andra sidan så var DEFA helt ny vid den tidpunkten så det är möjligt att den också går att forsera lika "enkelt" som Nautiloc. Det vet jag inte, men jag tror att båda är lika bra. DEFA kanske (fortfarande) är något billigare i inköp...det vet jag inte med säkerhet så det får du väl kolla upp i sådana fall.
Såvitt jag vet är det egentligen ett BoatGard 201 (Boatsecurity 201). Det är ett beprövat larm med bra fjärrkontroll som är vattentät. http://www.boatgard.com/se/lar...
Har haft BG201 själv sen 2003. Fungerat felfritt. Har det installerat på min Yamaha F115, av behörig installatör förstås. Suzuki i Sverige har DEFA båtlarm som standard numera på sina 4-taktare, 40 hk och uppåt. http://www.suzukimarin.se/show...
Tack för era svar. Låter som jag vågar investera i en sådan. Men vad menar de med "silikontätning ger näst intill 100% vattentäthet"? Var finns det risk för vatteninträngning (livrädd fördet)?
Du har ju en dosa, kanske är det den de menar, annars är det nog kontakterna inne under kåpan på motorn. Men du behöver inte vara orolig har haft mitt Nautiloc utan problem i 3 år, i både regn å rusk.
Glöm inte att du får 1000 kr i bidrag från de flesta försäkringsbolagen vid installation.
Intressant att Suzuki har DEFA som standard, vore det inte bättre ur stöldsynpunkt om de gjorde en egen imobilizer med unika nycklar till varje reglage??? Måste nästan bli billigare för alla inblandade, DEFA/Nautiloc kostar ju typ 5-6000 installerat.
På BryggSnack är du själv ansvarig för vad du skriver i dina inlägg.
Håll dig till ämnet, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du.
Posta inte INTE samma inlägg gång på gång.
Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE!
Uppmaning till brott är ej tillåtet.
"Bryggsnack" är en mötesplats för båtintresserade och inget annat.
Mailutskick från forumet får ”endast” användas för att komma i kontakt med enskilda medlemmar. Samma regler gäller för dessa e-post som i övriga forumet. Massutskick till medlemmar är förbjudet.
Forumet får inte användas för kommersiella mål.
maringuiden.se förbehåller sig rätten att redigera och/eller ta bort inlägg som inte följer dessa regler samt blockera medlemmar som bryter mot dessa.