Gjorde ne Google search och visst finns denna motor aven i marint utforande (sok pa: volvo penta td61 marine engine). Denna lank kan kanske ge lite tips (mycket lasning): http://www.marinepartsexpress....
Annars, hittade inget direkt vad som skiljer (ofta har marinmotorer olika kamaxlar, vevaxlar, etc). Om du inte skall ha "dry stack" (torrt avgasutslapp som ar vanligare pa fiske/arbetsbatar) sa maste du ha en en vattenmantlad limpa, vattenmantlad turbo, samt definitivt en vattenmantlad oljekylare.
Denna motor sitter uppenbart i Volvo FL6 som jag korde en hel del nar jag bodde uppe i Umea 1984-1989. Kul motor men ganska bra drag och FL6 var en kul "truck" att kora ut i obygderna. Varning: Det var dock ingen snal motor. Nar man gasade pa sa kom man latt upp i 6-7 liter/milen, och de driftforhallandena (som jag utsatte motorn for) torde nog en del paminna om vad en marindiesel ser.
Senast ändrad av Wellcraft19 | 03 August 2006 | 08:13
På BryggSnack är du själv ansvarig för vad du skriver i dina inlägg.
Håll dig till ämnet, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du.
Posta inte INTE samma inlägg gång på gång.
Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE!
Uppmaning till brott är ej tillåtet.
"Bryggsnack" är en mötesplats för båtintresserade och inget annat.
Mailutskick från forumet får ”endast” användas för att komma i kontakt med enskilda medlemmar. Samma regler gäller för dessa e-post som i övriga forumet. Massutskick till medlemmar är förbjudet.
Forumet får inte användas för kommersiella mål.
maringuiden.se förbehåller sig rätten att redigera och/eller ta bort inlägg som inte följer dessa regler samt blockera medlemmar som bryter mot dessa.